۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۴۰

مهر گزارش می‌دهد؛

شمیم فطر در سرزمین مسجد و مناره/ ماه صیام به ایستگاه شوال رسید

شمیم فطر در سرزمین مسجد و مناره/ ماه صیام به ایستگاه شوال رسید

سنندج_عید سعید فطر و پایان ماه صیام سررسید و شمیم عطر این عید سعید همراه با ندای بندگی در سرزمین مساجد و مناره‌ها پیچید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شمیم عطر عید فطر در سرزمین مسجد و مناره‌ها پیچید و ندای الله اکبر از مساجد شهر و محله‌های این دیار طنین‌انداز شد.

بزرگ و کوچک، زن و مرد امروز راهی مساجد محلات شدند و به شکرانه یک ماه ضیافت الهی نماز عید را اقامه کردند.

این عید، حکم امضای خدا پای یک ماه دینداری، روزه‌داری، امتناع از هوای نفس است.

عید سعید فطر و پایان ماه صیام است که خداوند بی‌منت و بی‌حساب برکات خود را به بندگان ارزانی داشت و امروز نوای الله اکبر و وحدت و همبستگی بعد از ادای نماز به چشم می‌خورد، روزه‌دارانی که نذورات خود را بین نیازمندان و فقرا پخش می‌کنند و اینگونه شهر معطر به عطر شوال می‌شود و ندای بندگی سر به فلک می‌کشد.

نماز عید فطر از سنت‌های موکده دین اسلام

امام جمعه موقت سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دو نماز بزرگ عیدهای فطر و قربان سنت موکده هستند و نه واجب، در عید فطر زمان برپایی آن صبح هنگام تا ظهر اولین روز ماه قمری شوال است.

ماموستا محمد امین راستی افزود: این نماز دو رکعتی و بعد از خطبه برپا می‌شود که روزه‌داران متدین بعد از سلام نماز به حلالیت طلبیدن از همدیگر می‌پردازند.

وی بیان کرد: در تمام روستاها و شهرهای استان کردستان و در تمام محلات و مساجد اهل سنت این نماز اقامه و مردم در یکایک مساجد سطح شهر نماز عید را برپا می‌دارند.

امام جمعه موقت سنندج اظهار کرد: بعد از نماز عید سرکشی از فقرا و نیازمندان و رفع نقص و کم و کاستی آنها دیگر رسم کهن این دیار است که مردم روزه‌دار برای تهیه مایحتاج زندگی این افراد اقدام می‌کنند.

عید فطر از اعیاد دیرینه مردمان این دیار است

دبیر شورای عالی افتای استان کردستان هم گفت: روز عید فطر و گرامی‌داشت آن از اعیاد دیرینه مردم است که آداب و رسوم آن هم در میان اقوام مختلف دست به دست به نسل امروز رسیده است.

ماموستا محمد ایل بیگی گفت: شور و شوق مردم برای این روز و برپایی نماز عید وصف نشدنی است.

وی بیان کرد: روز چهارشنبه در ۹۰ درصد کشورهای اسلامی عید فطر برپا می‌شود و طبق فرهنگ و رسوم هر منطقه تعهدات بعد از نماز اجرایی می‌شود.

آمادگی کمیته امداد برای دریافت و توزیع فطریه

رئیس کمیته امداد امام خمینی کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: این سازمان آمادگی دریافت و توزیع فطریه هم استانی‌ها در بین نیازمندان را دارد.

رضا طوسی گفت: امسال کارت‌خوان‌های نانوایی‌ها هم برای جمع آوری فطریه آمادگی دریافت خواهند داشت.

نماز عید فطر در حقیقت تجلی وحدت و عشق به خالق و معبودی بی‌نظیر است که یک ماه میزبان مؤمنین بوده و در پایان هم فرشتگان رحمت و مغفرت را برای استجابت هر آنچه خوب است در حق بندگان روانه زمین می‌کند.

و نماز عید فطر خضوع و خشوعی به درگاه حق تعالی است تا ادای دین زمینیان را به خالقی مهمان نواز ابلاغ کند.

کد خبر 6074890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha