۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۴۴

لزوم پرهیز از خام‌فروشی؛

نقش معادن بوشهر در جهش تولید با مشارکت مردم/زنجیره ارزش تکمیل شود

نقش معادن بوشهر در جهش تولید با مشارکت مردم/زنجیره ارزش تکمیل شود

بوشهر- معادن استان بوشهر دارای ظرفیت بسیار خوبی در تولید و اشتغال و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم هستند که باید زمینه توسعه صنایع مرتبط و ایجاد زنجیره ارزش برای آنها فراهم شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف است و به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

معادن یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان بوشهر است که علاوه بر ایجاد اشتغال، نقش برجسته و تأثیرگذاری در درآمدزایی، صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.

برخورداری از بنادر متعدد، دسترسی به بازارهای جهانی را برای استان بوشهر راحت کرده است که این موضوع فرصت خوبی برای فعالان حوزه معادن به منظور ارائه مواد معدنی در بازارهای بین‌المللی فراهم کرده است.

با توجه به ذخایر مطلوب مواد معدنی در استان بوشهر، فرصت بسیار خوبی برای جهش تولید با مشارکت مردم در این زمینه فراهم است.

فعالیت ۲۶۶ معدن در استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر دارای ۲۵۱ معدن دارای یک نوع ماده معدنی و ۱۵ معادن دارای ۲ ماده معدنی است که جمع کل معادن این استان ۲۶۶ فقره است.

نقش معادن بوشهر در جهش تولید با مشارکت مردم/زنجیره ارزش تکمیل شود

مهدی صفوی با اشاره به فعالیت‌های معادن در این استان اضافه کرد: ۸۴ معدن در زمینه سنگ لاشه فعالیت دارند که سالانه ۶ میلیون و ۴۱ هزار تن استخراج داشته و ۴۲۱ نفر در آنها اشتغال دارند.

در مجموع استان بوشهر دارای ۲۶۶ معدن است که سالانه ۲۹ میلیون و ۱۶۴ هزار تن مواد معدنی از آنها استخراج می‌شود وی به دیگر معاون اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۶ معدن در زمینه سنگ گچ فعالیت داشته که دارای یک میلیون و ۴۷۱ هزار تن استخراج سالیانه بوده و ۱۲۹ نفر در آنها فعالیت دارند.

صفوی با اشاره به فعالیت ۷ معدن سنگ آهک با برداشت سالانه ۹۷۰ هزار تن و اشتغال ۱۲۰ نفر بیان کرد: ۱۳۴ معدن واریزه کوهی با برداشت سالانه ۱۵ میلیون و ۳۶۵ هزار تن در استان فعال است که ۷۶۵ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در استان بوشهر ۱۲ معدن مارن، ۲ معدن آلویم و یک معدن مرمریت نیز فعال است که در مجموع ۱۴۳ نفر در این معادن مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: در مجموع استان بوشهر دارای ۲۶۶ معدن است که سالانه ۲۹ میلیون و ۱۶۴ هزار تن مواد معدنی از آنها استخراج می‌شود. این معادن با داشتن ۲ میلیارد و ۵۶۳ میلیون تن ذخیره قطعی، اشتغال هزار و ۵۷۸ نفر را فراهم کرده است.

صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقا

مدیر کل امور اشتغال و سرمایه گذاری استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به ظرفیت‌های معادن استان اشاره کرد و گفت: معادن استان بوشهر دارای ظرفیت بسیار بالایی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب به نتایج بسیار خوبی دست یافت.

نقش معادن بوشهر در جهش تولید با مشارکت مردم/زنجیره ارزش تکمیل شود

ضرغام حیدریه از پرداخت تسهیلات ارزشمند برای توسعه معادن استان بوشهر طی ۲ سال اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با پرداخت تسهیلات مناسب در حوزه معادن استان زمینه تولید و اشتغال در این حوزه بیش از پیش فراهم شود.

از مهم‌ترین مقاصد معادن استان بوشهر می‌توان به کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای جنوب آفریقا اشاره کرد وی با اشاره به برداشت سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن محصول از معادن استان بوشهر بیان کرد: بخشی از مواد معدنی تولیدی در استان بوشهر در داخل استان و در سطح کشور مصرف شده و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیر کل امور اشتغال و سرمایه گذاری استانداری بوشهر با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات مواد معدنی در استان اضافه کرد: از مهمترین محصولات معدنی استان بوشهر می‌توان به سیمان، کلینکر، لاشه، سنگ گچ، مرمریت، مارن، واریزه کوهی و سنگ آهک اشاره کرد.

وی به نقش مهم معادن استان بوشهر در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری برای کشور اشاره کرد و ادامه داد: بیش از هزار و ۴۵۰ شغل در حوزه معادن استان بوشهر ایجاد شده است.

حیدریه به وضعیت صادرات محصولات معدنی استان بوشهر اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین مقاصد معادن استان بوشهر می‌توان به کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای جنوب آفریقا اشاره کرد.

مدیر کل امور اشتغال و سرمایه گذاری استانداری بوشهر از صادرات ۴۰ میلیون دلاری معادن استان بوشهر خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱.۱ میلیون تن ماده معدنی به ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است.

نقش معادن بوشهر در جهش تولید با مشارکت مردم/زنجیره ارزش تکمیل شود

تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی

با توجه به نقش مهمی که معادن در عرصه اقتصادی دارند، باید تلاش کرد که زنجیره ارزش معادن در استان تکمیل شود و زمینه برای فرآوری و ایجاد ارزش بیشتر و در نتیجه درآمد ارزی بیشتر فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی در استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات فعالان حوزه معادن استان بوشهر تلاش بسیار زیادی صورت گرفته است.

علی باستین با اشاره به بازار مطلوب معادن استان بوشهر در خارج از کشور افزود: باید تلاش کرد که با تکمیل زنجیره ارزش زمینه فرآوری محصولات معدنی استان بوشهر فراهم شود.

وی خام‌فروشی محصولات را یک آفت بزرگ دانست و بیان کرد: توسعه صنایع فرآوری و ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات معدنی زمینه‌ساز تقویت فروش و همچنین ایجاد درآمد بیشتر و ارزآوری مناسب برای محصولات خواهد بود.

معادن استان بوشهر دارای ظرفیت بسیار خوبی در تولید و اشتغال و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم هستند که باید زمینه توسعه صنایع مرتبط و ایجاد زنجیره ارزش برای آنها فراهم شود.

کد خبر 6097789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha