۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

نگرانی سازمان جهانی هواشناسی از سیل و خشکسالی در ایران

نگرانی سازمان جهانی هواشناسی از سیل و خشکسالی در ایران

سازمان جهانی هواشناسی در گزارش اقلیمی منطقه آسیای خود به برخی مخاطرات جوی و رویدادهای شدید آب و هوایی ایران در سال گذشته پرداخته و نسبت به چالش های اقلیمی ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این گزارش که وضعیت اقلیمی قاره آسیا و برخی رخدادهای شدید آب و هوایی آن در سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کند، تعدادی از رویدادهای شدید آب و هوایی ایران در سال گذشته را نیز بررسی کرده است.
از جمله رخدادهای شدیدی که در این گزارش آمده است می‌توان به سیل آستارا، خشکی تالاب هامون، طوفان‌های گردوخاک جنوب شرق و پیامدهای باد لوار اشاره کرد که به برخی چالش‌های آن نیز اشاره شده است.
در بخش دیگری از گزارش به بارندگی کمتر از حد نرمال در اکثر مناطق ایران اشاره و عنوان شده است که کم بارشی سبب بروز سومین خشکسالی متوالی و گسترده در کشور شده است.

این گزارش همچنین به خشک شدن تالاب هامون و وقوع توفان‌های گردوخاک در منطقه اشاره و عنوان کرده است: در اواسط شهریور ماه، طوفان گرد و غبار بخش‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان را درنوردید و خطرات قابل توجهی برای سلامتی به همراه داشت.

در ادامه گزارش آمده است: وزش باد شدید در جنوب شرق ایران از ۱۸ تا ۲۵ شهریور ماه باعث شد طوفان گرد و خاک و جراحات و بستری شدن تعدادی در بیمارستان شد.

این گزارش عنوان می‌کند: باد لوار و گرد و خاک ناشی از خشک شدن تالاب هامون، منطقه را تحت تأثیر قرار داده و اثرات نامطلوبی بر سلامتی، تعطیلی مدارس، خطرات حمل و نقل و خسارت به محصولات وارد کرده است.
همچنین بخشی از این گزارش به سیل آستارا پرداخته و عنوان کرده است: ۲۲۰ میلی متر باران طی ۱۲ ساعت در آستارا سبب بروز سیلاب و بروز خسارت زیادی شد.

کد خبر 6103537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha