۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۳

پیگیری مهر از لرستان؛

کتابخانه را سیل برد؛ کتاب‌ها را موریانه خورد!

کتابخانه را سیل برد؛ کتاب‌ها را موریانه خورد!

خرم‌آباد - تعدادی از کتاب‌های کتابخانه «دیناروند» خرم‌آباد که بعد از وقوع سیلاب سال ۹۸ به انباری در جنوب این شهر منتقل شده بود، توسط موریانه‌ها خورده شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سیلاب سال ۹۸ لرستان، کتابخانه «دیناروند» دچار سیل و آب‌گرفتگی شد، کتاب‌ها و تجهیزات این کتابخانه به انباری در جنوب شهر خرم‌آباد منتقل می‌شوند، باگذشت حدود چهار سال از این ماجرا، کتاب‌های منتقل شده به این انباری تعیین تکلیف نمی‌شوند و به‌وسیله موریانه‌ها خورده شده‌اند، تا هم کتابخانه را آب برده باشد و هم کتاب‌ها را موریانه خورده باشد.

سجاد راستخانه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر دراین‌رابطه، اظهار داشت: فرایندی در همه کتابخانه‌ها وجود دارد که به آن «وجین‌کردن» می‌گویند، یعنی کتاب‌هایی که ازرده‌خارج می‌شوند.

کتابخانه را سیل برد؛ کتاب‌ها را موریانه خورد!

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که مخاطب ندارند، فرسوده می‌شوند را به مرکز مبادله می‌بریم، آنجا آنها را بررسی می‌کنیم، بعضی از کتاب‌ها که ارزشمند هستند را صحافی و دوباره به کتابخانه‌ها بر می‌گردانیم، بعضی از کتاب‌ها ازرده‌خارج می‌شوند، آنها را می‌فروشیم، چون در زمینه قفسه کتاب محدودیت داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، ادامه داد: بعد از مدتی که کتاب‌ها جمع شدند، آنها را می‌فروشیم، از پول خمیر کتاب‌ها، کتاب می‌خریم، معمولاً کتاب‌هایی را هم خریداری می‌کنیم که جای دیگر اهدا نمی‌کنند، مانند کتاب‌های ویژه بخش کودک، درسی.

راستخانه در ادامه با بیان اینکه این امر روتین است و همواره انجام می‌شود، گفت: هیچ‌کدام از کتابخانه‌های ما موریانه ندارند، مرکز مبادله هم موریانه ندارد، اما ما یک انباری داریم که جدا از کتابخانه است، در جریان سیلاب ۹۸ که کتابخانه «دیناروند» دچار آب‌گرفتگی شد، بلافاصله کتاب‌ها، قفسه‌ها، میز و… این کتابخانه به این انباری منتقل می‌شود تا کتابخانه درست شود.

وی گفت: منتها کتابخانه به دلایلی درست نمی‌شود و تا کنون هم درست نشده است.

کتابخانه را سیل برد؛ کتاب‌ها را موریانه خورد!

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با بیان اینکه ساختمان انباری در جنوب شهر قرار دارد، چون متقاضی برای سالن‌های «وی آی پی» داریم، گفتیم که این ساختمان را احیا کنیم، تا کتاب‌های کتابخانه «دیناروند» را به این ساختمان منتقل کنیم، حیف است که به انباری تبدیل شده است، وقتی مراجعه کردیم مشاهده کردیم که به تعدادی از کارتن‌های کتاب در این ساختمان موریانه‌زده است، آنها را درآوردیم، سم‌پاشی کردیم، این امر ربطی به کتاب‌هایی که هر ماه خمیر می‌کنیم و می‌فروشیم ندارد.

راستخانه با بیان اینکه این کتاب‌های موریانه‌زده را خمیر کرده‌ایم، ساختمان که تا الان انبار بوده، با جذب اعتبار از استانداری طی ماههای آینده به «وی آی پی» تبدیل می‌شود، وضعیت این انبار از سال ۹۸ این گونه بوده، من در حال درست‌کردن آن هستم.

وی گفت: کتاب‌ها از سال ۹۸ و بعد از سیلاب در این انباری مانده که موریانه‌زده بود که آن را سمپاشی کردیم.

کد خبر 6104154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha