۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۱

امیرعبداللهیان:

ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم است

ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان در سومین نشست گفتگوهای ایرانی-عربی برای تعامل و همکاری اظهار داشت: امروز از مرحله گفتگوهای ایرانی - عربی عبور کرده ایم و به گفتگوهای منطقه‌ای وارد شده ایم، لذا شایسته است که در صورت موافقت بانیان این نشست در ادامه عنوان نشست گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای جایگزین گفتگوهای ایرانی - عربی شود چرا که ما در مقابل یکدیگر نیستیم بلکه در کنار هم هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آن‌ها پژواک برخی رخدادهای تاریخی و تفسیرهای انحرافی هستند اما بیشتر آن‌ها مربوط به دوران معاصر و اخلال هدفمند بازیگران بیرون منطقه برای تفرقه افکنی بین کشورهای منطقه است.

وی گفت: ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم است و رویکرد قطعی دولت رئیسی در برجسته سازی سیاست همسایگی ناظر بر همین نقطه اساسی است.

وزیرخارجه تصریح کرد: ادراک منطقی و مبتنی بر تجارب آزموده شده اقتضا می‌کند که بپذیریم امنیت منطقه‌ای جز با همکاری کشورهای منطقه حاصل نمی‌شود.

وی بیان کرد: توسعه کشورهای منطقه قویاً به یکدیگر گره خورده است و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به کار برد.

وی تصریح کرد: ایران بر اساس سیاست همسایگی‌تلاش خود را برای تپسعه با همه همسایگان، جهان اسلام و جهان عرب قرار داده است و برای بازگشت عادی روابط ریاض و تهران یکی از نمونه‌های ان است.

امیرعبداللهیان گفت: ارزیابی ما از مناسبات یک سال گذشته تهران و ریاض موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چندلایه همکاری‌ها نشان می‌دهد هرچند هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

وی گفت: ما علاوه بر تقویت مناسبات با امارات قطر، عمان و کویت که فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک را می‌پیماییم از اقدام دولت بحرین در شروع آزادی زندانیان سیاسی این کشور استقبال و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وزیرخارجه تصریح کرد: هفت ماه پایداری بی نظیر ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم اسرائیل حقایق را به اثبات رسانده است.

وزیر امور خارجه در خصوص وضعیت فلسطین گفت: ملت فلسطین امروز ناچار است برای رسیدن به حقوق طبیعی خود پس از ده‌ها ایستادگی تنها در هفت ماه گذشته هزاران شهید تقدیم کند. ملتی آواره در وطن که به همه جهانیان درس ایستادگی و ایثار می‌دهند.

وی با اشاره به چندحقایق به اثبات رسانده شده توسط ملت فلسطین، گفت: اول، رژیم اسرائیل بر اساس نقض حقوق ملت فلسطین شکل گرفته است. دوم، آمریکا با تداوم حمایت همه جانبه از جنایت‌ها و سیاست نسل کشی رژیم پشت پا به همه شعارهای دروغین و فریبانه دموکراسی خواهی زده است. سوم، فلسطین و منطقه به امنیت پایدار نخواهد رسید مگر هنگامی که حقوق ملت فلسطین محقق شود. چهارم، همه پروژه‌های عادی سازی یک طرفه و غیرعادلانه و برخلاف اراده ملت‌های منطقه بوده و با همین علت با فرض موفقیت‌های نمایشی نمی‌تواند از ویژگی تثبیت برخوردار باشد. پنجم، ملت‌های منطقه راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارند.

وزیرخارجه ادامه داد: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران طرح دموکراتیک همه پرسی را سال‌ها پیش ارائه و در سازمان ملل به عنوان راهکار سیاسی برون رفت از بحران به ثبت رسانده است.

وی افزود: ایران معتقد است که صلح و ثبات تا زمانی که رفع اشغالگری انجام نشود، محقق نخواهد شد. ما بر ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تاکید داریم. موضوع فلسطین باید مرکز ثقل جهان اسلام قرار گیرد. ایران در چارچوب وظایف اخلاقی آمادگی خودش را برای همکاری با تمامی برادران خود در کشورهای منطقه آمادگی کامل دارد تا به منظور تحقق ارمان فلسطین از هیچ کوششی دریغ نکند.

امیرعبداللهیان گفت: مایلم تاکید کنم این روزها مصادف است با خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام، در حالی که طبق گزاش های آژانس، ایران به تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده حتی اقدامات ما در مقابل بی عملی اروپایی‌ها منجر به اتخاذ رویکرد جدید شده، لیکن ما در دولت، اقتصاد را وابسته به مذاکرات نکردیم.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم در صورت بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام و مشاهده اقدام عملی، ما امادگی داریم همچنان در مسیر تعهدات خود ادامه دهیم. ما در مسیر لغو تحریم‌ها و اجرای توافق برجام بر تلاش‌ها و مذاکره به گونه‌ای که تأمین کننده منافع ایران باشد پایبند خواهیم بود و همه طرف‌ها را به اقدام سازنده فرامی‌خوانیم.

کد خبر 6104564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha