۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۹

در گفتگو با مهر مطرح شد

جزییات اجرای طرح «بانو توانا» و اهداف آن توسط فدراسیون شنا

جزییات اجرای طرح «بانو توانا» و اهداف آن توسط فدراسیون شنا

نایب رییس بانوان فدراسیون شنا با تاکید بر اینکه طرح «بانوتوانا« و بخش «تمرین در آب» آن نهایت تا اول خرداد توسط تمام هیات‌های استانی آغاز می‌شود، در مورد روند و اهمیت اجرای آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح ملی بانو توانا با پیشنهاد مریم کاظمی پور معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان و با هدف بهبود کیفیت زندگی بانوان سالمند در دستور کار مشترک فدراسیون نجات غریق و غواصی و فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو قرار گرفت.

این طرح به صورت رسمی سال گذشته رونمایی شد اما فاز اجرای رسمی آن در فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از سال جاری آغاز شد. در همین راستا هفته گذشته نشستی در اصفهان و با حضور نواب رییس هیات های استانی شنا، شیرجه و واترپلو برگزار شد تا هماهنگی های لازم برای اجرای همزمان و یکپارچه طرح موردنظر در استان ها انجام شود.

شهرناز ورنوس در گفت و گو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه تدوین طرح بانو توانا به سفارش وزارت ورزش و ویژه افراد بالای ۵۵ سال در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دو فدراسیون نجات غریق و غواصی و فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در اجرای این طرح با یکدیگر مشارکت دارند. فدراسیون نجات غریق در زمینه آب درمانی و فدراسیون شنا در زمینه تمرین در آب اجرای این طرح را دنبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: بعد از رونمایی رسمی از طرح بانو توانا و پیگیری جلسات و برنامه ریزی ها برای آن، بهمن سال گذشته این طرح را به صورت پایلوت در قزوین اجرا کردیم. امسال اما این طرح به صورت رسمی در کشور اجرا می شود.

وی به نشست هفته گذشته که به میزبانی استان اصفهان و با حضور نواب رییس هیات های استانی شنا، شیرجه و واترپلو برگزار شد، اشاره کرد و ادامه داد: این نشست در راستای آغاز اجرای طرح بانو توانا توسط فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به منظور هماهنگی میان استان ها برگزار شد. مقرر شد طرح موردنظر طی مدت ۸ هفته متوالی و با برگزاری دو جلسه در هر هفته در تمام استان ها دنبال شود. به همین منظور مسئول کمیته تمرین در آب با مربی تمرین در آب هر استان هماهنگی های لزازم را بر مبنای پروتکل های اجرایی داشته است.

نایب رییس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در مورد زمان اجرای طرح بانو توانا و بخش تمرین در آب آن در استان ها تصریح کرد: اقدامات لازم انجام شده است از جمله اینکه بودجه لازم از طریق ادارات کل به حساب هیات ها واریز شده است، پروتکل اجرایی به هیات ها ابلاغ شده و بر حرکت هماهنگ در یک راستا تاکید شده است اما به خاطر موضوع استخر و اینکه برخی هیات ها، استخر اماده برای اغاز این طرح را ندارند نمی توان زمان دقیقی را برای آغاز همزمان اجرای طرح در تمام هیات ها تعیین کرد.

ورنوس در عین حال تاکید کرد: البته مقرر شده تا اول خرداد در تمام استان ها، بستر لازم برای اجرای طرح در بخش تمرین در آب مهیا شود و نهایت تا این تاریخ اجرای طرح در تمام استان ها استارت خورده باشد.

وی در بخشی از این گفت و گو در مورد اهداف موردنظر از تدوین طرح بانو توانا گفت: فدراسیون ها در حوزه قهرمانی مسوول توسعه ورزش هستند. این توسعه تمام رده های سنی را در بر می گیرد در حالیکه در رده سنی پیشکسوتان، تمرین به مقوله تمرین خیلی خوب پرداخته نمی شد. بعضا آنها با تجویز پزشک به استخر می آیند اما از شرایط و امکانات استفاده نمی کنند چون تمرین را در آب را بلد نیستند. اینگونه می شود که تمام ساعت را در استخر هستند اما فقط دور هم ایستاده و صحبت می کنند.

نایب رییس بانوان فدراسیون شنا افزود: تمرین در آب به صورت گروهی انجام می شود. اجرای آن کمک می کند تا افراد علاوه بر کسب انگیزه، احساس نزدیکی و صمیمت بیشتری با هم داشته باشند. تمرین در آب، یک ساعت مفید ورزش به ویژه برای افراد سالمند و پیشکسوت است و در عین حال شادابی هم ایجاد می کند. طرح بانو توانا کمک می کند این موضوع با هماهنگی و نتیجه بخشی بیشتری دنبال شود.

«بعد از اتمام هشت هفته موردنظر برای اجرای بخش تمرین در آب طرح بانو توانا این طرح متوقف می شود یا برنامه ای برای پیگیری آن وجود دارد؟»، ورنوس در پاسخ به این پرسش گفت: قطعا نتایج این طرح به قدری خوب و تاثیرگذار خواهد بود که افراد، شخصا تمایل به پیگیری و اجرای دوباره ان خواهند شد. فدراسیون اجرای طرح را با کمک استان ها و هیات های آنها آغاز می کند اما به طور حتم خود شرکت کنندگان عامل پیگیری آن می شوند.

نایب رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو همچنین گفت: تمرین در آب پیش از این جزو شاخه های ورزش همگانی بود. این رشته اخیرا به فدراسیون ما اضافه شده است. به همین دلیل خیلی از استان ها اصلا مربی تمرین در آب خود را نمی شناختند. در نشست هفته گذشته در اصفهان بودند که متوجه شدند که در سطح استان شان مربی برای این رشته دارند. اجرای طرح بانو توانا باعث می شود که بیش از گذشته شناخته شود.

کد خبر 6104760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha