۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷

طی یادداشتی مطرح شد؛

تعطیلی شنبه‌ها نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است

تعطیلی شنبه‌ها نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی طی یادداشتی گفت: تعطیلی شنبه‌ها نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است و به ضرر فعالیت‌های اقتصادی، اداری، آموزشی و … در کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی طی یادداشتی به موضوع تعطیلی شنبه‌ها پرداخت که جزئیات آن به شرح ذیل است.

دیدم که برخی دوستان روشن و خوش فکر ما مخالفت‌ها با تعطیلی روز شنبه را به حساب جمود فکری و تحجر گذاشته‌اند. البته موافقم که خطر جریان مهاجم و مخرب تحجر امروز از هر زمان دیگری جدی تر و بالفعل تر است اما در این مورد مشخص با دوستانم همراه نیستم.

توضیح خواهم داد تعطیلی شنبه که از سوی برخی کارشناسان و رسانه‌ها اقدام اصلاحی جزئی و ساده‌ای برای بهبود تعاملات مالی و تجاری بین‌المللی تصویر می‌شود در واقع نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است و از قضا به ضرر جریان فعالیت‌های کشور اقتصادی، اداری، آموزشی و …) خواهد بود.

یکی از بنیادی‌ترین شئون فرهنگ ساماندهی نظم بخشی و معنا بخشی به زمان است. شیوه شمارش روز و هفته و ماه و سال امری حاشیه‌ای و کم اهمیت نیست بلکه یکی از ساختارهای پایه است که فرهنگ از خلال آن ما را می‌سازد: روال و ریتم زندگی ما، درک ما از اهمیت و معنای چیزها و رویدادها، درک ما از هویت و تلقی ما از مبدأ و مقصد و مسیر زندگی از جمله مواردی است نظم گاه‌شمارانه در شکل دادن به آن تأثیر قطعی دارد.

به همین دلیل است که گاه شماری در سطوح مختلفش همواره میدان منازعه‌های هویتی و تمدنی بوده است. تلاش ناکام پهلوی برای تبدیل سال‌شمار هجری به تاریخ مجعول شاهنشاهی یا تلاش شکست خورده ژاکوبن‌های فرانسوی بر جایگزینی تقویم انقلابی (که در آن روزهای هفته به جای ۷، ده روز بود) نمونه‌هایی آشنا از این منازعات است. در هر دو مورد تلاش برای تغییر نظم زمانی هدفی جز قطع پیوند از سنت دینی (اسلامی و مسیحی) نداشت.

اساساً هفته تا حد زیادی درونمایه‌ ای دینی و الهیاتی دارد و این تبار دینی نه تنها در آئین‌های اساطیری بابلی و مصری و رومی که در آموزه ادیان ابراهیمی بارز و واضح است. نظم ۶+۱ روزهای هفته کنایتی از مضمون رمزآلود خلق در شش روز یا (نشئه یا مرحله) و استوای بر عرش در روز هفتم است که در عهدین و قرآن به آن اشاره شده است.

روزهای معمولی هفته که البته هر یک، معانی، دلالت‌ها و سنن و مستحبات خاص خود را دارند در نهایت به روز مقدس (Holyday) ختم می‌شوند که نقطه غایی نظم مناسکی هفته است و با فرایض و حتی مقررات و منهیات خاص دینی نشانه گذاری شده است. این منهیات در شریعت موسوی حاد و شدید است و نهایتاً به ابتلای قوم بدل می‌شود ولی در شریعت «سمحه» و «سهله» مصطفوی به نهی از بیع و تجارت در زمان برگزاری نماز جمعه محدود شده اما باز هم وجود دارد.

در سنت اسلامی هفته با شنبه آغاز و به جمعه ختم می‌شود. هر روز آداب و اعمال خاص خود را دارد و نهایتاً جمعه روز مشخص عبادی و مدنی اجتماع اسلامی است. این مسأله جدا از وجوه نفس الامری و تکوینی جنبه هویتی پررنگی نیز در تمایز ملت اسلام از سایر ادیان و ملل دارد دستکاری در این تنظیم زمانی خواه ناخواه با تبعات و دلالت‌های مهم فرهنگی و تمدنی همراه است. به نظر من اهمیت چنین کاری شاید یکی دو پله از تغییر خط و زبان در دگرگون کردن فرهنگ عمومی کمتر باشد و تبعات و نتایج آن خصوصاً بلندمدت خود را نشان خواهد داد. اما چه ضرورتی این جراحی فرهنگی را در ذهن بخشی از تصمیم گیران موجه ساخته است؟

از جمعیت ۲۴ میلیونی شاغلین در کشور ما چه تعدادی از افراد به طور مستقیم درگیر تعاملات، تجاری، مالی و بانکی بین‌المللی هستند؟ صد هزار نفر؟ دویست هزار نفر؟ پانصد هزار نفر؟ من به این آمار دسترسی ندارم و نمی‌دانم اساساً تخمینی از آن وجود دارد یا نه.

اما حتی اگر عدد نامحتمل یک میلیون نفر از شاغلان را در نظر بگیریم سهمی کمتر از پنج درصد از نیروی کار ایران را به خود اختصاص می‌دهد تازه ما در اینجا مخرج کسر را فقط شاغلان قرار دادیم و با افزودن دانش آموزان و دانشجویان که فعالیت شأن هیچ ربطی به تعاملات بین‌المللی ندارد سهم این بخش کمتر هم می‌شود.

چرا باید برای تسهیل و توسعه عملکرد چنین کسر کوچکی از نیروی انسانی کشور دست به جراحی فرهنگی مهمی بزنیم؟ آیا راهکار دیگری برای تدارک مشکل آنها وجود ندارد؟ اساساً شرکت‌های خصوصی چه مانعی در تعریف روزها و ساعات کاری خود به اقتضای فعالیت شأن دارند؟ بخش عمومی را نمی‌توان با ایجاد شعب و کارکنان کشیک در روزهای تعطیل در خدمت فعالان اقتصادی قرار داد؟ و...

اما پیامدهای فرهنگی که گذشت همه مساله نیست. تعطیلی شنبه (که در فرهنگ عمومی با آغاز کردن کار و فعالیت و اراده‌ها و تصمیم‌های جدید قرین است) تبعاتی ضد کار و فعالیت خواهد داشت. حتی اگر این جراحی نابهنگام در تغییر تصویر و تصور شنبه توفیق یابد، تغییر تلقی عمومی از پنج شنبه (به عنوان روز نیمه تعطیل یا تق و لق) ساده نخواهد بود.

همچنان که تلاش مرحوم شهید رجایی در کاستن تعطیلات نوروزی از ۱۴ روز به ۴ روز موفق نبود به این ترتیب در عمل روزهای فعال و سرپای هفته از ۵ روز به ۴ روز یکشنبه چهارشنبه کاهش می‌یابد و این در شرایط امروز ما ضربه مهمی به کل روال فعالیت و کارهای اقتصادی و اداری و آموزشی کشور است.

کد خبر 6106420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 2
      عجب سخنان حکیمانه ای فرمودند ، باید همه دانشمندان و اندیشمندان جهان اسلام که شنبه ها تعطیل هستند ، توبه و طلب مغفرت کنند .
    • M IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      1 0
      تغییر آداب و رسوم مردم خیانت محسوب می شود پنجشنبه نیمه بعد و جمعه تعطیل شده ازقدیم و ندیم بوده درست است،،، اینها میخواهند تعطیلات اسلامی و غربی باهم برابر باشد، اگرم اینکار را انجام دهید فقط محض وزارت سمت بخش تجارت خارجی باشه نه کل کشور
    • شلام AE ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      برای مجلس انقلابی متاسفم. انشالله شورای نگهبان رد کند.
    • رسول زهرائی رئوف IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      کمی انصاف و منطق داشته باشید ده ها میلیون دانش‌آموز و دانشجو و استاد و پزشک و کارمند و کارگر چه نیاز به تعطیلی شنبه دارند کمتر از نیم درصد مردم مراودات بین المللی دارند شاید به تعطیلی شنبه نیاز داشته باشند ایران که در بین کشورهای اسلامی باید الگو باشد نباید الگوی فرهنگی یهود و مسیحیت را اجرا کند