۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰

امام جمعه تربت حیدریه:

تمام مبارزات ائمه (ع) برای تأسیس حکومت اسلامی بود

تمام مبارزات ائمه (ع) برای تأسیس حکومت اسلامی بود

تربت حیدریه- امام جمعه تربت‌حیدریه گفت: تمام مبارزات ائمه اطهار برای تأسیس حکومت اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد معلمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان تربت‌حیدریه اظهار کرد: از اواخر نیمه اول قرن هجری قمری و بعد از کودتای سقیغه که اجازه ندادند حکومت اسلامی شکل بگیرد، تمام مبارزات ائمه علیه السلام برای تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومت اسلامی بوده و لحظه‌ای از مبارزه دست برنداشتند.

امام جمعه تربت‌حیدریه با بیان اینکه به ابعاد مبارزات سیاسی امام رضا علیه السلام کمتر پرداخته شده است گفت: این در حالی است که تمام مبارزات ائمه اطهار برای تاسیس حکومت اسلامی بوده است و مامون تدبیر زیرکانه‌ای می‌کند و اگر این تدبیر شیطانی تحقق پیدا می‌کرد تمام زحمات ائمه علیه السلام از بین می‌رفت و خلافت ظلم و جور عباسیان عالم را فرا می‌گرفت.

وی تصریح کرد: مامون با ترفند سپردن ولیعهدی به امام رضا علیه السلام که برداران او به خاطر آن در حال جنگ و مبارزه بودند می‌خواست به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

معلمی تاکید کرد: این سیاست‌های شیطانی مأمون از یک عمقی برخوردار بود اما طرف مقام امام متصل به معدن وحی الهی است که تمام نقشه‌های امام را نقش بر آب می‌کند.

امام جمعه تربت‌حیدریه گفت: نخستین هدف مأمون آن بود که صحنه مبارزه سیاسی حاد شیعیان را به یک عرصه آرام و بی خطر تبدیل کند و این در حالی بود که شیعیان در آن زمان مظلوم و در عین حال مبارزه و جهاد آنها قداست داشت و مامون قصد داشت که این مظلومیت و قداست را از بین ببرد.

وی بیان کرد: هدف دیگر آن بود که با توجه به اینکه در تفکر شیعیان خلافت بعد از پیامبر یک خلافت غاصبانه است با این اقدام که مأمون امام رضا علیه السلام را به ولیعهدی برگزیند، اعلام کند چنین چیزی نیست و این تفکر را با ذهنیت‌ها پاک کند.

معلمی به اقدام متقابل امام رضا علیه السلام علیه مأمون اشاره کرد و افزود: امام علیه السلام وقتی از مدینه خارج می‌شوند طوری رفتار می‌کنند که این سفر اجباری است و همه در فراغ ایشان گریه کردند و در گام نخست مردم مدینه را با تدبیر شیطانی مأمون آگاه کردند.

امام جمعه تربت‌حیدریه تاکید کرد: امام رضا علیه السلام وقتی وارد مرو می‌شوند از پذیرش ولایتعهدی سر باز می‌زنند تا اینکه با اجبار و به ظاهر این ولیعهدی را می‌پذیرند و اما برای آن شرط تعیین می‌کنند که در تمام شئون سیاسی و مناصب حکومت هیچ دخالتی ندادند و در نهایت کاری می‌کنند که بعد از یک سال مأمون ناچار می‌شود همانند پدران خود و بنی امیه امام رضا علیه السلام را به شهادت برسانند.

کد خبر 6109083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha