۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۷

حجت الاسلام ساکی تأکید کرد

اثرگذاری بالای حرکت‌های مردمی در مواجهه با مسأله جمعیت

اثرگذاری بالای حرکت‌های مردمی در مواجهه با مسأله جمعیت

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت گفت: حاکمیت به صورت جدی می‌تواند در مورد جامعه ورود کند و گفتمان سازی کند. اما در مورد خانواده اثرگذاری حضور مردم در میدان بیشتر از کارهای حاکمیتی است.

رسول ساکی دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت (جبهه مردمی جمعیت) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مجموعه ما از سال‌های ابتدایی به صورت پراکنده فعالیت‌های داشته است از سال ۱۳۹۵ به صورت مجمع شروع به کار کرد و از سال ۱۳۹۷ به صورت جدی و رسمی شبکه مردمی خود در سطح استان‌ها را ایجاد کردیم. امروز در ۳۲ نقطه رابطه استانی داریم و همچنین در در ۳۴۰ نقطه رابط شهرستانی داریم که همه از مردم هستند، خود احساس تکلیف کرده‌اند و می‌خواهند کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مسئله جمعیت چند ساحت آسیب جدی دیده است اظهار داشت: یکی ساحت خانواده و دیگری جامعه. حاکمیت به صورت جدی می‌تواند در مورد جامعه ورود کند و گفتمان سازی کند. اما در مورد خانواده اثرگذاری حضور مردم در میدان بیشتر از کارهای حاکمیتی است.

وی افزود: مردم از آسیب‌های وارد شده به خانواده اطلاع ندارند. اگر ما اطلاعات این آسیب‌ها را منتقل کنیم خود قانع خواهند شد که باید به سمت فرزندآوری بروند. حاکمیت باید موانع را بردارد به این معنا که این‌گونه نباشد که وقتی از فرزندآوری صحبت می‌کنیم در همان زمان پوشک بچه، شیر خشک و دیگر ملزومات نایاب شود. موانع مختلفی وجود دارد که راه آن‌ها را سد می‌کنند. مسئله مسکن و خانه‌های کوچک، عائله‌مندی مختصری که هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند و دیگر مسائل که باید رفع شود.

ساکی در ادامه با اشاره به اینکه گفتمان سازی و ارزش فرزند را نیز باید در جامعه جا بیندازیم تا مردم خود ورود کنند و به گفت‌وگو بنشینند، اظهار داشت: رابطین ما در استان‌ها وظیفه ایجاد فضای گفت‌وگو با مردم و همچنین مطالبه از دولت برای حل مسائل را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: دولت وعده وام و زمین می‌دهد اما در بعضی مناطق اتفاق نمی‌افتد و اجرا نمی‌شود. رابطین ما در اینجا وظیفه مطالبه‌گری دارند و چون به جایی وابسته نیستند راحت مطالبه می‌کنند. وظیفه دوم فرهنگ سازی در حوزه افزایش جمعیت مردم است. مردم به سبب یک سری مشغولیات با برخی از آسیب‌ها آشنا نیستند. یکی از این آسیب‌ها تک فرزندی است. فرزند دوم و سوم ممکن است هزینه‌های بیشتری داشته باشد و مردم را به یک فرزند بسنده کنند. آسیب این مسئله در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود بلکه زمانی معلوم می‌شود که ممکن است فرصت جبران نداشته باشند.

ساکی ضمن تاکید بر اینکه فرزندان سرمایه‌های زندگی ما هستند گفت: ۲۰ الی ۲۷ آسیب یعنی فرزندان ما و همچنین پدران و مادران را تهدید می‌کند. اگر مردم این‌ها را بدانند حاضرند سختی بکشند و هزینه کنند.

وی همچنین گفت: سومین وظیفه رابطین استانی حمایت اجتماعی و خیریه‌ای از مردم است. ممکن است خانواده‌ای که فرزنددار شده است و مشکلات مالی دارد ممکن است به فکر سقط جنین بیفتد. رابطین ما این‌ها را شناسایی می‌کنند و با سقط جنین مقابله می‌کنند. رابطین در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها برای حل این سه مسئله خود مردم را وارد می‌کند تا کمک کنند. وظیفه اصلی آن‌ها این است که با طراحی و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگی، اقتصاد و مسائل اجتماعی در به موضوع فرزندآوری و جمعیت کمک کنند.

ساکی در ادامه بر اجرای برنامه‌هایی در هفته جمعیت اشاره کرد که مجموعه‌های حاکمیتی و مجموعه‌های مردمی را در کنار هم قرار می‌دهند و گفت: با چند مجموعه ارتباط گرفتیم که برخی از آن‌ها با ما همراهی کردند. ستاد اجرایی فرمان امام بخش بنیاد برکت، امور بانوان وزارت کشور، بسیج وزارت بهداشت، سازمان بسیج، ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه اعلام آمادگی برای همراهی با مجموعه‌های مردمی کردند. از این رو ستاد مردمی ایران جوان که این مجموعه‌ها عضو آن هستند راه‌اندازی شد.

کد خبر 6109509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha