۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۴

روزانه‌های نمایشگاه کتاب/۱۰

روایت آخرین جمعه نمایشگاه سی و پنجم؛ همهمه بازی و کتاب

روایت آخرین جمعه نمایشگاه سی و پنجم؛ همهمه بازی و کتاب

بخش کودک از آن بخش‌هایی است که بازی و کتاب در آن ها جریان، و تقریباً فرزند هر خانواده یک بادکنک و یک تاج کاغذی روی سر دارد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: دهمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و آخرین جمعه آن! تا نیمه‌های ظهر میزبان جمعیت بسیار زیادی از مخاطبان کتاب دوست بود.

به گفته بسیاری از ناشران فروش تا نیمه‌های ظهر بسیار خوب بوده اما در بعدازظهر کمی از میزان فروش‌ها کاسته شده است. با نزدیک‌شدن به روز پایانی، حضور چهره‌ها و جشن‌های امضا کمتر در نمایشگاه مشاهده می‌شد در حالی که در دوره‌های گذشته پنجشنبه و جمعه آخر، روزهای صف‌های طولانی بود. البته ناشران و نویسندگان بزرگ و خاص همچنان مخاطب خود را دارند و در نزدیک غرفه‌های‌شان شاهد جمعیت گسترده‌ای هستیم.

نکته دیگر اینکه در آستانه روز آخر خبری از بازدید شخصت‌های سیاسی نیز در نمایشگاه نبود.

اما در بخش کودک‌ونوجوان مثل روزهای گذشته همهمه و سرو صدای زیادی جریان دارد، خانواده با فرزندان‌شان در میان رنگ و لعاب و تنوع کتاب‌های در این بخش گم می‌شوند، ناشران بزرگ در این بخش هم بی‌نصیب از مخاطب نیستند.

بخش کودک از آن بخش‌هایی است که در آن بازی و کتاب جریان دارد و تقریباً فرزند هر خانواده یک بادکنک و یک تاج کاغذی روی سر دارد.

ازدیاد تخلفات یکی از اتفاقات روزهای پایانی است که علاوه برتخفیف ۵۰ درصدی ناشران در شبستان اصلی مصلی در بخش کودک نیز شاهد فروش اسباب بازی، بازی‌های فکری و یا سه کتاب بخر، یکی رایگان ببر هستیم.سخنگوی نمایشگاه در نشست‌خبری خود در این باره گفت: در روزهای پایانی معمولاً با چند پدیده مواجه هستیم؛ دستفروشی، که با همکاری شهرداری چند مرتبه بساط دستفروشی را جمع کرده‌ایم تا چهره نمایشگاه آراسته باقی بماند. موضوع دوم تخفیف غیرمتعارف و سوم فروش کالای غیر از کتاب است. کمیته ناشران به طور جدی این موضوع را دنبال خواهد کرد. چند روز گذشته در نظرسنجی‌ها اعلام کردیم مردم از قیمت بخش حضوری رضایت نداشتند اما در نظرسنجی اخیر، این رضایت بهتر شده بود که من به دوستان گفتم احتمالاً ناشران تخفیف بیشتری ارئه می‌دهند.

به گفته علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تا پایان روز نهم در بخش حضوری نمایشگاه ۲۷۹ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد که ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت بود. در بخش مجازی هم ۱۴۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۱۰۸ میلیارد تومان سهم ناشران و ۳۸ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود. مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی ۴۲۵ میلیارد تومان بود؛ درحالی که سال گذشته کل میزان فروش نمایشگاه در هر دو بخش ۴۰۱ میلیارد تومان بود.

کد خبر 6109543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha