۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش مرکزی خبر داد؛

جمع آوری گونه های مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون آچاتینا در مرکزی

جمع آوری گونه های مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون آچاتینا در مرکزی

اراک- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان مرکزی از اجرای طرح پایش و جمع آوری گونه های غیر بومی و مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون آچاتینا فولیکا در استان مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مازیار شریفی اظهار کرد: حلزون غول پیکر آفریقایی یا همان آچاتینا فولیکا یک گونه غیر بومی و مهاجم بوده که از طرف برخی افراد سودجو و با هدف بهره برداری اقتصادی به افراد ناآگاه فروخته می شوند.

وی افزود: با توجه به عدم صحت موضوع درآمد زایی، عدم دانش و توان فنی در پرورش دهندگان، این گونه در طبیعت رها شده و گونه های بومی را به مخاطره می اندازد.

شریفی گفت: لاک‌پشت گوش قرمز، گونه ای لاک پشت آب شیرین بومی جنوب آمریکا و شمال مکزیک است که متاسفانه مراکز تکثیر و پرورش غیر مجاز آن بدون اخذ مجوز از محیط زیست در حال رشد است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان مرکزی گفت: این لاک پشت اثرات زیانباری بر زیستگاه های ایران دارد که از جمله می توان به رقابت با لاک پشت های بومی، انتقال انگل هایی که خود به آنها مقاومت دارد به لاک پشت های بومی، تاثیر مخرب بر بی مهرگان و گیاهان تالابی و ایجاد مشکل در امر صید و صیادی در منابع آبی اشاره کرد.

شریفی با اشاره به احرای طرح جمع آوری گونه های غیر مهاجم لاک پشت گوش قرمز در مرکزی بیان کرد: این گونه مهاجم ۳ بار در سال جفت گیری کرده و هر بار حداقل ۲۰ تخم می گذارد، سرعت بالای تکثیر، قدرت تهاجمی و مخرب این گونه را تشدید می کند و باید اذعان کردکه این گونه، از نظر مهاجم بودن به اندازه تیلاپیا، راکون و میمون رزوس خطرناک است.

کد خبر 6111562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha