۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲

استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گمرک شهید رجایی و آدرس و نحوه ترخیص بار با ما همراه باشید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، امروزه ۸۵ درصد از تجارت‌های بین‌المللی مربوط به سازمان‌های گمرک بندرعباس می‌شوند. گمرک شهید رجایی بندرعباس بزرگ‌ترین گمرک ایران به شمار می‌رود و دارای مساحتی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است. با وجود تمام مزایا و نقاط قوت این گمرک، درصورتی‌که شما با مراحل ترخیص کالا آشنایی نداشته باشید، ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس فرایندی پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گمرک شهید رجایی و آدرس و نحوه ترخیص بار با ما همراه باشید.

آشنایی با بندرعباس

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری کشور ما به شمار می‌آید. خصوصیات بی‌نظیر این بندر شامل: شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی، نقش این شهر در حمل‌ونقل‌های دریایی جنوب کشور و امکانات ویژه‌ای که دارد، آن را به قطب تجاری جنوب کشور تبدیل کرده است. میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا می‌رسد که این رقم حدود ۵۰ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر ایران را تشکیل می‌دهد.

گمرک بندرعباس

گمرک بندرعباس شامل دو گمرک شهید رجایی و شهید باهنر است. بزرگ‌ترین اسکله ایران مربوط به گمرک شهید رجایی بندرعباس می‌شود که امکان پهلو گرفتن کشتی‌های غول‌پیکر نیز در آن وجود دارد. علاوه‌براین که گمرک شهید رجایی از مناطق آزاد به شمار می‌آید.

گمرک شهید رجایی

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است. در بندر شهید رجایی واردات کالا در سال ۱۳۹۰ متوقف شد. علت این توقف در فعالیت بندر، تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه بود که عملیات مربوط به بارگیری و ترانزیت را در این بندر بر عهده داشت. اما از سال ۱۳۹۳ گمرک شهید رجایی مجدداً فعالیت خود را در زمینه واردات آغاز کرد.

مزایای بندر شهید رجایی

گمرک شهید رجایی با داشتن ۳۵ خط کانتینر، با ۸۰ بندر معروف و مهم در ارتباط است. این بندر همچنین دارای ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای و حدود ۴۰ پست اسکله است.

علاوه‌براین امکانات ویژه، در گمرک شهید رجایی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال کانتینری کشور ایجاد شده است. نزدیکی به مناطق آزاد همچون: کیش و قشم از دیگر دلایلی است که موجب شده اکثر بازرگانان این بندر را برای صادرات و واردات کالاهایشان انتخاب کنند.

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

هر بازرگان و تاجری قبل از شروع فعالیت خود در زمینه تجارت باید با مواردی مانند هزینه ترخیص بار از گمرک بندرعباس آشنایی داشته باشد. به‌طورکلی شرایط و قوانین ترخیص کالا برای اکثر گمرک‌ها به یک صورت است. کلیه فعالیت‌های گمرکی که شامل: صادرات و واردات کالا، ترانزیست، ارزیابی کالا، بازرسی و ترخیص کالا است، در بندر شهید رجایی بعد از تحویل مدارک لازم مطابق با قانون انجام می‌شود. مراحل کار به‌صورت زیر است:

ورود کالا به گمرک شهید رجایی

واردکردن اطلاعات از طریق سیستم EPL

پرینت اظهارنامه و ثبت آن در سیستم EPL

دریافت کوتاژ (شماره بار) و تعیین مسیر

بررسی شدن مدارک توسط کارشناس مربوطه

مراجعه به صندوق پرداخت برای هزینه‌های گمرکی

مراجعه به انبارداری و ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

خروج از انبار

استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

مرحله اول در ابتدا ورود کالاهای شما به گمرک شهید رجایی است. سپس در مرحله دوم برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس مثل ترخیص کالا از گمرک بوشهرنیز ،باید اطلاعاتی مانند فاکتور خرید، پکینگ لیست، بارنامه،کد رهگیری مجوزهای دریافتی، گواهی مبدأ را برای سیستم Epl تعریف کنید.

در مرحله سوم این فرایند، نوبت به ثبت اظهارنامه‌ها می‌رسد. اظهارنامه‌های ترخیص کالا شامل دو فرم اصلی می‌شود. سپس در مرحله چهارم بررسی کارشناسی‌های گمرکی آغاز می‌شود و اسناد مربوطه و مشخصات کالاهای شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه این بررسی‌ها کورتاژ یا شماره بار توسط گمرک ثبت می‌شود.

در مرحله پنجم مسیر ترخیص از بندر شهید رجایی، علاوه‌بر بررسی شدن مدارک، ارزیابی کالا و در صورت لزوم، نمونه‌برداری و ارسال به آزمایشگاه و اداره استاندارد نیز انجام می‌شود. با توجه به مراحل انجام شده تاکنون، در مرحله ششم نوبت به پرداخت هزینه و دریافت سند ترخیص بار می‌رسد.

در مرحله هفتم با داشتن سند ترخیص کالا، باید به صندوق صدور پروانه مراجعه کرده و این پروانه را به دفتر کل انبارها ارائه کنید. در نهایت می‌توانید کالای موردنظرتان را از گمرک خارج کنید.

مدارک شخصی موردنیاز برای ترخیص بار

علاوه بر مدارکی که از کالاها و مجوزها باید ارائه بدهید، صاحبان بار باید مدارک شخصی خود را نیز ضمیمه کنند.

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی کارت بازرگانی

حتی در صورت غیاب صاحب بار، با ارائه دادن مدارک ترخیص کالا و یا وجود نماینده قانونی صاحب کالا، می‌توان برای ترخیص کالا اقدام کرد. در این صورت نماینده قانونی صاحب کالا باید مدارکی از جمله: اصل و کپی کارت ملی ترخیص کار، اصل و کپی وکالت‌نامه محضری، اصل و کپی معرفی‌نامه گمرک، اصل و کپی کارت بازرگانی و کپی دفترچه بیمه را ارائه کند.

استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

زمان ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

در مراحل ترخیص بار از گمرک شهید رجایی بندرعباس نکته‌ای باید به آن توجه داشته باشید این است که صدور اعلامیه ورود کالا به معنای آمادگی شرکت حمل‌ونقل برای ترخیص کالا از گمرک نیست. بلکه شما باید چند روزی را برای تخلیه کالا، ورود کالا به انبار و صدور قبض انبار منتظر بمانید.

مزایای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

موقعیت جغرافیایی و امکاناتی که در این بندر برای واردات و صادرات در نظر گرفته‌شده است، مزایایی را ایجاد کرده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

موقعیت جغرافیایی ممتاز این منطقه

کادر مجرب و حرفه‌ای گمرک شهید رجایی

دسترسی به بازارهای جهانی

هزینه‌های گمرکی معقول

انعطاف‌پذیری بالا در ترخیص کالا

با وجود این مزایای بی‌نظیر، گمرک بندرعباس نیز دارای معایبی است که از جمله آن‌ها این موارد را می‌توان نام برد:

پیچیدگی مراحل در صورت مطلع نبودن از روش ترخیص

محدودیت در تردد کامیون‌ها

گاهی اوقات تأخیر در ترخیص و تحویل کالا

اعمال برخی محدودیت‌های صادرات

قوانین ترخیص کالا از گمرک

بنا بر مقاله Improvement of customs and tax authorities interaction in the process of carrying out customs control after the release of goods در هر کشوری مجموعه‌ای متفاوت از قوانین مالیاتی و مقرارتی برای واردات کالا و ترخیص آن از انبار وجود دارد. توجه کافی به این مقررات و رعایت آن تعاملات گمرکی را افزایش می‌دهد چراکه بی‌توجهی به این مرحله از واردات کالا به می‌توانید موجب شود که کالای ما قاچاق بوده و دارای عواقب قانونی زیادی است.

کالاهای واردشده از گمرک بندرعباس

مواد معدنی

مشتقات نفتی

تجهیزات و لوازم پزشکی و مربوط به درمان

محصولات کشاورزی

مصنوعات چوبی

مصنوعات فلزی

پوشاک و انواع چرم‌های مصنوعی

لوازم الکترونیکی

انواع ماشین‌آلات

لاستیک

خودرو

لوازم‌خانگی

لوازم‌آرایشی بهداشتی

دلایل رونق بندر شهید رجایی

داشتن تعداد ۴۰ اسکله

انتقال بسیار راحت کانتینرها به دلیل تعداد زیاد جرثقیل‌ها

موقعیت جغرافیایی عالی با دسترسی به آب‌های آزاد

اتصال گمرک شهید رجایی به شبکه بین‌المللی راه‌آهن و جاده ابریشم

آدرس گمرک شهید رجایی

گمرک شهید رجایی بندرعباس بزرگ‌ترین گمرک ایران محسوب می‌شود. این بندر منتخب بسیاری از تاجران برای ترخیص کالاهای خود است. در ادامه آدرس و شماره‌های تماس این گمرک برای شما قرار داده‌شده است.

آدرس گمرک شهید رجایی: بندرعباس – مجتمع بندری شهید رجایی

اطلاعات تماس: ۹-۰۷۱۳۳۵۱۴۰۰۱

فکس: ۳۳۵۵۱۴۴۶۹-۰۷۶

سایت گمرک شهید رجایی بندرعباس: https://shahidrajaeeport.pmo.ir /

سخن پایانی

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس می‌تواند پیشنهاد عالی برای تاجران باشد. این بندر دارای موقعیت جغرافیایی عالی است و قابلیت‌های زیادی برای ترخیص کالا داشته و نرخ معقولی نیز دارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6111877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha