۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۰

مهر گزارش می‌دهد؛

نگاهی گذرا به زندگی‌نامه و سوابق «سید شهیدان خدمت»

نگاهی گذرا به زندگی‌نامه و سوابق «سید شهیدان خدمت»

رییس‌جمهور پس از سال‌ها مجاهدت در راه خدمت‌رسانی به ملت شریف ایران به مقام شهادت نایل شد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: حجت الاسلام سید ابراهیم رییس‌الساداتی (رئیس) فرزند حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس الساداتی و سیده عصمت خداداد حسین ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود.

وی در دوره تحصیلات ابتدایی دانش آموخته مدرسه جوادیه مشهد بوده و تحصیلات حوزوی خود را نیز در مدرسه نواب و پس از آن در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد دنبال کرده و به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی در سال ۱۳۵۴ به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رفت و مدتی هم در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی (ره) اداره می‌شد، تحصیل کرد.

رئیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دروس خارج فقه خود را در حوزه علمیه زیر نظر اساتید مختلف اعم از آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای و آیت الله آقا مجتبی تهرانی و خارج اصول را نیز نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی‌شوشتری و آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی گذراند و با اتمام دوره سطح حوزه، توانست در دانشگاه به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه پیدا کند. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را پس از دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان «ارث بلا وارث» به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد.

رئیس‌جمهور بعد از پیروزی انقلاب و از سال ۱۳۵۹ در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت به عنوان دادیار کرج وارد دستگاه قضائی شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و در سال ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار و پس از مدتی به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و تا ۱۳۶۳، در این سمت حضور داشت.

وی سال ۱۳۶۴ و در دوران ریاست آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی بر دستگاه قضا، به عنوان جانشین علی رازینی دادستان وقت انقلاب تهران منصوب شد و در همان دوران، امام خمینی (ره) با احکام ویژه و مستقیم، رئیس را مأمور رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان قرار دادند.

در سال ۱۳۶۸ رئیس با حکم یزدی به سمت دادستان تهران منصوب شد و تا سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت. وی همچنین از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ این سمت را بر عهده داشت.

رئیس جمهور سال ۱۳۸۳ و در دوران ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضائیه، به عنوان معاون اول دستگاه قضا انتخاب شد و ۱۰ سال هم در این سمت انجام وظیفه کرد که پنج سال آن در دوران ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بود.

وی همچنین از سال ۱۳۸۵ و در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان نماینده مردم خراسان‌جنوبی به عضویت این مجلس درآمد و در مجلس پنجم خبرگان رهبری هم به نایب‌رییسی این مجلس رسید.

رئیس جمهور از سال ۱۳۹۱ نیز با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد. رئیس پس از پایان معاونت اول در قوه قضائیه، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود و پس از درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی، از اسفند ۱۳۹۴ با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی (ع) رسید و تا اسفند ۱۳۹۷ در این سمت حضور داشت.

رئیس در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ کاندیدا شد، اما به دلیل اخذ ۳۸.۲۸ درصد آرا یعنی بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رأی نتوانست به عنوان رئیس‌جمهور منتخب انتخاب شود و به همین دلیل به آستان قدس رضوی بازگشت.

وی از مرداد ۱۳۹۶ با حکم رهبری به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و بار دیگر در سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر انقلاب به عنوان ششمین رئیس قوه قضائیه انتخاب شد و به صورت حقوقی و به عنوان رئیس دستگاه قضا به عضویت مجمع تشخیص درآمد.

فارغ از سوابق قضائی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور، وی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با جمیله‌سادات علم‌الهدی دختر آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند دختر است.

از نظر سیاسی، رئیس به جناح اصولگرایان تمایل بیشتری داشته و در سال ۱۳۷۶ با پیشنهاد آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، به عضویت جامعه روحانیت مبارز در آمد که یک تشکل اصولگرای سنتی به حساب می‌آید.

وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، محل خدمت خود را از ریاست قوه قضائیه به ریاست قوه مجریه انتقال داد.

رئیس جمهور در سومین سال دوران ریاست خود صبح امروز (یکشنبه) مصادف با ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به منظور افتتاح سد مرزی قیز قلعه سی در استان آذربایجان شرقی به این استان سفر کرد. پس از اتمام افتتاح این پروژه، بالگرد حامل رئیس جمهور در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

کد خبر 6112376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha