۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۴

در گفت و گو با مهر مطرح شد:

تحلیل عملکرد سنگنوردان در گزینشی المپیک/علیپور شانس دارد،رکابی نه

تحلیل عملکرد سنگنوردان در گزینشی المپیک/علیپور شانس دارد،رکابی نه

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ضمن تحلیل عملکرد سه نماینده ایران در مرحله نخست رقابت‌های گزینشی المپیک گفت: رضا علیپور به کسب سهمیه نزدیک است اما دختران ما این شانس را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات سنگنوردی انتخابی المپیک طی روزهای گذشته در شانگهای چین برگزار شد و طی آن سه نماینده ایران در بخش سرعت و لید بولدر با حریفان شان رقابت کردند.

رضا علیپور تنها نماینده ایران در بخش مردان مسابقات گزینشی المپیک است که از طرف فدراسیون جهانی مجوز حضور در این رقابت ها را گرفته است. وی در شانگهای ضمن جابه جایی رکورد سرعت ایران در جایگاه ششم مسابقات ایستاد. در این ماده اما محیا دارابیان نتوانست از مرحله مقدماتی صعود کند و با کسب جایگاه بیستم به کار خود پایان داد.

الناز رکابی هم در این رقابت ها به عنوان تنها نماینده ایران در ماده لید بولدر (کمباین) بود که با رتبه سی و سوم به کار خود پایان داد.

رقابت های مجارستان (۳۱ خرداد تا ۳ تیر) دیگر رویداد گزینشی در سنگنوری به حساب می آید که سه نماینده ایران به حضور در آن نیز مجاز شده اند. در پایان مسابقات مجارستان و با احتساب مجموع امتیازات این رقابت ها و مسابقات چین، تکلیف سنگنوردان راه یافته به المپیک مشخص می شود.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد «شانس ملی پوشان ایران برای المپیکی شدن بر اساس نتایج و عملکرد آنها در شانگهای و اینکه با توجه به شرایط اعزام آنها به بوداپست قطعی است یا نه؟»، توضیح داد.

وی با یادآوری عنوان ششمی رضا علیپور در مسابقات گزینشی المپیک در شانگهای و ابراز رضایت از عملکرد او گفت: اگر علیپور همین عملکرد را در بوداپست داشته باشد، می تواند سهیمه المپیک را بگیرد.

زارعی تاکید کرد: از هر کشور دو نماینده وارد المپیک می شود. هر یک از کشورهای چین و اندونزی پیش از این یک سهمیه گرفته بودند. در رده بندی نهایی مسابقات انتخابی چین، چهار ورزشکار قبل از رضا علیپور از همین دو کشور هستند. در واقع با در نظر گرفتن چگونگی توزیع سهمیه ها به کشورها، رضا علیپور رتبه چهارم را دارد و خیلی نزدیک به کسب سهمیه است اگر مشابه عملکردش در شانگهای را در بوداپست هم داشته باشد.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه گیری رضا علیپور در بوداپست، تصریح کرد: این ورزشکار شرایط جسمانی و روحی خیلی خوبی دارد و با آمادگی کامل در مسابقات چین شرکت داشت. اگر این شرایط را حفظ کند و حتی رکوردهای بهتری هم در مسابقات گزینشی بعدی بزند، حتما می تواند سهمیه بگیرد.

وی در مورد عملکرد دو دختر سنگنورد ایران در رقابت های گزینشی المپیک نیز گفت: دارابیان در این رقابت ها بیستم شد. او در واقع امتیاز مناسبی نگرفت و بنابراین شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک ندارد. به هر حال نتیجه مسابقات چین هم در کنار مسابقات بوداپست در کسب سهمیه تاثیرگذار است. دارابیان با عملکردی که در چین داشت باید در بوداپست خیلی خیلی خوب کار کند تا به نوعی جبران کرده باشد.

زارعی با بیان اینکه الناز رکابی هم در مسابقات گزینشی شانگهای شرایط مناسبی نداشت، خاطرنشان کرد: او سی و سوم شد و نتوانست وارد مرحله نهایی مسابقات شود. شرایط رکابی هم مانند دارابیان است. از نگاه منطقی، او هم شرایط کسب سهمیه را ندارد.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با بیان اینکه فدراسیون جهانی به برخی کشورها برای المپیک سهمیه وایلدکارت اهدا می کند و الناز رکابی هم شانس کسب سهمیه را دارد، ادامه داد: فدراسیون جهانی بر اساس شرایط سنگنوردی در کشورها، موقعیت آنها در مناطق قاره خود و برخی عوامل دیگر، اقدام به توزیع تعداد محدودی سهمیه وایلد کارت می کند. سنگنوردی ایران و رکابی هم این شانس را می توانند داشته باشند که یکی از این سهمیه ها را از آن خود کنند.

وی در این زمینه زمینه افزود: پیش از این برای گرفتن سهمیه وایلد کارت صحبت هایی با رییس فدراسیون جهانی سنگنوری داشته ایم. این فدراسیون بعد از مسابقات گزینشی و بر اساس جمع بندی خود، در مورد سهمیه های وایلدکارت و توزیع آنها تصمیم گیری می کند. در مورد گرفتن این سهمیه از فدراسیون جهانی، فعلا صحبت در حد احتمالات است. شاید این سهمیه را بگیریم و شاید هم نه.

زارعی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به عملکرد نمایندگان ایران در شانگهای و شانسی که از هر یک از آنها برای المپیکی شدن متصور هستید آیا همچنان برای اعزام هر سه نفرشان به بوداپست برنامه دارید؟»، گفت: ثبت نام هر سه نماینده برای حضور در مسابقات مجارستان انجام شده و هزینه آن هم پرداخت شده است. کمیته فنی روز شنبه تشکیل جلسه می دهد و بر اساس عملکرد و شرایط هر یک از ورزشکاران مان، برای اعزام آنها تصمیم گیری می کند. بعد از نشست این کمیته تکلیف اعزام ها مشخص میشود.

کد خبر 6114449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha