۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸

تست موتور استارشیپ به آتش سوزی ختم شد

تست موتور استارشیپ به آتش سوزی ختم شد

شرکت اسپیس ایکس برای چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ آماده می شود. این درحالی است که موتور موشک هنگام آزمایش دچار آتش سوزی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، شرکت اسپیس ایکس در واحد های تگزاس خود تستی انجام داد که طی آن موتور Rapture۲ آتش گرفت. طبق گزارش ها موتور مذکور دچار اختلالی شد که درنتیجه آن بخار نشت کرد و در نتیجه به انفجار منجر شد. پخش زنده این رویداد از سوی شرکت نشان داد موتور مذکور قبل از شروع آتش سوزی خاموش شد اما آتش و دود پایه پرتاب را دربر گرفتند. تست مذکور در ۲۳ می انجام شده است.

به طور دقیق تر موتور مذکور ۱۴ ثانیه پس از احتراق خاموش شد. همزمان با انتشار بخار در اطراف برج تست، آتش سوزی زیر موتور آغازشد. شعله های آتش به سمت بالا حرکت کردند و به انفجار دیگری منجر شدند که کل برج پرتاب را در برگرفت.

اسپیس ایکس از موتورهای Rapture در سیستم بوستر سوپرهوی موشک استارشیپ استفاده می کند. سوخت این موتورها متان و اکسیژن مایع است. همچنین آنها طوری طراحی شده اند تا به اندازه کافی قدرتمند باشند تا بتوانند استارشیپ را به ماه و مریخ برسانند.

ترکیب گازهای این موتور به دلیل نشتی یا یک اختلال ممکن است به انفجار منجر شده باشد، هرچند اسپیس ایکس به طور رسمی اعلام نکرده طی فرایند تست چه اتفاقی افتاده است.

این شرکت هم اکنون مشغول آماده سازی برای انجام چهارمین تست است که در ۵ ژوئن انجام می شود که البته منوط به تاییدیه رگولاتوری و مساعد بودن شرایط آب وهوایی و عوامل دیگری است که احتمالا این پرتاب را به تاخیر می اندازند.

اما انفجار رخ داده احتمال روی بازه انتخابی برای پرواز تاثیر نمی گذارد. هدف اصلی اسپیس ایکسدر چهارمین پرواز آزمایشی تضمین آن است که بوستر های سوپر هوی به آرامی در در آب های خلیج مکزیک فرود بیایند. این شرکت اعلام کرده چند ارتقای نرم افزاری و سخت افزای را در سومین پرتاب آزمایشی موتورها اجرا کرده است. طی این آزمایش قسمت بالایی استارشیپ طی پرواز به فضا رسید اما در هنگام بازگشت در اتمسفر زمین سوخت. از سوی دیگر بوستر سوپر هوی در آخرین مراحل فرود به جای فرود آرام در اقیانوس، از هم پاشید.

کد خبر 6118505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha