۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

امضای «رییس جمهور شهید» در حوزه سلامت

امضای «رییس جمهور شهید» در حوزه سلامت

تکمیل برخی پروژه ها و برنامه‌ها و تکالیف بر زمین مانده در حوزه سلامت، یکی از اقدامات رییس جمهور شهید در دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه سلامت کشور از وسعت زیادی برخوردار است و با توجه به اهمیت مقوله سلامت برای پیشبرد سایر امور، لازم است که نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

در این بین، وجود پروژه‌ها و برنامه‌ها و تکالیف بر زمین مانده در حوزه سلامت، یکی از چالش‌های این حوزه در سال‌های گذشته بوده است؛ به طوری که می‌توان از نیمه تمام ماندن کلان بیمارستان‌های حضرت مهدی، غدیر و حکیم نام برد. همچنین، برنامه‌ها و قوانینی مثل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، استخدام نیروی انسانی و…، بخش دیگری از چالش‌های حوزه سلامت به شمار می‌رفت که روند تکمیل و اجرای این پروژه‌ها و برنامه‌ها؛ در دولت سیزدهم کلید خورد.

تکمیل و راه اندازی کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج)، کلان بیمارستان غدیر و همچنین بیمارستان فوق تخصصی کودکان حکیم در تهران را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید نام برد.

این سه بیمارستان هوشمند و فوق تخصصی در مرکز، شمال و جنوب غربی تهران، هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که با افتتاح آنها، حجم زیادی از خدمات سلامت از دوش سایر بیمارستان‌های پایتخت برداشته شد.

با توجه به اینکه تهران محل ارجاع اغلب بیماران از سراسر کشور است، از همین رو با راه اندازی این سه بیمارستان، از فشار مراجعات به بیمارستان امام خمینی و مرکز طبی کودکان کم شد.

از بین این سه بیمارستان که در دولت سیزدهم مورد بهره برداری قرار گرفتند، بیمارستان کودکان حکیم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است؛ به طوری که در محدوده جنوب غربی پایتخت واقع شده که با کمبودهای زیادی به لحاظ دسترسی مردم به بیمارستان کودکان مواجه بودیم.

بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم، حدود ۳۰ هزار مترمربع زیربنا و ظرفیت ۲۶۶ تخت بستری و ۷۴ تحت ویژه دارد. همچنین افتتاح دو کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج) و غدیر با ۱۸۲۱ تخت، توانستند حجم زیادی از بار مراجعات به بیمارستان‌های پایتخت را سبک کنند.

اما، وقتی صحبت از ساخت و افتتاح بیمارستان می‌شود، باید نگاهی به کمبود سرانه تخت بیمارستانی در شهرستان‌های اطراف استان تهران داشت که باعث شده میزان سفرها به شهر تهران برای استفاده از خدمات بیمارستانی، افزایش یابد. از همین رو، احداث بیمارستان‌های مجهز در هر کدام از شهرستان‌های استان تهران، می‌تواند این معضل را کاهش دهد. یکی از این مناطق، شهرستان شهریار در غرب استان تهران است که از معضل کمبود تخت بیمارستانی رنج می‌برد.

عملیات احداث بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شهریار از ۳۴ سال قبل آغاز و تا سال قبل از افتتاح نیز به پیشرفت ۷۶ درصدی رسیده بود و در نهایت آبان ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید.

قرارداد احداث بیمارستان امام خمینی شهریار، در ابتدا با ۱۰۰ تختخواب و با زیربنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۶ طبقه و یک درمانگاه ۶۰۰ متری بسته شده بود. در حال حاضر اما با توسعه طرح اولیه، بیمارستان و ساختمان‌های جانبی در مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار متر مربع دایر شده و کل مساحت زمین بیمارستان ۸۷ هزار متر مربع است.

اجرای تکالیف و برنامه‌های بر زمین مانده

شاید بعد از موضوع تکمیل پروژه‌های عمرانی در حوزه سلامت، اجرا نشدن برخی قوانین و تکالیف در این حوزه را بتوان به عنوان مهم‌ترین چالش تلقی کرد. به طوری که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در تابستان ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود؛ در دولت سیزدهم به مرحله اجرایی رسید.

جامعه پرستاری با اجرای قانون تعرفه گذاری، توانست تا حدود زیادی به خدمت در حرفه‌ای که دارند، امیدوار شوند. زیرا، تا قبل از اجرای قانون تعرفه گذاری، سهم پرستاران از خدماتی که بر بالین بیماران ارائه می‌دادند؛ جای دیگری هزینه می‌شد و همین موضوع باعث دلخوری جامعه پرستاری شده بود.

استخدام نیروی انسانی مورد نیاز، یکی دیگر از چالش‌های حوزه سلامت کشور است که در سال گذشته با برگزاری آزمون استخدامی برای ۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر، طلسم آن شکسته شد.

در واقع می‌توان امضای «رئیس جمهور شهید» را در پروژه‌ها و تکالیف بر زمین مانده در حوزه سلامت، با این اقدامات؛ مشاهده کرد.

کد خبر 6118916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha