۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۵

گزارش مهر از آغاز به کار دور جدید پارلمان؛

در مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم چه گذشت؟

در مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم چه گذشت؟

مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم دقایقی پیش با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و منتخبان مجلس آغاز شد.

آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط یگان رزم نواز ارتش همراه بود.

در این مراسم پس از استقرار هیأت رئیسه سنی، گزارش معاون اجرایی مجلس ارائه خواهد شد و سپس پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز دوره دوازدهم قرائت خواهد شد.

پیام رهبر انقلاب به افتتاحیه مجلس دوازدهم

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از پیام خودشان اظهار کردند: «هر مجلس جدید می‌تواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را می‌رساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد».

ایشان تاکید کردند: «بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت».

چه کسانی حضور پیدا کردند؟

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره)، علی لاریجانی مشاور سیاسی رهبر انقلاب، علی اکبر ناطق نوری رئیس اسبق مجلس، سردار رادان فرمانده فرماندهی انتظامی کشور، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، اعضای دولت، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیر دریار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، برخی از اعضای شورای نگهبان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه تعداد دیگری از اعضای شورای شهر، سفرای کشورهای مختلف در تهران، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع امنیت، مدافع حرم و دفاع مقدس از دیگر حاضران و مدعوین این مراسم هستند.

بروجردی چه گفت؟

«علاءالدین بروجردی» رئیس هیات‌رییسه سنی مجلس دوازدهم در اولین جلسه علنی مجلس دوازدهم اظهار کرد: کشور ما در عرصه اقتدار ملی فراتر از سند چشم‌انداز قرار دارد اما در برخی عرصه‌ها به ویژه اقتصادی کشور دچار کاستی و نارسایی است.

وی افزود: منتخبان ملت بزرگ ایران نماد و تجلی وحدت ملی هستند و حرکت کشور به سمت رفاه، آسایش، امنیت و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین شده از سوی رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی میسر نمی‌شود و این اصل با تضارب آرا و اختلاف نظر کارشناسی تعارض ندارد.

نوبت به وزیر کشور رسید

پس از اظهارات رئیس سنی مجلس، نوبت به «احمد وحیدی» وزیر کشور رسید. وحیدی با گرامیداشت یاد شهید رئیسی و همراهان ایشان اظهار کرد: «شهید رئیسی عزیز با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار، رفتار و کردار خود در دوران کوتاه و پربرکت تصدی مسؤولیت خود در مقام ریاست جمهوری انقلاب اسلامی ایران، نویدبخش این حقیقت شد که راه روشن و درخشان انقلاب اسلامی در میان دهه پنجم خود همچنان پرفروغ و نورانی باقی مانده است».

وی افزود: «همچنین لازم است از رئیس محترم جمهور شهید که در مقام پاسدار قانون اساسی راهنما و پشتیبان مجریان انتخابات بود و جای خالی ایشان برای یکایک حاضران محسوس و بسیار تحمل برانگیز است و از خداوند رحمان و رحیم برای ارتقای روح پرفتوح این شهید گرانقدر در عالم ملکوت مسالت دارم».

مخبر: شهید رئیسی به دنبال حل مسائل کشور در بیرون مرزها نبود

پس از اظهارات وحیدی، نوبت به «محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری رسید. مخبر عمده اظهارات خود را به توصیف خصوصیات شهید رئیسی و تلاش ایشان برای حل مسائل کشور اختصاص داد.

مخبر با اشاره به خصایص شهید رئیسی اظهار کرد: «برای من بسیار سخت است که از طرف شهید عزیزمان آیت الله رئیسی، در این مجلس به عنوان سخنران صحبت کنم. در عین حال که نمی‌خواهم وقت جلسه گرفته شود در دو فصل به طور مختصر صحبت می‌کنم».

مخبر با اشاره به رویکرد شهید رئیسی در سیاست خارجی گفت: «آیت الله رئیسی هیچ‌گاه به دنبال حل مسائل کشور در بیرون از مرزها نبود و حل مشکلات را منوط به مسائل بیرونی نمی‌کرد».

وی تاکید کرد: «نکته بارز ایشان، روحیه خستگی ناپذیری‌اش بود؛ گاهی از سفرهای سنگین خارجی برمی‌گشت ساعت ۳ بامداد به تهران می‌رسید؛ وقتی به استقبال ایشان می‌رفتیم، می‌گفت می‌توانیم ۶ صبح جلسه داشته باشیم؛ وقتی هم که وارد جلسه می‌شد، گزارش‌هایی که برایش نوشته بودم را خوانده بود و به جلسه می‌آمد».

با برگزاری مراسم تحلیف: منتخبین مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند

متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی توسط علاءالدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم قرائت شد و منتخبین مردم به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضا کردند.

متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی به شرح ذیل است:

بسم الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

تمبر یادگاری مجلس دوازدهم رونمایی شد

در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (دوشنبه ۷ خرداد ماه) با حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری در صحن علنی مجموعه بهارستان برگزار شد، از تمبر یادگاری مجلس دوازدهم رونمایی شد.

ابن تمبر یادگاری توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، قالیباف، حجت الاسلام اژه ای، مخبر مدیر اجرایی ریاست جمهوری، حجت الاسلام ناطق نوری، حجت الاسلام سیدحسن خمینی، علی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، سردار رادان فرمانده فراجا، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و علی شریفی معاون اجرایی مجلس به امضا رسید

پخش نماهنگ شهیدان خدمت در مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم

در مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان خدمت از جمله شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و شهید آیت الله آل هاشم و هیأت همراه که در سانحه سقوط بالگرد به فیض رفیع شهادت نائل آمدند، نماهنگی از تصاویر این شهیدان در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام رضا (ع) منتشر شد.

پس از اظهارات مخبر، نمایندگان برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی (ره) به سمت حرم ایشان حرکت کردند.

کد خبر 6119478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha