۲۱ بهمن ۱۳۸۶، ۱۳:۵۳

دیدار روسای جمهور دو کشور

دورنمای روشن روابط ایران و تاجیکستان/ مانعی برای گسترش مناسبات وجود ندارد

دورنمای روشن روابط ایران و تاجیکستان/ مانعی برای گسترش مناسبات وجود ندارد

رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از امضای اسناد همکاری میان ایران و تاجیکستان با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک میان دو ملت گفت: از آغاز استقلال تاجیکستان تا امروز روابط دو ملت دوستانه، ‌سازنده و رو به گسترش بوده و ما مصمم هستیم آن را به حداکثر ظرفیت برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی نژاد پس از مذاکرات خصوصی و مشترک با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و هیئت همراه در یک نشست خبری مشترک ، ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، گفت: دو کشور ایران و تاجیکستان دارای تاریخ فرهنگ و علایق مشترک هستند به طوریکه ارتباط عاطفی که بین این دو ملت وجود دارد ارتباطی بی نظیر است.

رئیس جمهور گفت: بعد از استقلال کشور تاجیکستان روابط دو ملت سازنده و رو به گسترش بوده است که در این دیدار درباره توسعه و تسریع در گسترش روابط  همه جانبه بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی تا کنون بین دو کشور به امضا طرفین رسیده است، خاطر نشان کرد: درجلسه ای که با آقای امامعلی رحمان داشتیم در خصوص مسائل حمل و نقل، انرژی، آب، فرهنگ و گسترش همکاری های سیاسی در عرصه منطقه ای و جهانی بحث و تبادل نظرصورت گرفت و به نتایج خوبی رسیدیم.

احمدی نژاد مقابله با خرابکاری ها در عرصه های مختلف از جمله مواد مخدر، ترور و افراطی گری در منطقه را از دیگر مباحث خود با رئیس جمهور تاجیکستان برشمرد.

رئیس جمهور اسلامی ایران، سفر امامعلی رحمان به کشورمان، آن هم در ایام دهه مبارک فجر را اعلام نوعی همبستگی دو ملت خواند و گفت: ایران امروز هیچ منعی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف با کشور دوست و برادر خود تاجیکستان ندارد چرا که پیشرفت هر یک از این دو کشور به نفع دیگری نیز خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با مدیریت خوب امامعلی رحمان همکاری های دو کشور در آینده گسترش بیشتری پیدا کند زیرا استعداد و ذخایر اقتصادی، مادی و فرهنگی زیادی در هر دو کشور وجود دارد.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به همکاری های منطقه ای سه جانبه بین ایران، افغانستان و تاجیکستان، گفت: ما در این زمینه مباحث سازنده ای داشتیم  که  اخبار آن در آینده از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

تقدیر از همکاری ایران در اجرای پروژه های اقتصادی در تاجیکستان

 به گزارش خبرنگار مهر، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری، مذاکرات خود با رئیس جمهور کشورمان را مفید خواند و تصریح کرد: بنده خوشحالم که همزمان با جشن پیروزی انقلاب  اسلامی به ایران سفر کرده ام.

وی افزود: بنده در دیداری که با آقای احمدی نژاد داشتم در خصوص همکاری های سیاسی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کردیم که روسای جمهوری دو کشور بر افزایش همکاری های اقتصادی و سیاسی تاکید کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: همکاری های مشترک ایران و تاجیکستان به نفع هر دو کشور است چرا که این همکار یها باعث بوجود آمدن ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

امامعلی رحمان همکاری انرژی، حمل و نقل و پروژه های مشترک را از مهمترین مباحث مطرح شده با رئیس جمهور ایران خواند و گفت: در این جلسه بنده به اتفاق آقای احمدی نژاد بر ضرورت وسعت بخشیدن به همکاری ها بحث و تبادل نظر کردیم که قرار شد در مواردی که اعلام کردم همکاری ها گسترش پیدا کند.

وی افزود: در این جلسه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ساخت یک نیروگاه آبی و برقی دیگر اعلام کرد که ما ضمن تشکر از ایران برای ساخت نیروگاه ، آن  را باعث گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور می دانیم.

رئیس جمهور تاجیکستان بررسی همکاری های علمی، فرهنگی، اجتماعی و معارف را از دیگر موارد بحث شده در جلسه خود با رئیس جمهور ایران برشمرد و ادامه داد: بنده با جلسه ای که با آقای احمدی نژاد داشتم در خصوص تهدید تروریسم و جنایات قاچاقچیان در مرزها نیز بحث وتبادل نظر کردم که قرار شد در این زمینه نیز همکاری دو کشور تحکیم بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه به همکاری سه جانبه ایران، افغانستان و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که ملاقات سه کشور فارسی زبان می تواند نقش مهمی در همکاری های منطقه ایجاد کند.

امامعلی رحمان در پایان سخنان خود از دکتر احمدی نژاد برای سفر به وطن دوم خود یعنی تاجیکستان دعوت رسمی به عمل آورد تا در آن سفر برای بالا بردن سطح همکاری ها بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

امضای 3 تفاهم نامه همکاری و صدور بیانیه مشترک

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از سخنان دو رئیس جمهور، سه تفاهم نامه همکاری در زمینه های نیرو، تاسیس شرکت شیمیایی ، سرمایه گذاری مشترک به منظور تامین تجهیزات مکانیزم بارگیری و تخلیه میان مقامات ایرانی و تاجیکی به امضا رسید.

در این مراسم همچنین روسای جمهور ایران و تاجیکستان بیانیه ای مشترک را به امضا رساندند.

رئیس جمهور تاجیکستان شب گذشته در صدر هیئتی به منظور دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

در سفر دو روزه امامعلی رحمان، وزرای امورخارجه، دفاع، رشد اقتصاد و بازرگانی، انرژی وصنایع، نقلیات و مخابرات، رئیس کمیته امنیت ملی و تنی چند از مشاوران و معاونان رئیس جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان را همراهی کردند.

سفر رحمان به تهران در چارچوب رایزنی ها و مشورت های تهران و دوشنبه درباره گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی صورت گرفت.

رئیس جمهور تاجیکستان پس از انجام مذاکرات خود با رئیس جمهور اسلامی ایران با بدرقه رسمی دکتر احمدی نژاد تهران را به مقصد دوشنبه ترک کرد.

کد خبر 636376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha