۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۲:۳۵

همایش "شعرای اصفهان در عصر صفوی" برگزار می‌شود

همایش "شعرای اصفهان در عصر صفوی" برگزار می‌شود

دانشگاه اصفهان، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و مرکز پژوهشی میراث مکتوب همایش "شعرای اصفهان در عصر صفوی" را برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش در روزهای 25 و 26 اردیبهشت و به مناسبت رونمایی کتاب "خلاصه الاشعار و زبده الافکار" (بخش اصفهان) تألیف میرتقی الدین کاشانی در دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

در این برنامه اساتیدی چون علی‌اشرف صادقی، محمود عابدی، علی موسوی گرمارودی، باقر کتابی، دکتر فشارکی، دکتر تدین، دکتر براتی، خسرو احتشامی، دکتر ناجی اصفهانی و جویا جهانبخش به سخنرانی در مورد این اثر و شعرای عصر صفوی خواهند پرداخت.

مؤلّف کتاب خلاصه الاشعار و زبده الافکار، میرتقی الدین‌ محمد فرزند شرف‌الدین‌ علی حسینی کاشانی معروف‌ به‌ میرتذکره‌ و متخلص‌ به‌ ذکری از شعرای متوسط‌ دورة‌ صفوی (زنده‌ تا 1016 ه . ق) است‌ که‌ کتاب‌ تذکرة‌ خلاصه‌الاشعار و زبده‌‌الافکار را طی نزدیک‌ به‌ 40 سال‌ (از 975 تا 1016 ه .ق) جمع‌آوری کرد تا اینکه‌ تدوین‌ نهایی اثر مشتمل‌ بر چهار فصل‌، چهار رکن‌، خاتمه‌ و یک‌ ذیل‌ (6 جلد) در شرح‌ حال‌ حدود 650 شاعر از گذشته‌ تا معاصران‌ مؤلف‌ به انجام رسید.

بخش‌ پایانی خلاصه‌الاشعار و زبده‌الافکار، شرح‌ حال‌ 385 شاعر سدة‌ دهم‌ هجری را دربر دارد که‌ از 12 اصل‌ به‌ شمارگان‌ برجهای آسمانی تشکیل‌ یافته‌ و هر کدام‌ از این‌ برجها ـ به‌ گفتة‌ مؤلف‌ ـ به‌ شهرها و نواحی جغرافی مختلف‌ ایران‌ اختصاص‌ دارد که‌ از دیار کاشان‌ شروع‌ و به‌ خراسان‌ ختم‌ می شود که این بخش حاوی شرح‌ حال‌ شعرای اصفهان‌ است‌.

کد خبر 675909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha