این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره عملکرد خانه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: به نظر من در بررسی عملکرد خانه تئاتر امروز باید حتما به شرایط فرهنگی و سیاسی جامعه نگاه کنیم و آن را نیز مد نظر داشته باشیم. زیرا این نگاه باعث میشود منصفانه درباره خانه تئاتر فکر و قضاوت کنیم.
برهانی مرند افزود: به نظر من در وضعیت موجود عملکرد خانه تئاتر گذشته از کمیها و کاستیهای هر نهاد صنفی خوب است. خانه تئاتر تنهاست و به همین خاطر در قدمهای بزرگی که میخواهد بردارد با مشکل رو به رو میشود. با وجود مشکلاتی که برای نهادهای صنفی وجود دارد و جایگاه مشخصی که برای آنها در نظر گرفته نمیشود تلاشهای خانه تئاتر ارزشمند است.
وی یادآور شد: بعضی وقتها در بدنه خانه تئاتر که ربطی به جایگاه خانه تئاتر ندارد تکروی و تندرویهایی وجود دارد که میتواند محل نقد برای یک نهاد صنفی باشد. البته اینها نیز قابل اغماض است و برای تشکلهای صنفی این اتفاقها اجتنابناپذیر محسوب میشود.
کارگردان "مرغابی وحشی" گفت: ضرورت وجود این نهادهای صنفی برای هنرمندان و مسئولان تئاتر هنوز مشخص نیست. ما بعد از 50 سال افت و خیز در شکلگیری نهاد صنفی به خانه تئاتر رسیدیم که با هوشمندی خانه و خانواده تئاتر هشت سال حفظ شده، به همین خاطر منتقدان خانه تئاتر باید از نزدیک در جریان امور باشند و سپس نقد درست و مناسب داشته باشند.
برهانی مرند درباره انتخابات هیئت مدیره خانه تئاتر و حضور بازیگران در آن خاطرنشان ساخت: متأسفانه تئاتر ما در دورهای بسر میبرد که من به عنوان یک کارگردان قاطعانه میگویم دوره بازیگرسالار است. حتی نوع عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی در پرداخت دستمزدها و ارزشگذاری بازیگر نسبت به کارگردان، نمایشنامهنویسی و باقی صنوف نیز این را اثبات میکند.
وی ادامه داد: بسته به این کمیت حرکت بازیگری در تئاتر ما قابل نقد و بررسی است. گرچه تعداد بازیگران تئاتر در مقایسه با کارگردانان، نمایشنامهنویسان و سایر عوامل تئاتری بیشتر است، ولی شاید به لحاظ کیفی جایگاهی بالاتر را به خود اختصاص ندادهاند.
برهانی مرند تصریح کرد: این نگاه بازیگرسالار طبیعی است که در انتخابات خانه تئاتر نیز خود را نشان میدهد. البته جای نگرانی نیست چون خانه تئاتر دیگر به این بلوغ رسیده که تفکر جذمی، باندی و انحصاری در آن بیمعناست. اهالی خانه تئاتر دیگر باید به این اصل رسیده باشند که رمز بقای آنها حرکت همه صنوف به صورت زنجیروار است.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان گفت: من معتقدم در خانه تئاتر هیچ صنف و انجمنی بر دیگری رجحان و برتری ندارد. اگر گروهی اینگونه گمان کنند باید به مثابه دندانی فاسد هر چه سریعتر به درمانشان اندیشید؛ در غیر این صورت دندان فاسد را باید کشید.
نظر شما