" محمد يعقوبي " نويسنده و كار گردان نمايش " قر مز و ديگران " در گفت و گو با خبر نگار هنري " مهر " با اشاره به اين مطلب گفت : البته من تالار قشقايي را به خاطر عمق زياد ش به تالار" سايه تر جيح مي دهم اما اين تالار نيز مشكلات زيادي دارد . مشكل اساسي من با تالار قشقايي پشت صحنه پر سر وصدايش است ، به طوري كه تماشاگر كوچكترين صداي پشت صحنه را هم مي شنود . همچنين عدم وجود يك سالن انتظار براي تماشاگر قبل از اجراي نمايش نيز مشكل ديگري است كه بايد حل شود.
اين كار گردان ضمن با تاكيد بر اين كه براي اولين بار است در قشقايي اجرا مي كند و تازه متوجه شده اين سالن چقدر تئاتر مشكل دارد، تصريح كرد: اين تالار عمق خوبي دارد و شكل ظاهري آن مدل تالار چهار سو است اما اصلا امكانات چهار سو را ندارد بنابراين مناسب يك اجراي حرفه اي نيست به نظر من بايد معايب آن ر ا ديد و بر طرف كرد. اين وظيفه كارگردان نيست كه براي جبران نقص سالن پشت صحنه آهسته راه برود تا تماشاگران اذيت نشوند .
" يعقوبي " كه در بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر نمايش " گلهاي شمعداني " را نيز كار گرداني كرده و اكنون در انتظار اجراي عمومي آن براي سال 83 به سر مي برد ، به خبر نگار " مهر " گفت: از همين الان مي دانم كه براي سالن اجراي نمايش " گلهاي شعمداني" نيز مشكل خواهم داشت و بايد براي آن بجنگم . در جشنواره به مسوولين گفتم تالار چهارسومناسب اين اجرا است اما آنها در جواب من گفتند اين تالار مختص نمايشهاي خارجي است و بعد درجشنواره ديدم نمايش هاي ايراني زيادي در آن اجرا شد و اجازه اجرا در اين تالار تنها به من داده نشد. براي همين از الان تصميم گرفته ام براي اجرا عمومي اين اثر اين قدر صبر كنم تا تالار چهار سو را به من بدهند .
وي متذكز شد: به نظر من اگر كسي اندكي هنر تئاتررا بشناسد مي داند كه نبايد بر مبناي تعداد بازيگر، سالن اجرا را بين گروه ها تقسيم كرد . اصلا اين يك فكر غير تئاتري است كه مدير به جاي كار گردان، سالن اجرا را انتخاب كند. مديري كه از طراحي صحنه نمايشي بي اطلاع است چگونه مي تواند تشخيص دهد كدام سالن براي اجرا نمايش بهتر است ؟
كار گردان نمايش" قر مز و ديگران" در باره علت تعويق اجراي عمومي اين نمايش توضيح داد: يكي از مشكلات اصلي به تعويق افتادن اجراي قر مز و ديگران ، شايعات و حرفهايي بود كه پس از اجرا ي جشنواره در باره اين نمايش گفته شد . يك از اهالي تئاتر به اجراي اين نمايش در جشنواره اعتراض كرد . تهمت هايي ناروا به اين اثرزد و مر كز هنرهاي نمايشي را تحت تأثير صحبت هاي خود قرار داد. از طرف ديگر اين شايعه پراكند ه شد كه ما 20 دقيقه از اجراي اصلي خود را در بازبيني ارائه نداه ايم در حالي كه من فقط 3 دقيقه به اجراي خودم اضافه كردم و اين را حق طبيعي هر نويسنده وكار گرداني مي دانم كه تا لحظه اجرا نواقص كار خود را رفع كند . اين مسايل باعث ايجاد شبهه براي مسوولين شد و در نتيجه به بهانه هاي مختلف اجرا را به تعويق انداختند . پس از پي گيري هاي خودم ، و گفت وگوبا مقامات مشكل حل شد .
وي متذكر شد : براي من شگفت انگيز است كه چرا مقامات رسمي بدون ديدن نمايش اين شايعات را پذيرفتند ودر باره نمايش قضاوت كردند بنابراين در پاسخ بايد بگويم اجراي "قرمز و ديگران " بيشتر به خاطر فضاي خصمانه تئاتر به تعويق افتاد و شما بايد از مر كز هنرهاي نمايشي بپرسيد چرا اجراي نمايش پر پرسوناژي مانند اين به تعويق افتاد؟
اين كارگردان در باره انتقادي كه به شكل اجرايي نمايش" قر مز و ديگران" در مورد راديويي بودن كار گرفته شده است گفت : از وقتي كه يادم مي آيد منتقدان همواره درباره آثار من اين جمله را گفته اند كه كار يك نمايش راديويي است، بنابراين از اين گفته تعجب نمي كنم فقط معتقدم در تئاتر نبايد كاري بكنيم كه از منطق زندگي خارج باشد نمايش قر مز و ديگران در باره آدمهايي واقعي دريك پار ك است كه بر روي يك نيمكت نشته اند و حر ف مي زنند بنابراين اصرار من نيز براي اين نوع ميزانسن دادن وفاداري به حقيقت اين انسانها است به طوري كه اگرهمين امروز شما به يك پارك مراجعه كنيد مي توانيد نمونه واقعي شخصيت هاي نمايش من را ببينيد . بايد بگويم افرادي كه چنين انتقادي از نمايش من مي كنند هيچ شناخت و تعريف درستي از نمايش راديويي ندارند.
اين كار گردان در پايان با انتقاد به برنامه ريزي اجراهاي تئاتر گفت: " قر مز و ديگران" در حالي كه تنها 20 نمايش در بخش مسابقه جشنواره سال گذشته حضور داشتند ،13 ماه بعد موفق به اجراي عمومي شد. اين مشكل ، امسال چند برابر خواهد شد زيرا مسوولين بايد به 80 نمايش جشنواره سال 82 اجراي عمومي بدهند. درواقع منظورم اين است حالا كه مديران تئاتر اصرار دارند تئاتر ها از طريق جشنواره اجراي عمومي شوند بايد نمايشهاي پر پرسوناژ را در اولويت قرار دهند. زيرا در صد آسيب پذيري اين نمايشها بيشتر از نمايشهاي كم بازيگر است. تئاتر هنري آسيب پذير است وقتي مدت انتظار گروه نمايشي بر اي اجراي عمومي زياد شود برخي از بازيگران در گير كار ديگري مي شوند و سر اجراي عمومي خود حاضر نمي شوند بنابراين كار گردان مجبور به تغيير بازيگر و اتلاف انرژي و صرف هزينه زيادي مي گردد كه خود اين موجب ضرر به بودجه تئاتر و سرمايه دولت مي شود .
محمد يعغوبي در گفت وگو با " مهر " :
اجراي قر مز و ديگران در تالار قشقايي با مشكلات زيادي همراه است
نمايش " قر مز و ديگران بايد در تالار چهار سو اجرا مي شد اما در اجراي جشنواره مسوولين ،تالار سايه را براي آن در نظر گرفتند و اكنون پس از 13 ماه ، موفق به اجراي عمومي در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر شد .
کد خبر 69215
نظر شما