۱۸ تیر ۱۳۸۷، ۱۰:۲۶

رئیس جمهور در اجلاس D8:

گروه دی هشت می تواند پرچمدار عدالت،دوستی و صلح در جهان باشد

گروه دی هشت می تواند پرچمدار عدالت،دوستی و صلح در جهان باشد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نظام ناعادلانه موجود بین المللی به خاطر دوری از ارزشهای الهی و انسانی در عرصه های مختلف سیاسی،اقتصادی و فرهنگی به بن بست رسیده است،گفت: در شرایط موجود توسعه همکاریهای چند جانبه و مشترک گروه دی هشت می تواند برای مواجه با مشکلات و چالشهای جهانی راهگشا باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز سه شنبه در سخنانی در ششمین اجلاس سران گروه دی هشت همچنین با ارایه پیشنهاداتی برای تقویت فعالیت های دی هشت خاطر نشان کرد : گروه دی هشت می تواند پرچمدار عدالت ، دوستی و صلح در جهان باشد و الگویی از فعالیت های عادلانه و صلح آمیز را به جهان عرضه کند .

وی با بیان اینکه نظام ناعادلانه موجود بین المللی به طورکامل کارایی خود را ازدست داده، افزود: نظام بین المللی موجود نتوانسته به حل مشکلات و چالشها و به تحکیم صلح و امنیت جهانی و رفاه ملتها کمک موثری بکند بلکه در بسیاری موارد خود مسبب این مشکلات بوده است . مشکل 60ساله فلسطین، حکایت تلخ کشتار زنان و کودکان ، آوارگی میلیونها نفر و اشغالگری به وقت خود باقی است .سرزمین اسلامی عراق کماکان در اشغال متجاوزان است و صدها هزار نفر کشته ، میلیونها نفر آواره و عقب افتادن کشور عراق از قافله پیشرفت و تعالی از آثار تجاوز اشغالگران است .

رئیس قوه مجریه نا امنی های چند ساله افغانستان ، افزایش شدید کشت مواد مخدر ، بی توجهی به حقوق مردم لبنان ،ادامه رقابت های تسلیحاتی تکثیر سلاحهای کشتار جمعی، گسترش سایه تهدید سلاحهای اتمی، اعمال فشارهای سیاسی توسط قدرتهای زورگو به دولتها به منظور تحمیل اراده خود ، حفظ پایگاههای نظامی و توسعه این پایگاهها در کشورهای مختلف ، نقض حقوق و سلب آزادی های شناخته شده انسانی با اعمال کنترل های ویژه و تاسیس زندانهای محفی و غیره را از نشانه های ناکارآمدی سازو کارها ، مناسبات و نظام موجود بین المللی دانست.

احمدی نژاد با بیان اینکه پرواضح است که نظام اقتصاد بین المللی نیز به بن بست رسیده است، خاطرنشان کرد: افزایش بی سابقه قیمت غذا و کالاهای اساسی ، کاهش شدید ارزش دلار و به تبع آن کاهش شدید ارزش ذخایر ارزی ، بالا رفتن قیمت نفت و گاز برغم عرضه بیش از مصرف آن به بازار ، ایراد ضربه اساسی به تولیدات کشاورزی بومی در بسیاری از کشورها به خاطر مکانیزم تعرفه ها، بروز خشک سالی های ناشی ازعدم رعایت ضوابط زیست محیطی وگسترش فقر درجهان، همه این مشکلات علائم روشنی از ناکارآمدی نظام اقتصاد بین الملل است . در بخش فرهنگ هم ملتها با چالشهای بزرگی از قبیل به مخاطره افتادن ارزشهای فرهنگی و بومی ، تهدید بنیان خانواده به عنوان اصلی ترین واحد قوام جوامع و تهدید هویت ملی مواجه هستند.

وی گفت: تمام و یا اکثرچالشها و گرفتاری های مذکور ناشی از فاصله گرفتن قدرتهای سلطه گر از عدالت و حق مداری و دوستی و برادری است. از آنجا که اکثر سازمانها و نظام های بین المللی بر پایه سکولاریسم و دوری از ارزشهای الهی و انسانی استوار شده است و برخی قدرتهای مسلط ، بیشترین نفع را از این وضعیت برای تحمیل اراده خود می برند لذا نمی توان انتظار داشت نظامات و سازمانهای مزبور بر پایه عدالت و حق مداری و عشق به انسانها به حل مشکلات اقدام کنند .

احمدی نژاد تاکید کرد: در چنین شرایطی توسعه همکاری های چند جانبه و مشترک می تواند راه حلی برای مواجهه با مشکلات و چالشها باشد. گروه دی 8 براساس فلسفه وجودی و اهداف اصلی تاسیس آن باید نقش سازنده و موثری در هم افزایی توان و امکانات کشورهای عضو و حل مشکلات و چالشها در تحولات منطقه ای و بین المللی ایفا نماید، در حالی که تاکنون برغم تلاش های گسترده اعضا و اقدامات مفید انجام شده از این ظرفیت عظیم استفاده مورد انتظار اعضای محترم به عمل نیامده است .

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت طبیعی ،انسانی ،علمی  ،اقتصادی  ،سیاسی و فرهنگی دی 8 بسیار بالاست و باید در خدمت اصلاح نظامات حاکم بر جهان و پیشرفت اقتصادی علمی وفنی کشورهای عضو جهان اسلام و سایر ملتها قرار گیرد، یادآورشد:
همکاری های همه جانبه ونزدیک و فعالیت های گسترده تر اقتصادی کشورهای عضو در قالب گروه می تواند نقش مهمی در گسترش ثبات اقتصادی و کاهش تاثیر شوک های ناشی از بحران های اقتصادی و مالی بین المللی و ایمنی از حوزه تاثیر نظامات ناعادلانه سلطه ایفا کند و اثر گذاری اعضا را در اقتصاد و بازارهای جهانی افزایش دهد .

احمدی نژاد افزود: براساس سنت الهی ، قدرتهای سلطه گر رو به زوال هستند و نشانه های آن کاملا آشکار شده است . آنان در بن بست کامل قرار دارند و راهی برای برون رفت از آن در برابرشان نیست . باید برای آینده فارغ از سلطه گران ، از هم اکنون برنامه ریزی کرد .

وی گفت: اعضای گروه دی 8 با رایزنی و همکاری کامل خواهند تواست نقشه عبور از بحران های پیش رو را تهیه کنند و برادرانه وصمیمانه بر پایه اصول مشترک، گامهای بلندی درتحکیم صلح و برادری درجهان بردارند. گروه دی 8 می تواند پرچمدار عدالت و دوستی و صلح در جهان باشد والگویی از فعالیت های عادلانه و صلح آمیز را به جهان عرضه کند.

احمدی نژاد اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر آماده هر نوع همکاری است . همچنین برای همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی ، مالی و پروژه های مربوط به موضوعات زیست محیطی ، گردشگری ،فناوری های نوین و برتر تولید انرژی، مبادله نیروهای متخصص و تنظیم بازارهای مالی در قالب گروه دی 8 آمادگی کامل دارد.

ایجاد و گسترش نهادهای سرمایه گذاری مشترک نظیر تاسیس صندوق مالی برای اجرای پروژه های مشترک در زمینه های مختلف صنعتی ، فناوری های نوین و کشاورزی، ایجاد موسسه همکاری های انرژی به منظور استفاده از ظرفیت های متقابل کشورهای عضو در این زمینه، بسط همکاری در زمینه بانکداری اسلامی به منظور کمک به رشد و پیشرفت پایدار کشورهای عضو و تاسیس نظام مالی بانکی جدید در کنار نظامات کنونی، استفاده متقابل از ظرفیت های خدمات فنی مهندسی از طریق تشکیل گروه کاری برای شناخت و تدوین اطلس توانائیهاو نیازهای کشورهای عضو و معرفی مکانیزم های مالی و حقوقی در جهت بهره برداری از این توانائیها، پیشنهاداتی بود که رئیس جمهوری ضمن حمایت از تهیه و تصویب چشم انداز طرح و برنامه ده ساله آینده سازمان دی هشت و تقویت دبیرخانه آن، در این اجلاس ارائه کرد.

کد خبر 712652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha