۳۰ تیر ۱۳۸۷، ۱۲:۱۵

یادواره علامه دیزانی در روستای دیزان طالقان برگزار می شود

کرج - خبرگزاری مهر: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس غرب استان تهران گفت: یادواره علامه شیخ مرتضی دیزانی در روستای دیزان طالقان برگزار می شود.

سرهنگ نادر ادیبی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت: یادواره علامه شیخ مرتضی دیزانی و 23 شهید روستای دیزان روز جمعه مورخ چهارم مرداد ماه در مسجد جامع روستای دیزان طالقان برگزار می شود.

وی افزود: این یادواره با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنا کردن نسل جوان که شهادت را درک نکرده اند، برگزار می شود.

دبیر برگزاری این همایش یادآور شد: علامه دیزانی از اساتید برجسته حوزه و استاد علامه مرحوم محمدتقی جعفری بوده است.

به گفته وی این روستا با وجود جمعیت کم، تعداد قابل توجهی شهید تقدیم انقلاب کرده است و شهید مقصودی، اسدی و بابامحمودی از سرداران سرافراز شهید در هشت سال دفاع مقدس بوده اند.  

آیت الله شیخ مرتضی دیزانی حکیم، فقیه شیعه معاصر بود و تا 40 سالگی در دیزان زندگی کرد و به شبانی مشغول بود و بعد از چهل سالگی، تحصیلات عالیه را شروع کرد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مدرسه شیخ محرم یاد گرفت و پس از آن صرف و نحو و فلسفه را آموخت.

او سپس به اصفهان رفت و در آنجا علوم عقلیه را آموخت و تمام عمر شریفش را به تدریس و تعلیم طلاب گذراند. وی در عرفان، اهل کشف و شهود و عده ای قائل به کرامات او هستند و در فلسفه از شارحان حکمت متعالیه و پیرو مکتب ملاصدرا است. 

شیخ مرتضی طالقانی دیزانی در سال 1363 هـ. ق در سن 89 سالگی دار فانی را وادع گفت.  

کد خبر 718792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha