۳۰ مرداد ۱۳۸۷، ۱۳:۰۳

دولت آبادی خبر داد:

شناسایی 2200 میراث ناملموس در کشور

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: 2200 میراث ناملوس در کشور شناسایی شده است که پرونده 280 مورد آن برای ثبت در فهرست آثار ملی در حال تکمیل شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز دولت آبادی امروز در مراسم ثبت ملی میراث معنوی آیین ها و مراسم نیمه شعبان با بیان این مطلب گفت: بحث میراث ناملوس مقوله جدیدی است که با پرونده نوروز باستانی شروع شد.

وی تصریح کرد: سنت ها، اصطلاحات شفاهی از جمله زبان، هنرهای نمایشی ، رسوم اجتماعی، آیین ها و جشنواره ها ، دانش و رسوم مربوط به طبیعت و کیهان از جمله مواردی است که در میراث ناملموس مورد توجه قرار می گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افزود: در کشور ما دلایل و انگیزه های بیشتری برای ثبت میراث ناملموس وجود دارد . در خصوص میراث طبیعی تعداد آثار بیشتر است. اما وقتی به میراث ناملموس می رسیم عمق یابی و تعیین تعداد آنها و تخمین زدن آثار ناملموس یک مسئله جدی می شود. نظام ثبت میراث ناملموس دشوارتر و پیچیده تر از میراث ملموس است.

دولت آبادی تاکید کرد: پس از ثبت نوروز به عنوان یک میراث ناملموس چارچوبها را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده و بر اساس کلیات موجود پرونده آثار ، میراث ناملموس را شناسایی و تکمیل می کنیم. در خصوص آثار ملموس اثر ثبت شده و بودجه ای برای آن اختصاص داده می شود اما برای ثبت میراث ناملموس با یک مشبک فضایی مواجه ایم که نه یک باره بلکه به مرور زمان ثبت می شود.

وی ادامه داد: عمده اتفاقی که در ثبت آیین ها و مراسم نیمه شعبان می افتد از جمله نذورات، موسیقی ، صله رحم، روزه گرفتن، زیارت اهل قبور و ... همه به عنوان آیین ها و مراسمی که در نیمه شعبان انجام می شود به صورت کلی ثبت می شود اما به مرور زمان انجام این مراسم در گروه ها و اقوام مختلف ایرانی شناسایی و در ذیل پرونده نیمه شعبان بصورت کامل ثبت خواهد شد.

وی گفت: برای عید فطر و ماه رمضان نیز پرونده هایی شکل گرفته که در آینده ای نزدیک در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

دولت آبادی با اشاره به ثبت جهانی پرونده نوروز باستان تاکید کرد: قرار است نوروز نیز به عنوان پرونده مشترک برای ثبت در میراث جهانی در همایش دو روزه ای که در 4 و 5 شهریور ماه در تهران برگزار می شود، با حضور کشورهای اسلامی و با هماهنگی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی پرونده تکمیل و به یونسکو ارسال شود.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به پیشنهاد ایران برای تشکیل دفتر منطقه ای میراث معنوی در تهران افزود: کارشناسان این دفترانتخاب شده و اقدامات اولیه انجام گرفته است و هم اکنون منتظر بازدید کارشناسان یونسکو از این دفتر هستیم.

کد خبر 735478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha