۱۲ شهریور ۱۳۸۷، ۱۲:۵۷

مجلد دوازدهم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

مجلد دوازدهم دانشنامه جهان اسلام از مدخل چشم و چشم پزشکی تا حرانی به‌‌تازگی به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هدف دانشنامه جهان اسلام، ارتقای دانش و پژوهش در زمینه مطالعات اسلامی و معرفی میراث گرانسنگ جهان اسلام در حوزه‌های تاریخ، تاریخ اجتماعی، تاریخ علم، جغرافیا، زبان و ادبیات، فقه و اصول، فلسفه و عرفان، قرآن، حدیث ، کلام و فرق و هنر و معماری و نیز ارائه مطالب مستند درباره جهان معاصر اسلام و اسلام در جهان معاصر است.

مجلد دوازدهم این دانشنامه شامل مدخل چشم / چشم پزشکی تا حرانی می‌شود. تعداد 311 دخل این مجلد ، در 834 صفحه عرضه شده است . دراین مجلد 355 مقاله از استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی به چاپ رسیده است . بیشتر مقالات این مجلد تالیفی است و فقط 4% مقالات از منابع دایره المعارفی ترجمه شده است.

بلندترین مقاله مجلد دوازدهم دانشنامه جهان اسلام، مقاله حدیث است که حدود 70 صفحه را به خود اختصاص داده است . در این مقاله، مباحث حدیث از ابعاد گوناگون بررسی شده است و مجموعه‌ای غنی از مطالب مربوط به این حوزه را در دسترس قرار می‌دهد. این مقاله در 13 بخش به بررسی این مباحث می پردازد؛ واژگان ، حدیث و قرآن ، حدیث و تفسیر ، حدیث و کلام، حدیث و اخلاق ، حدیث و فلسفه ، حدیث و تصوف و عرفان، حدیث و تاریخ، حدیث در ادبیات و فرهنگ عامه، حدیث  موضوع بندی ، گونه های تالیفات حدیثی ، پژوهش های حدیثی مسلمانان و حدیث پژوهی در غرب .

مقاله چشم / چشم پزشکی دیگر مقاله بلند این مجلد است که پس از بررسی کلیاتی دراین باب، به قوه بینایی و ساختار چشم ، بیماری‌های چشم و روشهای درمان آن در دوره اسلامی، رساله‌های چشم پزشکی و چشم پزشکی جدید در ایران می‌پردازد.

از دیگر مقالات بلند این مجلد می‌توان از این مقالات نام برد: حج ( در دو بخش تاریخ ، فقه )، چین، مسلمانان، حبسیه، حافظ، شمس الدین محمد، چینی، حدوث و قدم ، چشم زخم ، حجاز ، حجاب ، چهلستون.

از جمله مقالات مهم دراین مجلد، که گاه در متون فارسی مطالب اندکی در موضوع آنها در دست است یا اگر نوشته هایی موجود باشد بسیار پراکنده است ، از این مقالات می توان نام برد : چک ، چله ، چلیپا ، چماقدار ،چنار، چوپان، چوگان، چهارباغ، چهار بنیچه، چهارگاه، حاتم طائی، حاج سیاح، حاجی بابا اصفهانی ، حاشیه نویسی ، حافظ ، حاکم حبشی ، حبل المتین، روزنامه ، حجر.

کد خبر 742819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha