به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، حجت الاسلام دکتر احمد احمدی ظهر امروز در هفتمین نشست علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: اگر کسی اعمال دینی را به درستی انجام دهد بدون هیچ انحرافی به عرفان شیعی دست می یابد.
این فیلسوف با بیان تحقق مفهوم عقل محض در سه نماد خدا و نفس و اختیار اذعان داشت: عقل محض فراتر از داده های حسی، ایده هایی در اختیار دارد و عقل محض به همراه ایده های مربوطه به کار می افتد.
وی تصریح کرد: اگر چه عقل محض ایده های خود را از ماده و محسوسات نگرفته اما آنها را رها نمی کند و تا پایان راه همراه ایده ها به جایگاهی فراتر دست می یابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه هستی شناسنانه به عقل اظهار داشت: در صورتی که عقل را معنای ارزشی نکرده و آن را با فهم برابر بدانیم اولین رتبه ارزشی حتی در زمان آفرینش محسوب می شود.
وی در بررسی عقل به عنوان یک موجود متعالی در اعتقاد بسیاری از فیلسوفان خاطرنشان کرد: در صورتی که عقل به تعبیر برخی فیلسوفان، موجودی مجزا باشد باز هم تعارضی با دین ندارد.
دکتر احمدی محدود کردن قوای ادراکی آدمی را به حوزه حواس نادرست دانست و گفت: در قوای ادراکی دو حوزه حسی و فراحسی قابل تعریف بوده اما به دلیل اینکه مرز بین ماده و مجرد مشخص نیست، آنچه که فهم به آن تعلق می گیرد ابهام دارد.
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها اظهار داشت: افرادی که روح پاک دارند فراتر از حواس ادراکی پیش رفته و شخصی مانند حضرت علی 19 تا 21 مورد علم غیب داشته است و نفوس پاک همواره از حوزه حوادث گذشته و قادر به فرآینده های خاص هستند.
وی علم فیلسوف را در یافتن روابط علت و معلولی خواند و اذعان داشت: تمامی کتابهای متداول فلسفی به یافتن علت برای معلول پرداخته و این موضوع تا رسیدن به علت العلل ادامه می یابد اما گاهی امکان دارد یک فیلسوف عالم هم باشد نظیر امام خمینی و علامه طباطبایی که به حیطه علم وسیع تری رسیده باشد.
وی در پایان تصریح کرد: عقل ما در استنباط بسیاری از حقایق دینی توانمند نیست و تقوای اسلامی و دینی اقتضا می کند که در مواردی که چالش وجود دارد باید تنها تسلیم دین بود.
نظر شما