برای اثبات اینکه سالنها به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جایگاه آنها از منظر تماشاگران سینماها به درستی انتخاب نشدهاند، کارکرد سالنها در سال 1386 و موقعیت جغرافیایی و مخاطبشناسی آنان مورد بررسی قرار میگیرد.
سینما فلسطین 2: فروش به ریال: 874646000، تعداد تماشاگر: 64188 نفر، نوع مخاطب: عام و خاص، محل استقرار مرکز شهر، محیط دانشگاهی، محدوده طرح ترافیک.
سینما سپیده 2: فروش به ریال: 383804000، تعداد تماشاگر: 228799، نوع مخاطب: با رویکرد خاص، محل استقرار: مرکز شهر، محیط دانشگاهی، محدوده طرح ترافیک.
سینما مرکزی 5: فروش به ریال: 550780000، تعداد تماشاگر: 541530 نفر، نوع مخاطب: عام با رویکرد سرگرمی، محل استقرار: یکی از میادین مرکزی شهر.
سینما پایتخت 2: فروش به ریال: 226244000، تعداد تماشاگر: 216783 نفر، نوع مخاطب: عام با رویکرد سرگرمی، محل اسقرار: یکی از میادین مرکزی شهر، محدوده طرح ترافیک، محیط تجاری.
سینما جمهوری 2: فروش به ریال: 557375000، تعداد تماشاگر: 247698 نفر، نوع مخاطب: عام با رویکرد سرگرمی، محل استقرار: مرکز شهر، محدوده طرح ترافیک، محیط تجاری.
سینما حافظ 2: فروش به ریال: 84768000، تعداد تماشاگر: 27156 نفر، نوع مخاطب: عام با رویکرد سرگرمی، محل استقرار: مرکز شهر، محدوده طرح ترافیک، محیط تجاری.
مبالغ فروش سینماهای پایتخت 2 و حافظ 2 با در نظر گرفتن آنکه این سالنها یک سوم سال را در بازسازی بودهاند حساب شده است.
سینماهای برگزیده عمدتاً سینماهای فاقد هویت فرهنگی هستند و دلیل رضایت سینماداران برای ورود به این طرح تضمین فروش سال قبل از طرف متولیان اجرایی بوده است. جز سینمای فلسطین 2 و سپیده 2 که چندان استاندارد محسوب نمیشوند، هیچکدام از سینماهای این فهرست دارای کارکرد فرهنگی و حتی اقتصادی نیستند.
سینما جمهوری 2 در تلاش برای تغییر هویت به سینمنای فرهنگی است و نزدیکی دو سینما فلسطین و سپیده نیز نتایج این طرح را تحت تاثیر قرار میدهد. پایتخت 2، مرکزی 5، حافظ 2 و جمهوری 2 پذیرای مخاطبانی با رویکرد سینمای عام هستند. هر چند با این رویکرد هم فروش خوبی ندارند و هر گونه سرمایهگذاری برای تغییر هویت این سینماها با شکست مواجه خواهد شد.
تعیین سه سینما باکیفیت در مناطق مختلف سینمایی شهر، مناطقی که مردم علاقمند به سینمای فرهنگی با فراغ بال به سینما بروند و برای این امر نیاز به سفر مشقتبار درونشهری نداشته باشند که اکثر سینماهای طرح فاقد این مشخصات هستند، میتواند این طرح را به نتیجه مطلوبتر برساند.
اعلام و اجرای برنامه یکساله و تبلیغات خاص، تاثیرگذار و مستمر با روش اکران متفاوت با شرایط سینمای عام، اکران طولانی فیلمها و تنوع در مضامین حتی با استفاده از فیلمهای خارجی و آمادهسازی سینماها از نظر فضای فرهنگی و رفتار متناسب با مقتضیات طرح از طرف کارکنان سینماها حداقل پیشنیازهای طرح اکران فیلمهای فرهنگی است.
سینماهای خیابان جمهوری و میدان انقلاب نمیتوانند تاثیری در کاهش مشکلات اکران فیلمهای فرهنگی داشته باشند. از تجربه تلخ اکران بیهدف فیلمهای فرهنگی در مرداد و شهریور امسال درس بگیریم و یکبار برای همیشه به جای کمیت به کیفیت و استفاده از تجربههای گذشته بیندیشیم.
نظر شما