به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی "میزاک" با حضور لیالستانی، جهانگیر و باران کوثری، محمدرضا فروتن، تورج منصوری و علیرضا خمسه برگزار شد. در آغاز این نشست کارگردان "میزاک" گفت: دو فیلم و مجموعه در شمال ساختم، من اقلیمهای دیگر را هم دیده و میشناسم. اما احساس کردم این قصه باید در طبیعت شمال به تصویر کشیده شود.
وی افزود: فیلم جنبههای واقعگرا و نمادین را کنار هم دارد و نمیتوانم تفکیک کنم "میزاک" فیلمی کاملا واقعگرا یا نمادین است. فضای قصه این امکان را میداد که از هر دو عنصر برای روایت استفاده کنیم. نمیخواستم زبان فیلم باعث شود بیننده با آن ارتباط برقرار نکند. به همین دلیل بازیگران را آزاد گذاشتم تا بر اساس تواناییشان از لهجه استفاده کنند.
کوثری تهیهکننده "میزاک" با اشاره به جایگاه سینمای ایران در جهان گفت: برخلاف نظرهای منفی درباره نابودی سینما من باور دارم سینمای ایران مسیر پیشرفت را طی میکند. در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر 95 فیلم درخواست حضور دادند این رقم نسبت به سال گذشته 20 فیلم افزایش دارد. سینمای ایران در دل مردم جهان جایگاهی ویژه دارد که به سادگی از بین نمیرود.
وی ادامه داد: "میزاک" فیلمی است که در سبکی خاص ساخته شده و ذهنیت ویژه کارگردان را در آن میشود دید. فیلم ریشه در خاطرههای این کارگردان در شمال دارد. کمبودها، عشقها و دغدغههای مردم این منطقه در فیلم تبلور یافته است. من با این دغدغهها همراه شدم و در این فیلم سرمایهگذاری کردم. "میزاک" یک فیلم فرهنگی است که مضمونی عمیق و انسانی دارد.
این تهیهکننده با اشاره به مضمون شریف فیلم گفت: "میزاک" در ادامه سینمای نوین ایران است که پس از انقلاب پا گرفت. این فیلم دارای نگاهی است که در "بچههای آسمان" و "خانه دوست کجاست؟" و فیلمهایی از این دست دیدهایم. مضمون فیلم انسانی و جهانی است و برای مخاطب غیر ایرانی هم این محتوا و قصه جذاب است. من از این فیلم دفاع میکنم و پشت آن ایستادهام.
منصوری فیلمبردار "میزاک" درباره کار در فیلم گفت: در این فیلم مقدار زیادی حرکت دوربین در عمق میدان کم و با دیافراگم باز داریم. در این شرایط فوکوس کردن سخت است به ویژه که در اغلب صحنهها دوربین روی زمین نیست و من و دستیارانم در این صحنهها 16 متر از دوربین فاصله داریم. ممکن است در این شرایط خطایی رخ دهد و بعضی صحنهها فوکوس نباشد.
فروتن با اشاره به شباهت نقش "میزاک" با نقشهای "پای پیاده" و "وقتی همه خواب بودند" گفت: اغلب بازیگران دوست ندارند نقش مشابه بازی کنند. اما زمانی که به من نقش روستایی پیشنهاد شد احساس کردم میتوانم سه تجربه مختلف در این نقشها داشته باشم و پذیرفتم در این فیلمها بازی کنم. تلاش کردم طوری این نقشها را بازی کنم که تفاوتهای این شخصیتها دیده شود.
وی ادامه داد: من برای انتخاب یک نقش به قلبم رجوع میکنم و دنبال این نیستم که علمی و منطقی نقشی را انتخاب کنم. مضمون انسانی و عمیق فیلم، سادگی و صمیمیتی که در این شخصیت و فیلم بود را دوست دارم و خدا را شکر میکنم که فرصت همکاری با کارگردان شریف این فیلم را به دست آوردم.
پرکارترین بازیگر جشنواره بیست و هفتم گفت: من هرگز بازیگر باادعایی نبودهام. زمانی که یک کار را میپذیرم سعی میکنم نقشم را به بهترین شکل بازی کنم. در"میزاک" هم این تلاش را کردم. مضمون فیلم این انگیزه را میداد که کاملا در فضای قصه و موقعیت خاص آن قرار بگیرم. زشتیهای دنیا هراسانگیز و اینکه انسان بخواهد دنیا آمدن را انتخاب کند جذاب و خلاقانه است.
خمسه یکی دیگر از بازیگران "میزاک" گفت: برای بازی در این فیلم دل به دریا زدم و از این تجربه متفاوت لدت بردم. گروهی همدل و حرفهای در این فیلم حضور داشتند. دوستان خوبی در این فیلم پیدا کردم و مهمتر از همه این فرصت را به دست آوردم تا با منصوری که همیشه آرزوی همکاری با او را داشتم کار کنم.
وی ادامه داد: سینمای ایران در حال پوستاندازی است. اجازه بدهیم اتفاقهایی تازه در این سینما بیفتد و از حرکتهای فرهنگی حمایت کنیم. ساخت فیلم "میزاک" تجربهای تازه در سینمای ایران است. همانطور که ساخت فیلم "بیست" فضایی تازه در این سینما به وجود میآورد. اجازه بدهیم دیدگاههای جدید در سینما به وجود بیاید.
منصوری با اشاره به تمرینهای طولانی زمان فیلمبرداری گفت: همکاری در این فیلم تجربهای شیرین و لذتبخشی برایم بود. ما گاهی شش ساعت تمرین میکردیم تا چهار دقیقه فیلمبرداری کنیم. 60 درصد فیلم از زاویه دید جنین روایت میشود و حرکتهای دوربین متنوع است. فیلمبرداری "میزاک" 38 روز طول کشید که زمانی قابل قبول برای این شکل کار دشوار است.
نظر شما