پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۶ بهمن ۱۳۸۷، ۱۳:۰۰

حائری:

همه مردم ایران در دوره سبک هندی شاعر بوده‌اند

همه مردم ایران در دوره سبک هندی شاعر بوده‌اند

محمدحسن حائری نویسنده و استاد دانشگاه گفت: دوره تاریخی سبک هندی فرهنگی‌ترین دوره در طول تاریخ ایران است و در واقع زمانی است که مردم از کفاش و نجار و بزاز گرفته تا سمسار و خیاط همه شاعرند اما متاسفانه اهمیت این دوره مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی ابعاد تربیتی شعر صائب تبریزی در همایش شعر اجتماعی معاونت اجتماعی ناجا و با حضور محمدحسن حائری و محمدحسین محمدی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسین محمدی، صائب شناس و استاد دانشگاه در سخنانی گفت: برای من جالب است که نیروی انتظامی چنین نشستی را برگزار می کند و بیشتر از ایراد سخنرانی برای دست مریزاد و کشف رابطه پلیس، صائب و سبک هندی آمده‌ام.

وی عملکرد نیروی انتظامی را در برگزاری همایشی با عنوان شعر اجتماعی مثبت ارزیابی کرد و افزود: پرداختن به حاشیه و جوانب هر هدفی از روشهای نتیجه بخش است و نیروی انتظامی دقیقا به چنین نکته‌ای رسیده و با پرداختن به حواشی چون شعر صائب برای رسیدن به هدف اصلی یا همان نظم اجتماعی تلاش می‌کند. روح حافظ بعد از مرگ در قالب صائب تبریزی به دنیا بازگشته است.

به گفته وی علاقه زیاد اساتید دوره اول ادبیات فارسی به سبک خراسانی از دلایل اصلی ناشناخته ماندن سبک هندی و شاعر معروف آن صائب تبریزی است.

محمدی ‌الهام گرفتن از مسائل پیش پا افتاده زندگی را از ویژگیهای سبک هندی دانست و اظهار کرد: یکی از ستونها و پایه‌های شعر سبک هندی این است که شاعر به اطراف خود بنگرد و با مواردی که از آن می‌یابد شعری اجتماعی بسراید. بین ادبیات و اجتماع ارتباط جالبی حکمفرماست و به اعتقاد کنفوسیوس یکی از بهترین راهها برای شناختن وضعیت جامعه بررسی ادبیات آن است و از این نظر سبک هندی بیشتر از هر سبک شعری دیگر آینه جامعه است.

وی صائب تبریزی را مهمترین شاعر سبک هندی معرفی کرد و ادامه داد: این اهمیت تا جایی است که صائب تبریزی در وصف خود می گوید "هم چو دریا ژرف بین شو تا شوی صائب شناس/ گوهری شد موج و آن گاه گوهر را شناخت".

سخنران دیگر این نشست محمدحسن حائری عضو هیئت علمی دانشگاه نیز به بررسی شعر صائب تبریزی پرداخت و در سخنانی سبک هندی را نتیجه سیر تحول ادب فارسی دانست و گفت: دوره تاریخی سبک هندی فرهنگی‌ترین دوره در طول تاریخ ایران است. دوره تاریخی سبک هندی زمانی است که مردم از کفاش و نجار و بزاز گرفته تا سمسار و خیاط همه شاعرند اما متاسفانه اهمیت این دوره در غفلت مانده است.

حائری افزود: انعکاس اجتماع در شعر هندی به خوبی دیده می‌شود و این مسئله به قدری محسوس است که مواردی چون زندگی روزمره مردم نیز در شعر صائب مطرح می‌شود.

در ادامه علیرضا علیزاده دبیر همایش شعر اجتماعی با اشاره به بعد ملی اولین همایش گفت: پس از برگزاری نخستین همایش شعر اجتماعی در گستره ملی قرار شد در شهرهای مختلف نیز همایشی برگزار شود و به دنبال آن همایش شعر اجتماعی در چهار استان در حال برگزاری است.

وی در ادامه به موضوع نشست اشاره کرده و در این مورد گفت: الهام برگزاری نشستی با عنوان "بررسی ابعاد اخلاقی و تربیتی شعر صائب" را از فرمایشات مقام معظم رهبری گرفتیم که فرمودند "اگر فقط غزلیات اخلاقی و نصیحت گونه‌های صائب را جمع آوری کنید یک کتاب قطور می شود".

در پایان مراسم علیزاده از چاپ مجموعه گردآوری شده شعرهای تعلیمی و تربیتی صائب تبریزی در آینده ای نزدیک از سوی معاونت اجتماعی ناجا خبر داد.

کد خبر 829014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha