۱۹ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۲۶

نگاهی به "شبانه‌روز" /

وقتی گفتن از هیچ پرمفهوم‌ترین کار است

وقتی گفتن از هیچ پرمفهوم‌ترین کار است

امید بنکدار و کیوان علیمحمدی در فیلم سینمایی "شبانه‌روز" این نکته را یادآور می‌شوند که برای مخاطب خود با سلیقه و گرایش‌های مختلف احترام قائلند و رضایت او را در لایه‌های درونی اثر جستجو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، "شبانه‌روز" دیروز در بخش سودای سیمرغ ـ مسابقه سینمای ایران و نگاه نو ـ مسابقه فیلم‌های اول و دوم جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر به نمایش درآمد و بنکدار و علیمحمدی در دومین فیلم کارنامه خود در عین توجه به دغدغه‌های ساختاری و مضمونی خود تلاش کرده‌اند توجهی بجا و هوشمندانه به مخاطب هم داشته باشند.

این دو فیلمساز که از شاگردان محمدرضا اصلانی هستند، در آثار کوتاه و مستند خود همواره دست به کارهای نامتعارف و ساختارشکن زده‌اند که ادامه منطقی آنها در فیلم "شبانه" نمود پیدا کرد. فیلمی با محوریت شخصیت دختری که از قرص‌های روانگردان استفاده می‌کند و توهم او جزئی از روایت چندگانه قصه می‌شود.

"شبانه" هر چند در جشنواره بیست و چهارم فجر به نمایش درآمد و با واکنش‌های مختلف مواجه شد، اما هنوز امکان اکران عمومی پیدا نکرده تا ارتباط آن با مخاطب عام نیز برقرار شود. در چنین شرایطی و پس از سه سال وقفه که به ساخت فیلم‌های مستند گذشت، بنکدار و علیمحمدی دومین فیلمشان را ساختند.

"شبانه‌روز" با محوریت شخصیت چهار زن، چهار خط داستانی را با ساختار روایی و بصری مختلف پی می‌گیرد که هر کدام فضا و حال و هوایی خاص دارند. هر چند پررنگ بودن شخصیت‌های زن کنشمند در آثار کوتاه، بلند و مستند را می‌توان به عنوان یک مولفه مشترک در نظر گرفت، اما بیش از هر چیز دغدغه پرداختن به انسان‌های عاشق تم مشترک آثار این دو فیلمساز است.

تلاش این دو فیلمساز برای همراه کردن مخاطب با روایت‌های تو در توی فیلم "شبانه روز" علاوه بر شکل روایت، در طراحی فرمت‌های مختلف تصویری برای هر قصه انجام شده که در واقع پلی است برای برقراری ارتباط بین سبک خاص و مورد علاقه‌شان و سلیقه مخاطب.

این چهار قصه از جهت فضای کلی حال و هوایی متفاوت دارند. قصه مرجان (نیکی کریمی) فضایی به شدت عاشقانه با حال و هوای شاعرانه دارد، قصه تاج‌السلطنه و حوراء (مهتاب کرامتی) با نگاهی به زندگی یه شاهزاده قاجار و یک بازیگر سینما به فضای سرد زندگی یک زوج امروزی می‌پردازد.

قصه فوژان (مهناز افشار) به عشق‌های پرتلاطم و دراماتیک جوانان امروزی و قصه سیاوش (حامد بهداد) نیز به عشقی نامتعارف بین یک زوج خاص می‌پردازد. عشقی ریشه‌دار که یک گام در گذشته و گامی در زمان حال دارد که بر کیفیت این عشق تأثیر می‌گذارد.

بنکدار و علیمحمدی تلاش کرده‌اند با طراحی نقاط اتصال، این چهار اپیزود را در عین روایتی تو در تو، در تلاقی با هم قرار دهند. این نقاط اتصال در برخی قصه‌ها به تقابل و در واقع تلاقی گره‌گشایی هر دو خط می‌انجامد که در مورد قصه مرجان و حوراء این گونه است.

اما همین نقطه در مورد قصه فوژان به نوعی غیر مستقیم‌تر و با طراحی موقعیت گفتگو در کافی شاپ تأمین شده که شخصیت‌های اصلی هر دو قصه به نوعی گره‌گشایی  می‌کنند. در قصه سیاوش این ارتباط با قرار گرفتن فیلمنامه داستان زندگی او به عنوان یک پیشنهاد کاری به حوراء شکل گرفته و مشخص می‌کند که این قصه چند سال پیش اتفاق افتاده است.

طراحی این نقاط اتصال در کنار وجوه تصویری و حاشیه متن که برای جداسازی قصه‌ها و روایت تو در توی آنها انجام شده، کمک می‌کند تا مخاطب اگر اندکی حوصله به خرج دهد و فیلم‌های سهل‌الوصول وسواسی برایش باقی گذاشته باشند، آنها را پیگیری کند و در عین حال از کشف جزئیاتی که برای توجه او طراحی شده، لذت ببرد.

در واقع بنکدار و علیمحمدی "شبانه‌روز" را برای مخاطبی ساخته‌اند که اندکی بیشتر از هر چیز را طلب می‌کند. مخاطبی که باید خیلی خوش‌شانس باشد که ناظر فیلمی است که برای هر سکانس آن به سویه‌های مختلف سلیقه هنری وی توجه شده و تنها شاهد یک روایت تصویری صرف نیست.

"شبانه‌روز" رسیدن به سبک و زبانی جدید در سینما برای این دو فیلمساز است اما تنها در همین ویژگی خلاصه نمی‌شود. این فیلم از نقاشی، موسیقی، عکاسی، ادبیات و ... وام می‌گیرد تا به اثری قابل دفاع نزدیک شود. تا این نکته را یادآور شود که برای مخاطب خود با سلیقه و گرایش‌های مختلف احترام قائل است و رضایت او را در لایه‌های درونی اثر جستجو می‌کند. اگر همه اینها هیچ باشد، به نظر می ‌آید گفتن از هیچ پرمفهوم‌ترین کار دنیا است.

"شبانه‌روز" در چهار قصه داستان زندگی چند زن را به صورت تو در تو روایت می‌کند. نیکی کریمی، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی، حمیدرضا پگاه، محمدرضا فروتن، مهناز افشار، حامد بهداد، نگار جواهریان، فریبا جدیکار، ستاره اسکندری، شاهرخ فروتنیان، فرزان اطهری، بهنوش بختیاری، رویا جاویدنیا، فلامک جنیدی، آزاده صمدی، سعید فروتن، بهروز قادری، ساعد هدایتی، خاطره اسدی، لادن طباطبایی و مریم بوبانی بازیگران فیلم هستند.

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ

سحر عصرآزاد

کد خبر 830142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha