۹ اسفند ۱۳۸۷، ۱۰:۳۲

نشست "غیرمحرمانه" در مهر -1/

با مجموعه "غیرمحرمانه" از علائق خود فاصله گرفتم

با مجموعه "غیرمحرمانه" از علائق خود فاصله گرفتم

کارگردان، تهیه‌کننده و چند بازیگر مجموعه تلویزیونی "غیرمحرمانه" ظهر یک روز سرد زمستانی میهمان خبرگزاری مهر شدند و از شکل‌گیری فیلمنامه، کارگردانی، نظارت اداره راهنمایی و رانندگی بر کار، بازی‌ها و ... گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود رسام کارگردان، سیدامیر پروین حسینی تهیه‌کننده، یوسف تیموری، فلور نظری و بهروز بقایی بازیگران در نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی "غیرمحرمانه" در خبرگزاری مهر حاضر شدند که روزهای جمعه ساعت 23 از شبکه تهران پخش می‌شود.

فریبا نادری، سحر ولدبیگی، سعید پیردوست و رضا بنفشه‌خواه دیگر بازیگران این مجموعه هستند و داستان درباره یک افسر بازنشسته اداره راهنمایی و رانندگی است که خودرویی طراحی می‌کند که فرامین غیرقانونی را اجرا نمی‌کند.

* خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: آقای رسام اگر به عقب و دهه 70 برگردیم، مجموعه‌های "همسران" و "خانه سبز" شما سبک مجموعه‌سازی در تلویزیون را تغییر داد. جنس طنز این آثار متفاوت و لوکیشن‌ها محدود بود و در قدم‌های بعدی کامل‌تر شد، ضمن اینکه وارد فضاهای دیگری هم شدید. مثلاً مجموعه "مروارید سرخ" نوعی وسترن ایرانی بود. در مجموعه "غیرمحرمانه" چه قدر از تجارب جدید و گذشته استفاده کردید؟

ـ مسعود رسام، کارگردان: همان طور که خودتان اشاره کردید فضا و شخصیت‌ها در مجموعه "مروارید سرخ" همچون دیگر مجموعه‌هایم محدود بود، اما در "غیرمحرمانه" این طور نیست. تعدد لوکیشن و شخصیت وجود دارد. همین مسئله یک مقدار کار را سخت می‌کرد، چون از چیزی که من خیلی دوست دارم و آن کار با بازیگران محدود است، فاصله می‌گرفت.

از سوی دیگر همه بازیگران باید رنگ‌آمیزی می‌شدند تا هر کدام در جایگاه درست قرار بگیرند. در واقع آلبوم وسیع‌تری را می‌طلبید و در نتیجه سوژه کار هم باید تحرک پیدا می‌کرد، چرا که بخش جذاب کار یک اتومبیل با تمام واکنش‌هایش بود. به هر حال در طول این سال‌ها مرتب در حال تجربه بودم.

* از ابتدای نگارش مجموعه "غیرمحرمانه" در جریان کار بودید یا بعد از نگارش از طرف تهیه‌کننده سفارش کار داده شد؟

ـ رسام: سفارش کار را پروین حسینی، تهیه‌کننده به من داد، البته قبل از اینکه من وارد پروژه شوم از دو سال قبل طرح این مجموعه مطرح بود. به همین دلیل چند متن اولیه حاضر و بازنویسی شده بود. در جلسه‌هایی که با الوند، پروین حسینی و مقصودی نویسنده داشتیم، فضاها تغییر کرد. درباره شخصیت‌ها بیشتر صحبت کردیم مثل دوست شیدا یا ... همچنین از قصه‌های فرعی که ما را از اتفاقات اصلی دور می‌کرد، صرف نظر کردیم.

* معمولاً در مجموعه‌های سفارشی، کارگردان و تهیه‌کننده ملزم به اجرای خواسته‌های نهاد سفارش‌دهنده هستند. با توجه به اینکه این مجموعه با مشارکت اداره راهنمایی و رانندگی ساخته شد، آیا آنها بر فیلمنامه این مجموعه نظارت داشتند؟

ـ سیدامیر پروین حسینی، تهیه‌کننده: نه من و نه آقای رسام کار مشارکتی انجام نمی‌دهیم. طرح مجموعه "غیرمحرمانه" قبل از آنکه به فکر راهنمایی و رانندگی باشیم، مطرح شده بود. به هر حال رسانه تلویزیون وظایفی به عهده دارد. وقتی ساخت مجموعه "غیرمحرمانه" نهایی شد، شبکه پیشنهاد داد این پروژه قابلیت مشارکت با جایی مثل اداره راهنمایی و رانندگی را دارد و ظاهرا آنها هم بودجه‌ای داشتند، ولی از همان ابتدا قرار شد مستقل عمل کنیم.

مسئولان راهنمایی و رانندگی بعد از جلسات متعدد به ما اعتماد کردند و دست‌‌مان را باز گذاشتند. ما خودمان کاسه داغ‌تر از آش بودیم. در واقع ما طرحی داشتیم که ماهیت آن راهنمایی و رانندگی بود و دلیلی نداشت خیلی به سمت چیزهایی برویم که به قصه ما مربوط نمی‌شد. اداره راهنمایی و رانندگی از ما حمایت مالی کرد.

* یعنی نظارتی روی فیلمنامه مجموعه "غیرمحرمانه" نداشتند؟

ـ پروین حسینی: نظارت به آن معنا که فیلمنامه را تایید کردند، اما دخالت نکردند. نظارت هم برای این بود که ما اشتباه نکنیم، چرا که متخصص راهنمایی و رانندگی نبودیم، به همین دلیل خواهش کردیم دوستان ما را راهنمایی کنند.

*ایده مجموعه "غیر محرمانه" چه طور شکل گرفت و آیا هنگام نگارش متن به بازیگران هم فکر می‌کردید؟

ـ رسام: ایده اولیه این مجموعه یک ماشین اختراعی بود و ما مرتب روی کاربردی شدن این طرح بحث می‌کردیم، چرا که علاقمند بودیم سوژه برای مخاطبان قابل باور باشد. به یاد دارم بچه‌ها روی خودروهای مدل جدید کمپانی‌های مختلف تحقیق می‌کردند و گزینه‌ها بررسی می‌شد. این ماشین باید طوری در قصه طرح می‌شد که نه خیلی فانتزی باشد، نه غیرممکن و نه خیلی کودکانه. بعد از تحقیقات گسترده به ماشین قصه "غیرمحرمانه" رسیدیم، ماشینی که در تکنولوژی روز موجود است.

درباره بازیگران هم باید بگویم غیر از یک مورد با کسانی که می‌خواستم در این مجموعه حضور داشته باشند، قرارداد بستیم، حتی خانم فلور نظری در آن زمان آلمان بود و ما بعد از مذاکرات کوتاه قرارداد او را هم بستیم. خودم قراردادم را 15 فروردین بستم و تصویربرداری 21 فروردین سال جاری آغاز شد، در حالی که از 14 قسمت 9 قسمت آماده بود.

گروهی همدل و منسجم در مجموعه "غیر محرمانه" حضور داشتند. همه بازیگران سر وقت در کار حاضر می‌شدند و حس علاقمندی به کار در همه وجود داشت. هرچند اواسط کار بیمار و چند روز در بیمارستان بستری شدم، اما پروژه در زمان پیش‌بینی شده به پایان رسید.

* در کارهای قبلی شما بازیگرانی چون مهرانه مهین ترابی و فردوس کاویانی با مجموعه "همسران" یا رامبد جوان و آتنه فقیه‌نصیری با مجموعه "خانه سبز" شناخته شدند، اما در مجموعه "غیرمحرمانه" به نظر می‌رسد از  بازیگران‌تان  آشنایی‌زدایی نکردید. شاید به خاطر پروسه کوتاه تولید بود یا ... در واقع از بازیگرانی استفاده کردید که نقش‌های مشابه را ایفا کرده و امتحان خود را پس داده‌اند. مثل سعید پیردوست یا یوسف تیموری.

ـ رسام: قبول ندارم سعید پیردوست این طوری بازی کرده باشد. (با خنده) او همیشه " ِا" می‌گوید و هیچ وقت "او" نگفته است! علاوه بر آن پیردوست همیشه نقش عموی پیر و ... را بازی می‌کرد، اما در "غیرمحرمانه" نقش یک مرد 40 ساله را ایفا می‌کند. مخاطب از شخصیت‌های اصلی قصه با بازی فریبا نادری و ندا مقصودی هم خیلی شناخت ندارد. اوایل کار آقای پروین حسینی از من پرسید آیا مطمئن هستم بازیگران جدید بتوانند نقش را به خوبی دربیاورند که من پاسخ مثبت دادم.

ـ پروین حسینی: بعید می‌دانم شما یوسف تیموری را در فیلم یا مجموعه‌ای همانند "غیرمحرمانه" دیده باشید. او نقش اول را ایفا کرد. تیموری بازیگری با استعداد است و انرژی لازم را سر صحنه می‌گذارد، حتی خودش هم گفت تاکنون چنین نقشی را بازی نکرده است.

* خیلی‌ها می گویند یوسف تیموری بازیگری نامنظم است، آیا این مسئله شایعه است؟

ـ پروین حسینی: تهیه‌کننده همیشه نقش پدر گروه را بازی می‌کند. مسلماً از بچه‌ها بد نمی‌گوید. یوسف تیموری هم مثل همه آدم‌ها خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. در مجموع همه بازیگران این پروژه خوب بودند. از سوی دیگر خیلی مسائل به رفتار طرف مقابل هم بستگی دارد. یوسف تیموری از بازیگران منظم بود.

ـ رسام: (با خنده) ما از او تعهد گرفتیم!

* ولی در مجموعه "مروارید سرخ" شما خاطره خوبی از تیموری نداشتید، چرا که او اواسط پروژه کار را رها کرد و رفت. آیا از انتخاب او برای مجموعه "غیرمحرمانه" نگران نبودید؟

ـ رسام: اتفاقاً نگران بودم. "مروارید سرخ" 26 قسمت بود و ما در 13 قسمت مجموعه را بستیم، چون یوسف تیموری و سحر زکریا نیامدند، ولی انتخاب اولم در مجموعه "غیرمحرمانه" یوسف بود. من "سیب خنده" را با او کار کردم. یوسف قابلیت‌های زیادی در میان بچه‌های طنز دارد، فیزیک و قیافه خوبی هم دارد و از پس همه نوع نقش بر می‌آید که شاید هر بازیگر طنز نتواند به خوبی ایفا کند. او بازیگری پر تحرک است و نقش او در "غیرمحرمانه" هم تحرک می‌طلبید. در مجموع ما راه کنار آمدن با یوسف را پیدا کردیم!

ـ پروین حسینی: (با خنده) ولی این یک راز است!

ـ رسام: من یک ضرب المثلی داشتم و می‌گفتم خدا با ماست، اگر یوسف هم با ما باشد همه چیز حل است!

* خانم نظری شما در مجموعه "غیر محرمانه" نقش طاهره، یک زن سنتی را ایفا می‌کنید که مرتب نگران فرزندش است. چه طور این نقش را پذیرفتید؟ البته فاصله سنی شما و تیموری زیاد نیست، چه طور خود را با تیموری تطابق دادید و نقش مادر او را بازی کردید؟ 

ـ فلور نظری، بازیگر: ویژگی این کار برای من حضور مسعود رسام و امیر پروین‌حسینی کارگردان و تهیه‌کننده پروژه بود. درباره نقش هم باید بگویم چون من بازی‌ را با تئاتر شروع کردم، به همین دلیل مسئله سنی را برای خودم حل کردم. وقتی نقشی پیشنهاد می‌شود، بعد از خواندن فیلمنامه سعی می‌کنم نقش را بر مبنای متن در بیاورم. شاید در نظر اول سن مسئله‌ای مشکل باشد، اما برای من اهمیتی نداشت. در مجموع شخصیت را تحلیل و کنش و واکنش را برای خودم حل می‌کنم. وقتی خود بازیگر موقعیت‌اش را باور کند، برای بیننده هم قابل لمس است.

* معمولاً بازیگران زن نقش‌های مسن‌تر از خودشان را بازی نمی‌کنند. نگران نبودید بعد از بازی در مجموعه "غیرمحرمانه" باز هم نقش‌هایی مشابه شخصیت طاهره خانم به شما پیشنهاد شود؟ 

ـ نظری: نه، نگران نبودم. گرچه اولین بار بود نقش مادری را بازی می‌کردم که به لحاظ سنی تفاوت زیادی با خودم داشت، ولی هیچ وقت نگران نبودم. اگر نقش و گروهی را که قرار است با آنها کار کنم دوست داشته باشم، با دل و جان کار می‌کنم و اختلاف سنی هم مسئله‌ای نیست که من را آزار دهد.

* یوسف تیموری بازیگری است که به بداهه خیلی متکی است. برای شما بداهه‌گویی او مشکل نبود؟

ـ نظری: نه، چون قبل از ضبط با هم تمرین می‌کردیم و بداهه‌ با هماهنگی کارگردان انجام می‌شد.

*با توجه به فضای فانتزی و طنز مجموعه "غیرمحرمانه" کار با رسام چه تجربه‌ای برایتان همراه داشت؟

ـ نظری: من سابقه بازی در مجموعه‌های طنز همچون "خانه به دوش" رضا عطاران و "ارث بابام" جواد رضویان را دارم. کار با رسام برایم خیلی لذت‌بخش بود. او کارگردانی است که می‌داند چه می‌کند؟ ما سکانس‌های سخت و میزانسن‌های مشکل زیادی داشتیم، ولی آن قدر کار راحت گرفته می‌شد که من باور نمی‌کردم. او کارگردان کاربلدی است و دکوپاژهای خوبی در کار دارد که برای من بازیگر هم خیلی لذت‌بخش است. افتخار می‌کنم مجموعه "غیرمحرمانه" را در کارنامه هنری‌ دارم و دوست دارم در پروژه‌های دیگر هم با او همکاری کنم.

*محور مجموعه فانتزی "غیر محرمانه" یک خودرو است و با توجه به فضای کار انتظار می‌رفت از جلوه‌های ویژه برای افزایش جذابیت‌های بصری بیشتر استفاده ‌شود، اما چرا جلوه‌های ویژه کمرنگ است؟

ـ پروین حسینی: همیشه می‌گفتم چرا همکاران من به سمت کارهای طنز متفاوت نمی‌روند. در سال‌های اخیر کارهای طنز از فرم خاصی پیروی می‌کنند و آن تعداد بازیگران محدود است که در پروژه‌های مختلف تکرار می‌شوند. بعد از ساخت مجموعه "غیرمحرمانه" متوجه شدم ساخت مجموعه‌های طنز چه قدر پر دردسر است. در سال‌های اخیر کارهای جنگی و معارفی زیادی انجام داده‌ام و مشکلی نداشته‌ام، حتی یک فریم از کار ما درنیامد.

اینکه کاری با زحمت زیاد ساخته ‌شود و به راحتی پنج دقیقه از آن دربیاید، برایم سخت است. درباره جلوه‌های ویژه هم باید بگویم، این طور نبود که با این مقوله آشنا نباشیم، اما ضرورتی ندیدم کار به سمت یک چیز عجیب و غریب برود. سعی کردیم ماشین قصه منطق اجرایی داشته باشد. در حال حاضر هم ماشین‌هایی در دنیا است که بعد از دادن برنامه می‌توانند خودشان پارک کنند، به همین دلیل جلوه‌های ویژه چندان ضرورت نداشت.

کد خبر 830317

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha