۲۳ بهمن ۱۳۸۷، ۹:۱۱

"هفت و پنج دقیقه"؛ یک تجربه چالش‌برانگیز برای فیلمسازی حرفه‌ای

"هفت و پنج دقیقه"؛ یک تجربه چالش‌برانگیز برای فیلمسازی حرفه‌ای

آزمون و خطای محمدمهدی عسگرپور در فیلم سینمایی "هفت و پنج دقیقه" می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز و قابل قبول در حد و اندازه‌های خاص خود محسوب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عسگرپور در چهارمین فیلم کارنامه خود تجربه‌ای متفاوت را از سر گذارنده که نوعی آزمون و خطا برای هر فیلمساز ایرانی محسوب می‌شود. این فیلمساز پس از تجربه فیلم جنگی "پرواز در نهایت"، فیلم معناگرای خوش‌ساخت "قدمگاه" و فیلم ترسناک "اقلیما"، دست به تجربه ساخت یک فیلم تولید مشترک در کشور فرانسه زده که می‌تواند برای او به عنوان یک کارگردانی حرفه‌ای ایرانی چالش‌برانگیز باشد.

قرار گرفتن عسگرپور در کنار فرهاد توحیدی به عنوان یک فیلمنامه‌نویس مستقل و حرفه‌ای که تجربه‌های متنوع در کارنامه  دارد، نوید حرفه‌ای شدن کار از وجه قصه و کارگردانی را می‌دهد. فیلمی که با توجه به این امتیازات بالقوه باید پاسخگوی انتظارات و البته دشواری‌های یک تولید مشترک باشد.

"هفت و پنج دقیقه" روایتگر زندگی سه زن است که هر یک به دلایلی به مرز ناامیدی و خودکشی می‌رسند و این مولفه مشترک به گونه‌ای در این سه خط قصه تشدید شده است. هر چند قرار بوده فیلمنامه در ایران با حضور شخصیت‌های ایرانی موضوع مرگ و زندگی و ناامیدی را برجسته کند، اما به نظر می‌آید جایگزینی شخصیت‌های زن خارجی توانسته روایتگر قصه‌ای متأثر از  فضا و روابط همان جغرافیا باشد.

هر چند این جایگزینی تا حدی تم اصلی را تحت تأثیر وجوه اجتماعی چون مهاجرت و وضعیت اقوام مختلف قرار داده، اما به نظر می‌آید عسگرپور و توحیدی با کمی اغماض توانسته باشند فضای سرد و تخت حاکم بر روابط را بخصوص برای رسیدن به ناامیدی تدریجی این سه زن به خوبی تصویر کنند.

فیلمنامه به گونه‌ای طراحی شده که شخصیت اصلی زن نویسنده‌ای است در گیر و دار انتشار کتاب، زمینگیر شدن مادر، زندگی سرد و بیماری سرطان خودش که زندگی شخصیت‌های کتابش نیز موازی خط زندگی او روایت می‌شود. قصه دوم ماجرای دختری عرب است که مورد تعرض قرار گرفته و موقعیت خانوادگی، اجتماعی و حتی ازدواجش با این اتفاق مختل می‌شود.

زن دوم نیز مادری جوان و ترک شده با فرزندش است که به تدریج با چهره خیانتکار شوهرش مواجه می‌شود. تلاش شده این برش از زندگی زنان در راستای خط اصلی قصه و تم داستان قرار گیرد و مهمترین وجهی که برای رسیدن به این نخ تسبیح کمک کرده، همان فضای سرد و تخت است که زمینه را برای رسیدن به خودکشی پایانی هر سه مهیا می‌کند.

آنچه باعث می‌شود فضا در عین سردی و تلخی صرفاً سیاه نشود، نگاه حاکم بر پرداخت این روند در خط اصلی و داستان‌های کتاب است. هر چند دو شخصیت داستانی کتاب موفق به خودکشی می‌شوند اما در خط اصلی، اتفاقی با بارقه‌های امید می‌افتد. در واقع رسیدن به نشانه‌ای که زن نویسنده را از میانه‌راه خودکشی ناموفق بازمی‌گرداند، هوایی تازه در حد و اندازه‌های همین فضای سرد است.

رسیدن عسگرپور در "هفت و پنج دقیقه" به یکدستی که منجر به ساخت فضایی متناسب با جنس روابط آن جغرافیاست امتیاز کار است. ویژگی که در آزمون و خطای این فیلمساز حرفه‌ای می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز و قابل قبول در حد و اندازه‌های خودش محسوب شود.

"هفت و پنج دقیقه" چهارمین فیلم محمدمهدی عسگرپور با فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی به زندگی سه زن می‌پردازد که در آستانه خودکشی هستند. رضا کیانیان و رضا عطاران تنها بازیگران ایرانی این فیلم هستند. تام نوامبر، ایزابل پاسکو، لیندا بوئنی، سونیا سوری، ملینا مورس، میشل بئاتریکس، سوفیان ساتو، مروان مکتو و ویکتور براتوویک بازیگران خارجی فیلم هستند.

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ

سحر عصرآزاد

کد خبر 832573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha