۲۳ بهمن ۱۳۸۷، ۱۰:۱۱

وایدا زندگی لخ والسا را روی پرده سینما به تصویر می‌کشد

وایدا زندگی لخ والسا را روی پرده سینما به تصویر می‌کشد

فیلمساز صاحبنام لهستانی قصد دارد فیلمی درباره لخ والسا رهبر جنبش همبستگی هوادار دموکراسی در این کشور در دهه 1980 و رئیس جمهوری پیشین لهستان بسازد.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد آندری وایدا که "گورگیاه"، فیلم جدید او یکی از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره برلین امسال است، خشم فزاینده درباره نوع برخورد بعضی‌ها در لهستان نسبت به والسا و دستاوردهای او را انگیزه اصلی خود برای ساخت این فیلم عنوان کرد.

فیلمساز 82 ساله در این باره گفت: آنچه امروز مرا نگران و عصبانی می‌کند حمله به لخ والسا قهرمان جنبش همبستگی است که نقشی مهم در تاریخ ایفا کرد و این حمله از سوی کسانی صورت می‌گیرد که در مقایسه با او هیچی نیستند. این آدم‌ها از ناکجاآباد آمده‌اند. آنها بیانگر بدترین بخش جامعه لهستان هستند و من نمی‌توانم با این قضیه کنار بیایم.



لخ والسا (چپ) در کنار پاپ ژان پل دوم

وایدا که یک هفته پیش از سفر به برلین با والسا و همسرش دانوتا حرف زد، این پروژه را شخصا مهم دانست و گفت: فکر می‌کنم بهترین راه برای بیان داستان والسا این است که آن را از نگاه همسرش تصویر کنیم، زنی که بچه‌ها و وظایف بسیار داشت و همسری همیشه مشغول که از زندان جنبش اتحادیه‌های کارگری را هدایت می‌کرد. این مسئله می‌تواند به فیلم نگاهی انسانی بدهد.

"کاتین"، فیلم قبلی وایدا درباره قتل‌عام دسته جمعی هزاران افسر و روشنفکر لهستانی به دست پلیس مخفی تحت امر استالین در سال‌های جنگ جهانی دوم است. این فیلم پارسال در جشنواره برلین پخش شد و یکی از پنج نامزد نهایی بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود.

فیلمساز لهستانی گفت در ساخت فیلم والسا از تجربه‌های خود در سال‌های 1980 و اعلام همبستگی با کارگران اعتصاب‌کننده استفاده می‌کند. اهمیت به تصویر کشیدن داستان‌های بزرگ از طریق تجربه‌های شخصی و کوچک مسئله‌ای است که در فیلم جدید او نیز مصداق دارد.

"گورگیاه" وایدا که جمعه در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین پخش می‌شود، بر مبنای داستانی کوتاه از یاروسلاو ایواسکیویچ ساخته شده است. او داستان خود را با همکاری کریستینا یاندا نوشت که تجربه‌های واقعی وی از شوهر در حال مرگش بخشی از طرح داستانی "گورگیاه" را شکل داده است.            

وایدا سال 1981 برای "مرد آهنین" با مضمون اعتصاب‌های سراسری برنده جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن شد و در 1957 نیز برای "کانال" جایزه ویژه هیئت داوران کن را برد.

سه فیلم مطرح وایدا شامل "سرزمین موعود"، "خدمتکاران ویلکو" و "مرد آهنین" نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شدند. او سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک اسکار افتخاری دریافت کرد.

والسا در جریان درگیرى‌هاى سال 1970 بین کارگران و دولت لهستان رهبر کارگران کارگاههاى کشتى‌سازى بود و اواخر این دهه با تشکیل اتحادیه کارگرى غیر کمونیستى نام خود را مطرح کرد. او در بسیارى از اتفاق‌های سیاسى دو دهه 70 و 80 نقش موثر داشت.

والسا پس از آزادی از زندان در نوامبر 1982 فعالیت‌هاى سیاسى خود را از سر گرفت و در نهایت آوریل 1990 رئیس مجلس و دسامبر همان سال رئیس جمهورى لهستان شد. او سال 1983 جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

کد خبر 832708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha