۱۲ اسفند ۱۳۸۷، ۱۵:۰۵

در شهرها و روستاهای کشور؛

اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد آغاز شد

دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور جهت اجرا به استانداریها ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد که در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تصویب شد از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور جهت اجرا به استانداریها ابلاغ شد.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد پس از حدود یکسال جلسات و بحث و تبادل نظر نمایندگان سازمانهای عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان که به میزبانی دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار شد بهمن ماه 87 به تصویب رسید.

اهداف تهیه این دستورالعمل عبارت است از کنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگهای ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهیهای عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم .

مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماریها از سگ به انسان می باشد و از جمله مهمترین آنها می توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره نمود که بر ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد بیش از پیش تاکید می ورزد.

بر اساس این دستورالعمل مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم باید دارای محل نگهداری حیوانان مزاحم باشد که در شهرداریهای دارای مجوز کارگروه استانی ایجاد می شود و این محل باید در خارج از محدوده مناطق مسکونی که به تایید کارگروه شهرستان رسیده باشد مکانیابی شده و واجد مشخصات خاصی باشد.

به منظور ایجاد شرایط مناسب قبل از عملیات زنده گیری و کنترل جمعیت سگهای ولگرد و بلاصاحب باید فعالیتهایی مانند اطلاع رسانی توسط شهرداری و دهیاری مربوطه، مراقبتهای بهداشتی و پزشکی و اقدامات پیشگیری شامل واکسیناسیون کزاز و هاری و آموزش اصول بهداشت انجام شود.

پس از جمع آوری سگهای ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به قفس نگهداری موقت در مرکز نگهداری، عملیات معاینه، تشخیص و تفکیک سگهای اصیل و سگهای آلوده زیر نظر دامپزشک انجام می شود و سگهای ولگرد آلوده و غیرمفید از سگهای اصیل مفید، تفکیک و سگهای مفید توسط دامپزشک واکسیناسیون و قرنطینه شده پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن سگ به مراکز یا افراد متقاضی پس از اخذ عهد از آنها در خصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رها سازی، انجام دوره ای معاینات و مراقبتهای بهداشتی لازم تحویل می شود. سگهایی که به عنوان سگ گله به افراد واگذار می شود قبل از واگذاری توسط دامپزشک عقیم سازی خواهند شد.

کد خبر 842077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha