۳ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۱۶:۴۲

موسوی در دانشگاه فردوسی(2):

ولایت فقیه حافظ کشور دربرابر بحران ها / مرز من پایبندی به‌خون شهداست

ولایت فقیه حافظ کشور دربرابر بحران ها / مرز من پایبندی به‌خون شهداست

میر حسین موسوی با تاکید بر حفظ کشور از زمان وجود اصل ولایت فقیه کشور اظهار داشت: ما بدون اصل ولایت فقیه در 30 سال گذشته در برابر تهدیدات آسیب پذیر بودیم و هر لحظه ممکن بود که کشور به وضعیت گذشته برگردد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، میر حسین موسوی پیش از ظهر امروز در ادامه سفرهای انتخاباتی خود در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد درباره موضعش در خصوص نظارت استصوابی گفت: این موضوع اول انقلاب مطرح نبود اما با توجه به ساز و کارهای قانونی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث نظارت استصوابی علی رغم مخالفت عده بسیاری تصویب شد.

وی اضافه کرد: یکی از جاهایی که موضوع نظارت استصوابی مطرح شد مجمع تشخیص بود که بنده با صراحت نظر خودم را در این خصوص اعلام کردم چون به این موضوع اعتقادی ندارم اما یکی از قدم های تحقق آزادی و ارزشهای بنیادی اجرای قانون حتی به شکل صوری آن است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بعد از اجرای قانون می توانیم باز هم از طریق قانون برای حل مسئله ای همچون نظارت استصوابی عمل کنیم، تصریح کرد: بهتر است مردم را در این خصوص آزاد بگذاریم و دولت و مجلس نیز از همه ساز و کارهای قانونی خود در این باره بهره بگیرند تا زمینه حل این مسئله را فراهم کنند چون به صرف گفتن مخالفت یک دولت با موضوع نظارت استصوابی مسئله حل نخواهد شد.

میر حسین موسوی گفت: متاسفانه افراد با تجربه و انقلابی بسیاری را می شناسم که نتوانسته اند از دایره تنگ نظارت استصوابی برای حضور در انتخاباتی آزاد عبور کنند.

دانشجویی از میر حسین موسوی پرسید نظرتان در مورد ولایت فقیه با توجه به نظر امام در این خصوص چیست که وی پاسخ داد: بعد از انقلاب از لحاظ دورنمای پیروزی در رژیم کاملا وضع نگران کننده ای داشتیم، وجود گروههای مارکسیست، انجام ترورها و مسائل این چنینی باعث بروز این نگرانیها شده بود. قبل از انقلاب نیز امام راحل، ولایت فقیه را در برابر رژیم طاغوت به عنوان رقیب مطرح کردند که این موضوع بسیار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر داشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از زمان وجود اصل ولایت فقیه کشور از خطرات بسیاری حفظ شده است اظهار داشت: ما بدون اصل ولایت فقیه در 30 سال گذشته در برابر تهدیدات آسیب پذیر بودیم و هر لحظه ممکن بود که کشور به وضعیت گذشته برگردد. بنابراین باید توجه داشت که اصل ولایت فقیه ما را در مقابل کودتاها، حاکمیت نیروهای مسلح حفظ کرده است.

وی با اشاره به اضافه شدن تفکیک وظایف ولایت فقیه در سال 68 تاکید کرد که بنده با اعتقاد به مسئله ولایت فقیه وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری دهم شده ام.

موسوی در پاسخ به سئوال دانشجویی که گفت مگر دولت نقطه قوت نداشته است که شما همواره نقدهای خودتان را درباره عملکرد دولت بیان می کنید؟ اظهار داشت: با توجه به این همه تمجید و تعریفی که در رادیو و تلویزیون از خدمات بی شائبه دولت می شود حیف می دانم که وقت خودم را در برشمردن نقاط قوت دولت تلف کنم!

وی اضافه کرد: می گویند من 20 سال است که سکوت کرده ام اما چطور می شود کسی که مسئولیتهای بسیاری داشته است از سوی رسانه ملی مورد بی توجهی قرار می گیرد در صورتی که رسانه ملی و رسانه های بسیاری در دست وزیران و مدیران جزئی دولتی است.

موسوی یادآور شد: البته طی این سالها رسانه ملی درباره مباحث فرهنگی چند باری به سراغ من آمده، اما بنده به اندازه کافی با اهالی فرهنگ و هنر دیدار دارم که پیام خود را در این حوزه به آنان برسانم. بنابراین اجازه بدهید در 50 روز آینده با توجه به امکانات کمی که در اختیار دارم به معرفی برنامه های خودم برای مردم بپردازم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال دانشجویی که حد و مرز گفتمان وی را خواستار شد، اظهار داشت: در بیانیه انتخاباتی خودم حد و مرز لازم را مشخص کردم، بنده به دنبال اسلام نابی هستم که کشور را نجات داد . اسلامی که منادی آزادی، نجات دهنده مستضعفان و پایان دهنده تحجر است. حد و مرز من پایبندی به خون شهداست و من پایبند به این موضوع هستم چون آنها نگاه به افقهای بلند داشتند و علی رغم باور به ارزشهای اسلامی، چشم خود را بر روی واقعیتهای امروز جامعه نمی بستند.

وی ادامه داد: حد و مرز گفتمان بنده با بقیه گفتمانها رجوع به پیام خون همین شهداست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع پناهندگی اعضای دفتر تحکیم وحدت در آمریکا که از سوی یک دانشجوی بسیجی پرسیده شد، گفت: پاسخ به این سئوال دفاع از تمام دانشگاههاست، عده ای بودند، رفتند و پناهنده شدند اما هیچ کس موافق در خدمت اجانب بودن نیست. از برادر بسیجی خودم هم می خواهم که به تشویق های حاضرین توجه کند و درباره افراد سوء ظن نداشته باشد.

موسوی در پاسخ به سئوال دانشجویی که با یاد آوری فضای اختناق در دانشگاهها و بازداشت دانشجویان خواستار اعلام برنامه هایش برای تغییر در دانشگاهها شد، اظهار داشت: بنده با بازداشت افراد به جرم ابراز عقیده و بیان مخالف هستم و این گونه رفتارها را مخالف منافع کشور می دانم چون ابراز عقیده یک اصل است چه برسد به دانشگاهها که باید همواره این موضوع جاری و ساری باشد.

وی خاطر نشان کرد: نمی توانیم چندین میلیون دانشجو داشته باشیم و آنها را که در حساسترین مقطع سنی خود با مسائل گوناگونی روبرو می شوند از ابراز عقیده باز بداریم، بنده معتقدم باید فضای آزادی برای ابراز عقیده دانشجویان وجود داشته باشد چرا که فراهم شدن این فضا قطعا به نفع ماست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سرنوشت کشور گره خورده با آگاهی دانشجویان در مسائل سیاسی است، تصریح کرد: هر نوع عقب گرد در این زمینه موجب ایجاد مشکل برای کشور می شود. برای همین بنده با بازداشتهای سیاسی مخالفم. چون وجود نگاه غیر امنیتی به تشکلها به پیشرفت کشور می انجامد، باید نسبت به ایجاد گفتگو بین خود، دانشجویان و تشکلها تلاش کنیم.

میر حسین موسوی گفت: اگر می خواهیم در سیاستها پایداری داشته باشیم باید شکل سیاسی و گفتگوهای در این زمینه را حفظ کنیم. چون بخش قابل توجهی از این موضوعات مربوط به فضای دانشگاهی است.

دانشجویی پرسید امروز برای چه احساس خطر می کنید، آیا زمانی که کشور در دولت اصلاحات در خطر بود و برخی با اسلام و احکام خداوند مخالفت می کردند احساس خطر نمی کردید؟ که موسوی پاسخ داد: هیچ کس جرات ندارد در خیابانهای مشهد، تهران و سایر نقاط کشور با اسلام و خداوند مخالفت کند، نظر مردم را باید در این زمینه پرسید، آنها هم با این موضوع مخالفند ما برای خداوند و جمهوری اسلامی قیام کردیم و در این زمینه هم قانون اساسی داریم.

موسوی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما دلسوز انقلابید یا نگران به خطر افتادن منافع آقازاده ها؟ تصریح کرد: من دوست دارم که اگر یک ریال هم از دولت خرج می شود جلوی چشم مردم باشد. بنده دوست دارم شایعاتی که در دولت مطرح است و تکلیفش مشخص نیست روشن شود.

دانشجوی دیگری از موسوی پرسید که آیا با طرح شعار حذف اسرائیل از سوی دکتر محمود احمدی نژاد موافقید یا مخالف که وی در این باره این گونه توضیح داد: یکی از راههای مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بر اساس تجربه گذشته اجماع رهبری، دولت و نظام درباره یک شعار آن را مطرح کنیم. بنابراین هر نوع فراتر رفتن از شعار و اجماع حاصل شده نوعی افراطی گری است.

وی یاد آور شد: به عنوان یک راهکار در چارچوب دیپلماسی در سطح جهان اعلام می کنیم که سرنوشت مردم فلسطین تنها در فضایی مشخص می شود که از طریق انتخابات و همه پرسی بتوانند آن را دنبال کنند. چرا که این موضعی است که سالهاست از سوی کشورمان دنبال می شود بنابراین اگر فراتر از این موضوع برویم افتضاح سوئیس پیش می آید و هیچ کس در این کشور از زنان، مردان، کودکان و بزرگان موافق این اتفاق نیستند اما چرا باید این چنین عمل کنیم، مهمتر از آن تبعیت از رهبری ، اجماع  و تکیه بر تجربه های گذشته بود که به آن عمل نشد.

میر حسین موسوی  در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا مشهد با وجود این همه هنرمند یک دانشگاه هنر ندارد؟ اظهار داشت: یکی از مشکلات مشهد با وجود این همه هنرمند همین عدم دارا بودن یک دانشگاه هنر است. امروز سرمایه ای که در فضای هنری در گردش است بزرگترین سرمایه برای کشور است به این دلیل یک نوع انبساطی در فضای فرهنگی در جهان ایجاد شده که باید هنر در خدمت توسعه سیاسی و اقتصادی کشور قرار بگیرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بدون هنر به گورستان خواهیم رفت افزود: اگر هنری درخدمت منافع ملی و عرف خود داشته باشیم ولی کشور در این زمینه سرمایه گذاری نکند دچار مشکل خواهد شد.

موسوی در پاسخ به سئوال دانشجویی گفت: اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سازمان ملل متحد تصویب شده اما تصویب لایحه حمایت از خانواده نشان داد که برخی در کشور ما برابری و عدم تبعیض جنسیتی را بر نمی تابد شما برای زنان چه کاری خواهید کرد؟ وی پاسخ داد: ما نه تنها نیمی از آزادی بلکه همه آزادی را برای افراد مهم می دانیم و طبیعی است که یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی رفع تبعیض جنسیتی و حقوق زنان بوده است. زنان وضعیت خوبی را در حال حاضر ندارند یکی از مهمترین وظایف نظام حل این مسئله است چون نباید با انسانهای تحصیل کرده با تبعیض رفتار کنیم.

وی افزود: بحث تعدد زوجات در مجلس سال گذشته وقت زیادی را به خود اختصاص داد که این نشان می دهد میلی برای برگشت به گذشته علی رغم وجود مشکلات وجود دارد همانطور که این مسئله در مجلس باز شد و معلوم شد که قوه قضائیه و دولت در این زمینه اختلافاتی دارند اما متاسفانه هنوز لایحه مذکور پس گرفته نشده است.

از جمله نکات قابل توجه این برنامه، حضور زهرا رهنورد در کنار موسوی به هنگام پاسخ به سئوالات دانشجویان و مشورت با او در برخی موارد بود.

کد خبر 865905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha