رئیس مرکز میراث مکتوب در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این مطلب گفت: برای انتشار قرآن ما به دو مجوز نیاز داریم، ابتدا باید مجوز چاپ ارشاد را دریافت کنیم و پس ازآن نیز موسسه دارالقرآن کریم در صورت تایید نکات فنی و رسم الخط قرآن برای انتشار آن مجوز صادر میکند. ما دو نسخه از این ترجمه قرآن میبدی را برای اخذ مجوز به این موسسه فرستادیم اما دوستان ما در دارالقرآن این اعتقاد را داشتند که باید یکسری تغییرات و اصلاحات بر روی این کتاب صورت بگیرد.
وی افزود: زمانبر بودن اعمال این تغییرات موجب شد تا علیرغم وعدهای که داده بودیم این قرآن ارزشمند به نمایشگاه کتاب امسال نرسد.
به گفته ایرانی این مصحف شریف که به قلم محمدحسینبنعلى عسکر ارسنجانى، خوشنویس نامدار ایرانى دوره قاجار و به خط نسخ نگارش یافته (1300 هجرى قمرى) چنان تنظیم شده که هر صفحه با شروع یک آیه آغاز و با پایان آیهاى دیگر نیز ختم میشود و هیچ صفحهاى در میان یک آیه پایان نمیپذیرد.
رئیس مرکز میراث مکتوب اظهار داشت: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى براى صفحهآرایى جدید و تبدیل صفحات از 15 سطر به 14 سطر و اتمام آیات در یک صفحه، زحمات بسیارى متحمل شده است. همینطور افزون بر حفظ زیبایى و رعایت مقررات چاپ و نشر قرآن، به تسهیل قرائت آیات شریف براى عموم مردم نیز توجه بسیار شده است.
ترجمه این قرآن اثر گرانسنگ ابوالفضل رشیدالدین میبدى از شاگردان و مریدان خواجه عبدالله انصارى است که توسط دکتر مهدى ملک ثابت از روى نسخه چاپى گزینش و با نسخهاى خطى مقابله شده است و پس از آن توسط دکتر على رواقى با توجه به معتبرترین نسخ مقابله و ضبط اصح انتخاب شده است.
همچنین ایرانی در ادامه گفتگو تازهترین آثار میراث مکتوب را که در نمایشگاه کتاب عرضه میشود به شرح زیر اعلام کرد
"شرح التّلویحات" جلد اول (درباره منطق)
التّلویحات اللوحیة و العرشیة یکى از آثار مهم شیخ اشراق شهابالدین سهروردى (549 ـ 587) است، و ابنکمّونه، عزّالدولة سعد بن منصور بغدادى (درگذشته 683 ق )، از حکماى معاصر خواجه نصیرالدین طوسى، اولین کسى است که بر آن شرح نوشته است. ابنکمّونه در شرح التّلویحات، با استفاده از مجموع دانش زمانه خود و بهرهگرفتن از سایر آثار سهروردى، در توضیح دشواریهاى متن در حد قابل تحسینى از عهده برآمده است این شرح در برجسته کردن آراء شیخ اشراق و نیز در فهم نظرات ابنسینا در الشفاء و الإشارات، اثر ارزشمندى است. این شرح در سه جلد تدوین شده است و اثر حاضر جلد اول آن بهشمار میرود که اختصاص به منطق دارد.
"شرح التّلویحات" جلد دوم (درباره طبیعیات)
جلد دوم شرح التّلویحات اللوحیة و العرشیة اثر ابنکمّونه، در طبیعیات است که مباحث مختلف طبیعیات در آن بر پایه نظرات ابنسینا در الشفاء مطرح و شرح شده است. با توجّه به تسلط شارح به مباحث، خواننده به خوبى در جریان نظرات و استدلالهاى علمى آن روزگار قرار میگیرد، و از آنجا که مباحث طبیعیات براى شمارى از علاقهمندان فلسفه اسلامى ابهام دارد، این اثر با ارائه دستهبندیهای عالمانه و آشکار میتواند براى این دسته از خوانندگان سودمند باشد. از نکات مهم کتاب این است که سهروردى در این بخش از التّلویحات، ضمن تعلیل به وجود آمدن سنگوارهها، از وجود سنگواره در شهر خود سهرورد خبر داده است.
"شرح التّلویحات" جلد سوم (الهیات)
جلد سوم شرح التّلویحات اللوحیة و العرشیة در الهیات است. الهیات شرح التّلویحات با آن که بر مبناى حکمت مشّایى است، رنگ و بویی از حکمت اشراق سهروردی دارد و از مسیر استدلال، جویندگان حقیقت را آماده ورود به حوزه حکمت ذوقى مینماید؛ زیرا سهروردى بر این باور است که تا کسى در حکمت بحثى مهارت نیافته نمیتواند از حکمة الإشراق او بهرهمند شود. در شرح الهیات التّلویحات افزون بر آشنایى با بسیارى از نظرات خاص سهروردى، با لطایفى از ادبیات رمزى فلسفى و وصایاى هشداردهنده او آشنا میشویم و از این رهگذر فرصتى براى در خود و به خود نگریستن خواهیم یافت.
"فتح الغرایب دیوان خاقانی"
این کتاب که نسخه کهن آن چند سال پیش با مقدمه ایرج افشار منتشر شده با تصحیح علی صفری منتشر شده است
فتح الغرایب حاصل مقابله با ده نسخه خطی است که صفری حواشی و تعلیقات مبسوطی بدان افزوده است.
"نزهت الانفس"
این کتاب با تصحیح جعفر بهداد منتشر شده است. موضوع این کتاب که در قرن ششم هجری به رشته تحریر درآمده، بررسی امثال و حکم عربی است. نویسنده گمنام نزهت الانفس، در این کتاب ضرب المثلهایی را که در میان مردم رایج بوده با ضرب المثلهایی که در کتابهای آن دوران آمده، مقایسه کرده است.
"برزونامه"
این کتاب روایت کهنی از برزو پسر سهراب است که به تازگی با تصحیح اکبرنحوی منتشر شده است.
نظر شما