به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدیان شب جمعه در هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان دانشگاههای کشور یادمان حضرت امام رضا (ع) در دانشگاه شهید عباسپور گفت: مسائل سیاسی یعنی ارتباط مردم با حاکمیت. در بسیاری از نظامهای سیاسی این ارتباط یک سویه است و حاکمیت اراده خود را بر مردم حاکم می کند. حاکمیت یک سویه بیشتر شعار می دهد و اکثر نظامهای سیاسی دنیا اینگونه هستند. مهمترین نظامی که دیدگاه متفاوت دارد و این ارتباط را متقابل می داند دیدگاه اسلامی است. در نظام اسلامی مسئولیتهایی هم بر دوش حاکمیت و هم بر دوش مردم است و این نکته ای کلیدی در مباحث سیاسی است. نگاه در نظام اسلامی که حاکمیت در آن دو سویه است رشد انسانیت و تعالی است. ما در دنیا باید به تکامل برسیم به همین دلیل تاثیر حاکمیت در سعادت یا انحطاط جامعه غیر قابل انکار است.
وی افزود: اگر به دنبال سعادت هستیم وقتی خوب نگاه می کنیم متوجه می شویم که مهمترین بحث حاکمیت است. حاکمیت با توجه به گرایش خود تلاش می کند در افکار مردم با توجه به جهان بینی، منافع و دیدگاههایش تغییر ایجاد کند. در واقع حاکمان این نوع حاکمیت از طرق مختلف دیدگاه خود را اعمال می کنند. پس مردم خواسته و ناخواسته تحت تاثیر حاکمیت قرار می گیرند بنابراین باید به حاکمیت نگاهی دو طرفه و متقابل داشت. در این ارتباط متقابل در نظام اسلامی کسی که یک روز دغدغه جهان اسلام و امور مسلمانان را نداشته باشد از دایره اسلام خارج می شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اضافه کرد: در ارتباط متقابل مردم و حاکمیت اصل اول این است که مردم نباید نسبت به حاکمیت بی تفاوت باشند چه حاکمیت در دست اهل حق باشد و چه در دست ظالم و مفسد. مردم در دیدگاه اسلامی حق ندارند نسبت به حاکمیت بی تفاوت باشند.
وی تاکید کرد: ایمان به خداوند گام اول نیست. در نگاه اسلامی ایمان به خدا گام دوم است. گام اول کفر به طاغوت است و گام دوم ایمان به خداست. اگر گام اول ایمان به خدا باشد هیچ پایه ای را روی آن نمی توان گذاشت.
حاکمان در نظام اسلامی نباید از سطح متوسط مردم بالاتر باشند
محمدیان افزود: در چنین حاکمیت دو سویه ای مردم اگر حاکمانشان حاکمان درستی نباشند باید در مقابل آنها بایستند و اگر حاکمان صالح باشند وظایف دیگری بر عهده مردم است. البته در این ارتباط متقابل بار حاکمیت سنگین تر از مردم است زیرا کسانی که حاکمند محدودیتهای بسیاری را باید بپذیرند. مردم می توانند انواع خوشی های مشروع و حلال را داشته باشند اما حاکمان که در راس امورند باید به حداقل ها اکتفا کرده و از سطح متوسط مردم بالاتر قرار نگیرند.
به گزارش مهر، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تاکید کرد: مراعات عدالت و تقسیم امکانات و حقوق مختلف مردم سخت ترین کاری است که به عهده حاکمیت است. مهم است که حاکمیت در تعارض بین حقوق مردم و انتظارات خواص بتواند حقوق مردم را اجرا کند.
وی اضافه کرد: اصل دیگر تامین امنیت عمومی برای جامعه است. تمام پیشرفتهای مادی و معنوی در سایه آرامش و امنیت ایجاد می شود اگر حاکمیت نتواند این امنیت را ایجاد کند هرج و مرج رخ می دهد.
وظیفه مردم نصیحت نسبت به حاکمیت است
محمدیان افزود: ارتقای فرهنگی و بسترسازی برای تعلیم و تهذیب جامعه که جامعه پویا و بانشاط باشد، وظیفه دیگر حاکمان است بنابراین حاکمان باید اهل علم، تربیت و تهذیب باشند تا در جامعه تاثیرگذار باشند. در مقابل مردم وظیفه دارند از چنین حاکمیتی حمایت کنند و حاکمیت عدل را مورد حمایت قرار دهند، به میدان بیایند و با تمام پشتوانه از آن دفاع کنند کاری که مردم کشورمان در 30 سال گذشته در انقلاب اسلامی از خود نشان دادند. 8 سال دفاع مقدس و حضور 40 میلیونی در پای صندوق های رای در واقع حاکی از این نکته است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: وظیفه دیگر مردم نصیحت نسبت به حاکمیت است. نصیحت به معنای خیرخواه و دلسوز بودن؛ بنابراین چون دلسوز است نقد می کند و فریاد می کشد.
قانون گریزی آغاز دیکتاتوری است
وی تاکید کرد: شعار عدالت دادن آسان است اما اجرای آن سخت است. همه از قانون می گویند اما آن وقتی که به منافع ضرر می زند معلوم نیست چقدر به آن پایبند باشند. دیکتاتوریها از همین جا شروع می شود. کسانی که قانون را ملاک قرار ندهند و بخواهند قانون را دور بزنند زمینه استبداد را فراهم می کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بخواهیم ارتباط متقابل حاکمیت و مردم را به درستی برقرار کنیم نیازمند تحلیل درست از حوادث هستیم. اگر مسائل را به درستی تحلیل کنیم هم حاکمان به وظیفه خود می رسند و هم مردم نقش خود را ایفا می کنند.
دلایل پیچیدگی حوادث اجتماعی سیاسی وجود قشر منافق است
محمدیان گفت: حوادث اجتماعی پیچیدگی دارد و باعث می شود گاهی افراد تحلیل درستی نداشته باشند. دلیل پیچیدگی مسائل اجتماعی این است که تنها دو قشر در جامعه وجود ندارد، سه قشر وجود دارد. اگر تنها دو قشر مومن و مخالف یعنی کسانی که وضع موجود را نمی پذیرند وجود داشت پیچیدگی هم نبود. پیچیدگی به دلیل قشر سوم است که در جوامع، به خصوص اسلامی وجود دارد و از آن به منافق یاد می شود. البته آنان که در جامعه ما به عنوان منافق نام برده می شوند منافق نیستند، محاربند. منافق کسی است که پوشش دوست دارد ولی مسیر ما می آید و در باطن به دنبال اغراض دیگری است. این افراد ممکن است در حاکمیت هم وجود داشته باشند و اهداف و اغراض خود را پیگیری کنند اما اگر نتوانند در حاکمیت نفوذ کنند در بین مردم نقش دوگانه خود را اعمال می کنند.
به گزارش مهر، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اضافه کرد: در این پیچیدگی مسائل اجتماعی دو راهکار وجود دارد. هیچ گاه نباید شخصیتها ملاک تشخیص باشند. نباید با نگاه به افراد مسیر حق و باطل را تشخیص دهیم زیرا انسان در گذر زمان تغییر می کند اما ملاک حق تغییر نمی کند. راهبرد دوم در مسائل اجتماعی سیاسی این است که قبل از اینکه به شعارها گوش دهیم به خود فرد توجه کنیم. در مسائل علمی مهم نیست گوینده که باشد اما در مسائل اجتماعی سیاسی نکته بسیار مهمی است. در مسائل سیاسی باید ببینیم اراده فرد چیست و به دنبال چه اهدافی است. در مسائل اجتماعی شعار بد داده نمی شود. همه شعار خوب می دهند اما مهم این است که متوجه بشویم فرد به دنبال چیست. واقعا به دنبال عدالت و خدمت است یا شعارها پوششی است برای رسیدن به حاکمیت.
کسانی که اهل بصیرت و صبر هستند در عالم سیاست هیچگاه سیاست زده نمی شوند
وی گفت: کسانی که اهل بصیرت و صبر هستند در عالم سیاست هیچگاه سیاست زده و بازیگر سیاسی نمی شوند و موضع روشن و خداپسندانه ای دارند و گرنه سیاست چنان گردبادهایی ایجاد می کند که آنها در سیاهچاله ها سقوط می کنند.
محمدیان به نقش دانشجویان در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در دانشگاهها به شدت نیاز داریم دانشجو به قدرت تحلیل درست دست پیدا کند. دانشجو نباید مثل همه فکر کند، مهم این است که دانشجو به این توانایی برسد که شاخص داشته باشد و درست تحلیل کند. جامعه نگر باشد و مهمتر از همه ایفای نقش کند.
وی تاکید کرد: دانشجو نباید سرباز پیاده گروههای سیاسی خارج دانشگاه باشد. اگر دانشجو اشتباه کند مهم نیست و همه اشتباهات قابل تحمل است اما این نکته مهم است که احزابی در بیرون دانشگاه نمی توانند برای خود پیاده نظام پیدا کنند و سعی می کنند در دانشگاه خیمه برپا کنند. آنها می خواهد از نیروی جوانی و دانشجویی سوء استفاده کرده و عده ای را به عنوان لشگر جمع کنند. این بیشترین خیانت به جوانان است زیرا آنها تنها می خواهند جوانان گوش کنند و این اهانت به نسل دانشجو است.
نظر شما