۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۱:۵۴

ادیان الهی در آذربایجان شرقی همزیستی مسالمت آمیز دارند

ادیان الهی در آذربایجان شرقی همزیستی مسالمت آمیز دارند

تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به وجود کلیساهای متعدد در منطقه، این استان را مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی خواند.

تراب محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر وجود کلیساهای متعدد و زیبای استان را نشانه اهمیت و احترام به اقلیت های مذهبی و دیدگاه خوب دین اسلام به سایر ادیان دانست.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به فرارسیدن سالروز ثبت بنای کلیسای سرکیس مقدس که در خیابان شریعتی جنوبی تبریز و در محله بارون آواک واقع شده، آثار تاریخی مربوط به ادیان مختلف را از جمله آثار مهم هر منطقه ای معرفی کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: شهر تبریز به دلیل موقعیت تاریخی و مکانی خود، پذیرای هموطنان مسیحی نیز هست و کلیساهای زیبا و مختلف شهر گویای رابطه خوب و احترام متقابل ادیان در شهر است.

به گفته وی، کلیسای سرکیس مقدس در سال 1821 میلادی به دست شخصی بنام پطروسیان ساخته شده و در سال 1845 مرمت شده است. این کلیسا به یاد و نام کلیسای سرکیس آذرشهر و به دست ارامنه همان منطقه که به تبریز کوچ کرده بودند ساخته شده و کتیبه و سنگ در صلیب آن کلیسا نیز به تبریز انتقال یافته است.

محمدی افزود: این کلیسا که با شماره 11983 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، تحت ماکلیت و نظارت خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان است.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان در مورد ویژگی های این بنا گفت: بنای کلیسا سبک ارمنی داشته و پلان آن به شکل صلیب است. این بنا از سنگ بوده و با پوشش سیمانی اندود شده است. مهمترین شاخص این سبک معماری فرم گنبد آن است و در درون بنا نیز تصاویری از حضوت عیسی مسیح و مادر بزرگوارشان نصب شده است.

محمدی در پایان تصریح کرد: فرستاده شدن پرونده مجموعه کلیساهای استان به سازمان یونسکو و ثبت این آثار ارزشمند در فهرست آثار جهانی، ارزشمندی و اهمیت این ابنیه را نشان می دهد و نشانگر توجه ویژه مسئولان سازمان نسبت به تمام آثار تاریخی و فرهنگی کشور است.

در استان آذربایجان شرقی کلیساهای مهم و تاریخی بسیاری وجود دارد که در این میان، کلیسای سنت استپانوس به عنوان یکی از مراکز مهم دینی ارامنه جهان در شهرستان جلفا، از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کد خبر 918902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha