پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۲ تیر ۱۳۸۳، ۱۲:۴۲

هشدار صريح يك شاعر ، نسبت به ظهور جريان هاي مهاجم به ارزشهاي سنتي و ملي شعر در گفت و گو با " مهر"

عبدالجبار كاكايي : " شعر " هم گرفتار سياهي لشكر است / روشنفكران ادبي از مدعيان دروغين شعر مدرن ، كشف ماهيت كنند

عبدالجبار كاكايي : " شعر " هم گرفتار سياهي لشكر است / روشنفكران ادبي از مدعيان دروغين شعر مدرن ، كشف ماهيت كنند

خبرگزاري " مهر" - گروه فرهنگ و ادب : عبدالجبار كاكايي - شاعر و منتقد ادبيات ، با انتقاد صريح از عزلت گزيني شعر معاصر ايران و سكوت شاعران ، منتقدان ، روشنفكران ادبي و فرهنگي و رسانه ها ، خواستار مشاركت علمي و نظري وسيع اهل فن و استادان زبان و ادبيات فارسي در جهت حل مشكلات شعر امروز شد.

شاعر " آوازهاي واپسين " در گفت و گو با خبرنگارادبي " مهر" ، با بيان اين مطلب گفت : شعر ما در مقايسه با دو دهه اول انقلاب ، منزوي تر شده است و اين انزوا كه ممكن است طولاني مدت نيز باشد ، به عوامل متعددي برمي گردد.
عبدالجبار كاكايي با برشمردن برخي از عوامل موثر در تضعيف پايگاه هاي شعر كلاسيك و مسائل آسيب رساننده به ذائقه ادبي مردم افزود : اجتناب يا رويكرد ضعيف و دور از انتظار مخاطبان امروز ادبيات و كتاب از آثار ادبي ، محصول برنامه ريزي طولاني مدت عده اي است كه مدعي جسارت در حوزه شعر هستند و از هيچ تلاشي فروگذار نمي كنند.
سراينده " مرثيه روح " خاطرنشان ساخت :  اين عده ممكن است در مقاطعي هم به فرصت هاي رسانه اي و تبليغاتي مفيدي دست يابند و فضاي موجود را به نفع خواسته هاي خود اشغال كنند ، اما مسلما حيات پايدار و با قوامي ندارند.

عبدالجبار كاكايي :  عمده ترين وظيفه و رسالت شاعران و روشنفكران ادبي ايران  درحال حاضر،  كشف ماهيت اصلي جنجال آفرينان و مدعيان شعر مدرن است

عبدالجبار كاكايي با بيان اين كه ظهور مجدد جريانهاي حاشيه اي شعر مدرن ايران ، مهمترين عامل در انزواي شعر امروز و رويگرداني مردم از گونه هاي شعري مختلفي است كه توسط عده اي با عنوان " متفاوت نويسي " دنبال مي شود ، تصريح كرد : جريانهاي جديد و مدعي شعر مدرن در ايران ، غالبا براي جنجال آفريني و كسب موقعيت هاي اجتماعي تلاش مي كنند و در سايه نوآوري هاي نيما يوشيج و مبارزه او با سنت  حركت هايي كور و غير منطقي را دنبال مي كنند ، اين عده  نام و حركت " نيما " را مستمسك قرار مي دهند و ازانقلاب ادبي وي ، برداشت هايي كاملا سطحي دارند.
كاكايي با تاكيد بر اين كه عمده ترين وظيفه و رسالت شاعران و روشنفكران ادبي ايران  درحال حاضر،  كشف ماهيت اصلي جنجال آفرينان و مدعيان شعر مدرن است ، اظهار داشت : حملات " نيما " به سنت گرايان ، اين عده محدود را قدري جسور ساخته است ، در حالي كه نيما با حمايت علمي استادان زبان و ادبيات كه معاصر با وي بودند و با برخورداري از عقبه شعري و پيشينه قوي به مواجهه با سنت و سنت گرايان پرداخت ، اما پر واضح است كه  مدعيان  جديد ، از چنين پيشينه و معرفتي تهي هستند  ، اصولا برخي از آنها ، شعر را از متن تشخيص نمي دهند و ادبيات رسمي و ملي كشور ما را نمي شناسند.
اين شاعر و منتقد ادبيات كه طي سالهاي اخير ، نقد ادبي را به صورتي پيگير در مطبوعات و مجامع ادبي دنبال مي كند ، گفت : حتي در بيانيه يكي از اين گروه هاي مدعي و نوگراي حاشيه اي صراحتا " نابود سازي تمام پايگاه هاي شعر سنتي " قيد شده است !

جريان هاي جديد و گروه هاي نوظهور در شعر ايران ، در واقع  در امتداد همان گروه هايي هستند كه پيشتر به سركردگي كساني مانند " تندر كيا " ظاهر شدند و در زمان خود مطالبي در قلمرو شعر مدرن مطرح كردند كه " شعر حجم " ، " شعر حركت " ، " شعر ناب " ، " شعر موج نو " و ... نمونه هايي از اين مطالب و تعاريف خاص با مخاطباني محدود است ، جالب است كه همه اين گروه ها درتئوري و عمل ، با يكديگر تعارض و تضاد دارند!

عبدالجبار كاكايي در ادامه صحبت هاي خود با " مهر" يادآور شد : جريان هاي جديد و گروه هاي نوظهور در شعر ايران ، در واقع  در امتداد همان گروه هايي هستند كه پيشتر به سركردگي كساني مانند " تندر كيا " ظاهر شدند و در زمان خود مطالبي در قلمرو شعر مدرن مطرح كردند كه " شعر حجم " ، " شعر حركت " ، " شعر ناب " ، " شعر موج نو " و ... نمونه هايي از اين مطالب و تعاريف خاص با مخاطباني محدود است ، جالب است كه همه اين گروه ها درتئوري و عمل ، با يكديگر تعارض و تضاد دارند!
پديد آورنده  كتاب " حتي اگر آئينه باشي " افزود : حرف هايي هم كه توسط گروه هاي جديد مطرح مي شود ، مانند همان حرف هاي قبلي بي ريشه و فاقد گرايش عمومي است كه تكرارهر چه بيشتر آنها ، الفت مردم را با شعر امروز ، كمتر و محدودتر مي سازد.
عبدالجبار كاكايي با هشدار به متعهدان زبان و ادبيات فارسي  وهمه كساني كه دغدغه ادبيات و شعر ايران را دارند ، تصريح كرد : هدف نهايي اين افراد كه پشت حرف هاي به ظاهر متعهدانه به شعر موضع گرفته اند ، در حقيقت ، اين است كه " زبان " كاركرد انتقال پيام خود را از دست بدهد و مردم ما  كاملا از ادبيات و شعر منقطع شوند  كه هوشياري و واكنش به موقع همه ما در برابر اين توطعه فرهنگي ضروري است.
اين شاعر و منتقد ادبيات افزود : هيچ ايراني فهيم و زبان شناس آگاهي اين ضايعه و خسارت  بزرگ را برنمي تابد كه ضمير آگاه پشت شعر، براي هميشه حذف شود و شاعرامروز ايران ، رسالت اجتماعي و مردمي خودش را فراموش كند و افكارعمومي او را به عنوان مبلغ انديشه و تفكر نشناسند.    
عبدالجبار كاكايي با طرح مشكلات و مسائل ريشه اي در فرهنگ و ادبيات ايران و برشمردن اتفاقاتي كه تداوم آنها ، هويت زباني و ملي ايرانيان را در تاريخ معاصر تهديد مي كند ، گفت : متاسفانه ما نسل هاي سرخورده از مسائل سياسي ، اجتماعي و اقتصادي در جامعه امروز ايران ، كم نداريم و بخشي از اين نسل ها وارد حوزه زبان ، ادبيات و شعر شده اند.

عده بسياري ، با هدف گريز از مجهول ماندن به حوزه " شعر " وارد شده اند ، در حالي كه هيچ نسبتي با شعر ندارند و درحقيقت ، سرودن و تعمق در فضاي ادبي ، از عهده آنان ساخته نيست.

كاكايي خاطرنشان ساخت : صراحتا بايد گفت كه عده بسياري ، با هدف گريز از مجهول ماندن به حوزه " شعر " وارد شده اند ، در حالي كه هيچ نسبتي با شعر ندارند و درحقيقت ، سرودن و تعمق در فضاي ادبي ، از عهده آنان ساخته نيست.




اين شاعر و منتقد ادبيات تصريح كرد : عده محدودي كه دم از شعر مدرن مي زنند ، در اغلب مواقع و مقاطع ، به جريان هاي حاشيه اي شعر دامن مي زنند و هروقت اتفاقي حاشيه اي در شعر بروز مي كند ، اين افراد به عنوان سياهي لشكر ظاهر مي شوند .

عبدالجبار كاكايي در پايان ، با اظهار اميدواري به تولد شاعران اصالت گرا و توليد آثار ادبي مفيد در حوزه شعر گفت : شعر موفق روزگار ما ، شعري است كه بيانديشد ، از نظر محتوا و تعهد به ادبيات ، فربه باشد و مسئوليت پذيري را سرلوحه كار خود قرار دهد ، نه شعري كه كاملا خود را از اين وجوهات ، مبرا بداند و به راهي برود كه سر از هيچستان در مي آورد ، اين نوع شعر اساسا در ادب معاصر ايران جايگاهي ندارد و فاقد زيرساخت منطقي است.    

کد خبر 94486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha