علی بهادر درباره اینکه چرا در سومین تجربه مجموعهسازیاش بعد از "بهترین تابستان من" و "عشق سالهای جنگ" باز هم سراغ یک موضوع دفاع مقدس رفته، به خبرنگار مهر گفت: ژانر دفاع مقدس همیشه دغدغهام بوده و تمایل زیادی برای ساخت آثار متنوع در این زمینه دارم. سالها در گروه حماسه و دفاع شبکه یک فعالیت داشتم. قرار بود مجموعه "شب هزار و یکم" را چند سال پیش بسازم، اما ماموریت من به خارج از کشور مانع این کار شد.
وی در ادامه افزود: ژانر دفاع مقدس گونههای مختلفی دارد و من تلاش کردم در هر یک از آثارم به گونهای متفاوت این ژانر بپردازم. در "بهترین تابستان من" در قالب طنز به جنگ پرداختم و در "عشق سالهای جنگ" قسمت غرب کشور را در زمان جنگ به تصویر کشیدم. به همین دلیل "در شب هزار و یکم" علاقمند بودم نقبی به وضعیت پزشکان در دوران دفاع مقدس بزنم. این مجموعه با نگاهی متفاوت ساخته شده و تلاش کردم از زاویه جدید به جنگ نگاه کنم.
کارگردان مجموعه "شب هزار و یکم" ادامه داد: فیلمنامه این مجموعه را محمدهادی کریمی نوشت و بعد از مشورت با یکدیگر خودش بازنویسی را انجام داد. در مجموعه "شب هزار و یکم" تلاش کردیم کار مخاطبپسند و جذاب باشد و نسل جوان را درگیر کند.
بهادر درباره ریتم آرام و کشدار برخی صحنههای این مجموعه توضیح داد: به اعتقاد من این مجموعه ریتم کندی ندارد، بلکه سعی کردیم نگاه متفاوت داشته باشیم. با توجه به اینکه شخصیت محوری قصه سعید موهبتی (دانیال حکیمی) یک روانپزشک است بنابراین مباحث روانکاوی ریتم آرامتری را میطلبید، چرا که میخواهیم تحلیل روانی جامعه را داشته باشیم و قصه بچههای جنگ را روایت کنیم. در هر قسمت از این مجموعه پیامهای مختلفی به مخاطبان انتقال داده و آنها را درگیر میکند.
وی درباره کمرنگ نشان دادن نقش پزشکان در بیمارستانهای صحرایی در سالهای جنگ در "شب هزار و یکم" با توجه به محوریت قصه توضیح داد: در "شب هزار و یکم" دوست داشتم فلاشبکها با زمان حال تنیده شود. به همین دلیل 70 درصد قصه در زمان حال و 30 درصد در زمان جنگ میگذرد. به نظرم تا جایی که امکان داشت به دوران جنگ پرداختیم و نمیخواستم قصه خیلی صحنههای شلوغ جنگ را داشته باشد.
این کارگردان با اشاره به ساخت مجموعههای دفاع مقدس در تلویزیون گفت: درباره ساخت آثار دفاع مقدس در تلویزیون صحبتهای زیادی میشود. شاید یکی از دلایل تولید کم این نوع آثار به فیلمنامه برمیگردد. تعداد متن خوب کم است، باید بیشتر به این مقوله توجه کرد، چون هنوز نتوانستهایم حق مطلب را درباره جنگ ادا کنیم.
بهادر درباره انتخاب بازیگران این پروژه که کمتر در آثار دفاع مقدس دیده شدهاند، توضیح داد: دوست داشتم چهرهها برای مخاطبی که شاهد یک کار دفاع مقدس است، بکر و ایفای نقشها هم برای آنها تازگی داشته باشد. تا حدود 70 درصد توانستهام به ایدهآلهایم در این باره برسم.
وی درباره قرار دادن رگههای طنز در "شب هزار و یکم" گفت: دلم نمیخواستم مجموعه برای مخاطب تخت باشد، به همین دلیل رگههای طنز را در شخصیت علیرضا خمسه اضافه کردم. "شب هزار و یکم" نسبت به مجموعه "بهترین تابستان من" با محور دفاع مقدس رگههای طنز کمرنگ است و تا جایی که قصه این اجازه را به ما میداد از طنز هم استفاده کردم.
این کارگردان درباره اینکه آیا در تغییرات فیلمنامه هم نقشی داشته، توضیح داد: من به دلیل احترامی که برای نویسندگان قائل هستم دخالتی در فیلمنامه نمیکنم، اما در این پروژه ارتباط تنگاتنگی با کریمی داشتم و درباره بخشهای مختلف کار با یکدیگر صحبت میکردیم.
بهادر در پاسخ به این سئوال که در این پروژه تا چه حد به ایدهآلهایش رسیده، گفت: به هر حال هر فیلمسازی دوست دارد به 100 درصد ایدهآلهایش برسد. در این پروژه با توجه به محدودیت زمان تصویربرداری و تجهیزات جنگی فکر میکنم تا حدود 70 به ایدهآلهایم رسیدم.
نظر شما