به گزارش گروه دانشگاهي مهر به نقل از نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دردانشگاه ها رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها درسي ودومين همايش معاونان و مديران فرهنگي دانشگاه هاي سراسر كشوركه بخشي ازآن با پرسش وپاسخ نيز همراه بود طي سخناني درمورد نسبت ميان علم و فرهنگ اظهارداشت: درپايان جنگ جهاني دوم جرياني پديد آمد كه معتقد بود هيچ نسبتي ميان علم و فرهنگ وجود ندارد آنها به علم ناب و علم جهاني باور داشتند و با تكيه بر اصل تحقيق پذيري تجربي ، مكتبي را پديد آوردند كه به پوزيتيويسم منطقي شهرت يافت و به سرعت نيز گسترش پيدا كرد اما بعد از چند دهه سريعتر از آنچه تصور مي شد افول كرد.
قمي گفت : نظريه ديگربراين باور است كه نسبت ميان علم و فرهنگ نسبتي ناگسستني است واصولا تئوريها و نظريه ها ازدل فرهنگ ها بيرون مي آيند و توليد مي شوند همانطوركه علوم مدرن نيز غالبا درمتن فرهنگ غربي بروزوظهور يافته اند وما كمتر شاهد چالش ميان علم مدرن و فرهنگ غرب هستيم
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي افزود: اگر ما به توسعه فرهنگي فكر مي كنيم نبايد تصور كنيم كه با پرداختن به حل مسائل فرهنگي به معناي متعارف آن مي توانيم به اين توسعه دست يابيم . توسعه فرهنگي بدون توسعه علمي وجنبش نرم افزاري امكانپذير نيست .
وي افزود : اشتباهي كه دراول انقلاب ( به جهت ضرورتهاي آن زمان ) پديد آمد نبايد تكرار شود درآن زمان چنين مي پنداشتيم كه با گنجانيدن چند واحد درسي معارف وحضور يك روحاني دردانشگاه مي توانيم به تعميق فرهنگ اسلامي بپردازيم ولي امروز روشن شده است كه معارف ديني بايستي در يك ارتباط ديناميكي ودروني باعلوم انساني ونيزپيش فرضهاي علوم تجربي بسط و توسعه يابد وصرف ارتباط مكانيكي دروس معارف با سايردروس ( بخصوص در حوزه علوم انساني ) براي اين معنا كفايت نخواهد كرد.
رييس نهاد نمايندگي اظهارداشت: براي برداشتن گامهاي اوليه دراين خصوص توجه به چند نكته ضروري است ، مسوولان فرهنگي بايد خودشان به نسبت ميان علم و دانش واقف باشند و ضمن تلاش براي توسعه آن بكوشند تا آن را درساحت خود آگاهي خود طرح كنند.
وي افزود: همچنين دانشجويان را نيزبايد به اين معنا توجه دهند وذهن آنان را نسبت به رابطه علم و فرهنگ حساسيت بخشند البته لازم نيست كه ادعاي حل اين مشكل را نيزداشته باشيم .
قمي افزود: توجه دانشجويان به ارتباط ناگسستني علم و فرهنگ از يك سو مانع دگرديسي تدريجي مي شود و ازسوي ديگر نشاط و شور علمي را در دانشگاه هاي ما فراهم خواهد ساخت وخود دانشجويان به تدريج راه حل مناسب آن راخواهند يافت. وي افزود: همچنين ستاد وزارت علوم بايد ازحيث باز توليد فرهنگي تقويت شود و با تشكيل جلسات منظم و متوالي با انديشمندان اسلامي مشخص كند كه چه كاري در دانشگاه ها كار فرهنگي است؟ زيرا برخي از كارهايي كه امروز به عنوان كار فرهنگي انجام مي شود بايد تعطيل شوند نه تشديد.
وي گفت : متاسفانه گاهي مشاهده مي شود كه سياست هاي فرهنگي در سطح سياست متوقف مي شوند وبه جهان زيست جامعه وارد نمي شوند ، خوشبختانه سياست هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي زودترازسياستهاي سايربخش ها از قبيل اقتصاد و .... مشخص شده است و سندهاي فرهنگي لازم اكنون در اختيارما قرار دارد از قبيل سياستهاي كلي فرهنگي جمهوري اسلامي مصوب شورايعالي انقلاب فرهنگي كه در دوران وزارت ارشاد آقاي خاتمي تهيه وتصويب شده است و نيز سياستهاي راهبردي و اجرايي اسلامي شدن دانشگاه ها و نيز سياستهاي فرهنگي برنامه هاي سوم و چهارم و همچنين سياستهاي ارتقا فرهنگي در دانشگاه ها كه چند ماه گذشته در شورايعالي انقلاب فرهنگي تصويب و توسط رياست محترم جمهوري جهت اجرا ابلاغ شده است.
يكي از مواد اين مورد اخير محوريت شوراي فرهنگي در دانشگاهها است كه كليه امور فوق برنامه دانشگاه بايد در اين شورا به بحث و بررسي گذاشته شود.
حجه الاسلام و المسلمين قمي در بخش ديگري از سخنان خود شرط اساسي هر گونه فعاليت فرهنگي را اميد و نشاط بر شمرده و افزود: در مقابل اميد ، ياس و نااميدي است و هر كس كه اميدوار نيست نبايد مديريت فرهنگي را بپذيرد البته دغدغه فرهنگي داشتن امر مثبتي است لكن نا اميدي بزرگترين خطر براي كار فرهنگي است.
وي با اشاره به مسئله تهاجم فرهنگي افزود: براي مقابله با تهاجم فرهنگي فعاليتهاي فردي و جزيره اي نتيجه بخش نخواهد بود ما نياز به بسيج فرهنگي داريم لذا شرط موفقيت در مقابله با تهاجم فرهنگي همدلي همه نيروهاي فرهنگي است. تعارض ميان الگوها و مديريت هاي فرهنگي باعث ايجاد بحران تحليل در ميان جوانان مي شود و همه ما وظيفه داريم تلاش كنيم تا مجموعه هاي فرهنگي به يك باور مشترك برسند نقشها را تعريف و آنها را به رسميت بشناسيم و الا نبايد به انتظار هيچ الگوي رفتاري را براي نسل جوان انتظار داشته باشيم.
نماينده ولي فقيه در دانشگاهها با استناد به آيت شريفه " الرحمن علم القران" اظهار داشت كه پيشفرض هر كار فرهنگي محبت نسبت به مخاطبان آن است محبتي كه همه اقشار مخاطب را شامل گردد مثل رحمانيت حضرت حق كه شامل كافر و مومن و مطيع و گناهكار مي شود.
قمي بر نقش دولت در ترويج فرهنگ ديني اشاره كرد و افزود: گاه گفته مي شود كه دين نبايد دولتي باشد اگر منظور آن است كه نبايد از ابزار مادي براي تشويق يا تنبيه در رفتارهاي ديني بهره گرفت سخن درستي است همچنين اگر منظور آن است كه نبايد به نام دين در مسائل شخصي و حريم خصوصي وارد شد اين هم سخن صحيح و درستي است همانطور كه ممكن است منظور از اين سخن اين نكته صحيح باشد كه نبايد اجازه داد كه افراد و گروهها براي منافع خود از دين استفاده ابزاري كنند لكن هيچكدام از اين امور ، مسئوليت دولت را در ترويج فرهنگ ديني ( با رعايت تمام شرايط) سلب نمي كند و لذا توجه به مسائل ديني و ترويج فرهنگ اسلامي در راس تمام امور فوق برنامه در دانشگاهها يك ضرورت اجتناب ناپذير است.
حجه الاسلام قمي درپايان اظهارداشت: امروز به لطف نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري گفتمان مسلط جامعه دانشگاهي ماست و رشد علمي كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بخصوص درده سال گذشته بيانگر آنست كه رنسانس علمي در ايران اسلامي آغاز شده است و رشد 600 درصدي مقالات علمي و نيز گسترش كمي و كيفي در حوزه هاي مختلف علوم دانشگاهي بيانگر آن است كه در لايه هاي عميق اجتماعي اتفاقات اميدوار كننده اي در حال وقوع است و آينده اي مشعشع و طلايي همراه با افتخار و مباهات را براي جامعه اسلامي نويد مي دهد و همين معنا مسووليت همه ما را نيز مضاعف مي سازد.
نظر شما