۱۵ آبان ۱۳۸۸، ۱۰:۵۷

اختصاصی مهر/

آثار منتشر نشده لوکاچ ترجمه و چاپ می‌شود

آثار منتشر نشده لوکاچ ترجمه و چاپ می‌شود

انتشارات ثالث قصد دارد چند کتاب از گئورگ لوکاچ فیلسوف و تئوریسین ادبی فرانسوی را به زبان فارسی چاپ کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در همین راستا اخیراً "رمان تاریخی" اثر مشهور او در حوزه نظریه‌پردازی ادبیات با ترجمه امید مهرگان چاپ و منتشر شد.

از همین مجموعه مجوز دومین کتاب منتشرنشده لوکاچ با عنوان "مطالعاتی در باب فاوست" صادر شده و این کتاب 140 صفحه‌ای با ترجمه مهرگان، تا یکماه دیگر روانه بازار می‌شود.

سه کتاب دیگر از همین مجموعه یکی دستنوشته‌های اقتصادی - سیاسی لوکاچ، دیگری مجموعه‌ای از کاملترین گفتگوها با او و دست آخر نظریه رمان این منتقد ادبی هم توسط مهرگان در دست ترجمه‌اند که پس از اخذ مجوز، توسط همین ناشر چاپ و توزیع می‌شوند.

اما "جان و صورت" دیگر کتاب منتشر نشده لوکاچ را مهرگان با همکاری مراد فرهادپور در دست ترجمه دارد که ثالث این کتاب را نیز در آینده نزدیک منتشر خواهد کرد.

حجم این کتاب‌ها با یکدیگر متفاوت است اما قرار است با طرحی ثابت شامل عکسی از لوکاچ روی جلد هر کدام از آنها و در قطع گالینگور توسط انشارات ثالث به چاپ برسند.

نظریه رمان، تاریخ و آگاهی طبقاتی، دنباله‌روی دیالکتیک، مطالعاتی در رئالیسم اروپایی و زوال خرد از جمله مهمترین آثار لوکاچ هستند که برخی از آنها به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده‌اند.

گئورگ لوکاچ مورخ ادبیات و متولد مجارستان است که می‌توان گفت حدود یک میلیون صفحه مطالب ادبی، فلسفی، تاریخی و سیاسی درطول عمرخود خوانده است چراکه او درباره آثار غالب نویسندگان، فیلسوفان و مبارزان اجتماعی سه قرن اخیراروپا نظرمی‌دهد.

لوکاچ نه تنها رمانهای قطور بالزاک، داستایوسکی، تولستوی، توماس مان، زولا، گوته وغیره را به نقد کشید بلکه از آثار مارکس، انگلس، هگل، لنین و ماکس وبر نقل قول می آورد. او را در زمینه استتیک و دانش زیبایی‌شناسی می‌توان چون مارکس به حساب آورد . باتکیه بر آثار لوکاچ می‌توان او را اخلاقگرا دانست.

کد خبر 977486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha