وی افزود: رعایت عدالت در تمام زمینههای سینما ازجمله تخصیص بودجه به صورت مساوی به همه اهالی سینما از دیگر اولویتهای سینمای ایران است. سینما دراختیار گروه خاصی از سینماگران است. وقتی به عقب برمیگردیم میبینیم که بهترین فصل اکران فیلمها متعلق به کسانی است که بیشتر از همه اعتراض میکنند.
وی ادامه داد: به راستی چه کسانی بیشترین بودجهها را در اختیار دارند؟ هر کس طنابی به جایی وصل کرده واز این طریق وامها و بودجههای دولتی دریافت میکند. کسی که مثلا سه فیلم با بودجه دولتی ساخته دیگر نباید از این امکانات استفاده کند. مشکل اکران فیلمها، ساخت سالنهای سینمایی و فضاهای معماری جدید، تامین سیستم فنی، صوتی و تصویری سالنها نیز از زیر ساختهای عدالت است.
کارگردان "خروس جنگی" گفت: اولویت دیگری که در سینمای کشورمان باید بررسی شود توجه به شان و جایگاه هنرمند است. حفظ این جایگاه باید ابتدا توسط خود هنرمندان رعایت شود. تا بعد از آن نیز مسئولان احترام به جایگاه هنرمندان را در دستور کار خود قرار دهند. تامین رفاه سینماگران، جایگاه اجتماعی، امنیت اجتماعی وشغلی، امنیت خانوادههای هنرمندان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: من با صحبتهای آقای شمقدری موافقم که بعضی از واژههایی که در سینمای ما به کار میرود کاربرد درست خود را از دست داده اند، مثل اصطلاح فیلمهای معنا گرا، فرهنگیو فیلمفارسی. مگر فیلم غیرفرهنگی هم تولید میشود، حتی فیلمی که به نظر میرسد رفتارهای نامناسب را تبلیغ میکند ممکن است نگاه فرهنگیداشته باشد.
وی ادامه داد: این واژهها، ژانرهای ساختگی است که عدهای برای جذب حمایت، به آن بیش از اندازه میپردازند. عدهای از سینماگران فقط کارهای سفارشی را میپذیرند واسم آن را میگذارند سینمای مستقل.
اطیابی درباره دستمزدهای بازیگران گفت: کلا دستمزدها در سینمای ایران کم است ودستمزد بازیگران نیز تازگی به نسبت زیاد شده است. به نظر من محاسبات وتوافقهایی بین تهیهکننده و بازیگر وجود دارد که به نتیجه دلخواه میانجامد مسئله عرضه و تقاضا است و بخش دولتی نباید در این مسئله دخالت کند، چون از لحاظ شرعی وقانونی نیز مشکلی وجود ندارد. تهیهکنندهها خودشان منافعشان را در نظر میگیرند و اگر به ضررشان باشد با بازیگری قرار داد نمیبندند.
وی خاطر نشان کرد: تلویزیون میتواند اجازه ورود استعدادهای جوان را به صدا وسیما بدهد و یا اولویتهایی را برای بازی استعدادهای جوان قائل باشد که مثلا تیزرهای فیلمهای آنها را رایگان پخش کنند، تا تهیهکنندهها نیز بیشتر به دنبال چهرهها واستعدادهای جوان بروند. به غیراز مسئله دستمزد، عمل کردن بازیگران به تعهداتشان نیز مطرح است، بازیگران باید در اختیار تهیهکننده و کارگردان قرار گیرند این معضل بزرگتری است تا دستمزد بازیگران.
نظر شما