۳۰ آبان ۱۳۸۸، ۱۷:۵۱

عطاءالله کوپال:

عنصر " کشمکش" در نمایشنامه ها کمرنگ است

عنصر " کشمکش" در نمایشنامه ها کمرنگ است

رشت - خبرگزاری مهر: استاد دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر عنصر کشمکش در نمایشنامه های کمرنگ است و تنها نمونه موفق آن در ادبیات کلاسیک شاهنامه فردوسی است.

 به گزارش خبرنگار مهر در رشت، عطالله کوپال عصر شنبه در نشست تخصصی "زیباشناسی درام" با طرح این پرسش که چارچوبهای زیبایی شناسی درام کدام است؟ گفت: چه چیزی زیباست زیبایی طبیعت یا زیبایی هنر، کدامیک بر دیگری چیره است؟

عطاالله کوپال افزود: مطمئنا زیبایی طبیعت بر زیبایی هنر مقدم است اما این زیبایی نیز وجهی دو گانه دارد گاه خشم طبیعت هولناک می شود و گاه نیز مظهر الهام برای هنرمند است.

وی بر زیبایی هنرتاکید کرد و اظهار داشت: زیبایی هنری ممکن است در ظاهر خیلی هم زیبا نباشد اما از حیث هنری خلاقانه، زیبا و قابل ارزش است.

عضو بنیاد اکبر رادی در ادامه بیان داشت: واضح است که زیبایی شناسی درام در یونان باستان نبوده است چون این بحث به قرن هجدهم بر می گردد اما این دغدغه همیشه در بین نویسندگان یونانی بوده است که چه کنند تا بر تعداد مخاطبان خود بیفزایند.

وی سپس کشمکش را یکی از پایه های این نگرش نامید و افزود: کشمکش یکی از پایه های اساسی این تمهید کهن محسوب می شده است که بسیار از سوی نمایشنامه نویسان یونانی مورد استقبال قرار گرفته است.

کوپال در ادامه این بحث گفت: بعد از یک دوره فترت در اروپا درام مدرن توسط رئالیستها و از سوی ایبسن پایه گذاری شد که بعد ها به نمایشنامه های با سنت ایبسن شهرت یافت.

وی تاکید کرد: در درام نویسنده باید تکنیک بداند و امکان ندارد نویسنده ای بدون آشنایی با تکنیکهای تئاتری نمایشنامه ای بنویسد که موفق باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه عنصر کشمکش در نمایشنامه های ما کمرنگ است و تنها نمونه موفق آن در ادبیات کلاسیک ما شاهنامه فردوسی است و بعد از او نظامی گنجوی مابقی ادبیات ما مونولوگ و تعلیمی است.

وی افزود: این روند تا دوره مشروطه ادامه یافت و در همین دوره نیز محو شد حتی اقداماتی مثل سبک بازگشت نیز نتوانست نمونه بارزی از این روند را معرفی کند.

کوپال برای نمونه گفت: بیشتر نمایشنامه های جهان عناوین آنها با نام قهرمان داستان شروع می شود ولی اسامی اغلب نمایشنامه های ما شاعرانه است.

وی همچنین پیشنهاد تاسیس بنیاد تئاتر گیلان را مطرح کرد و یادآور شد: از آنجا که استان گیلان یکی از تاثیرگذارترین استانها در تئاتر ایران است و سالهای پرباری را در این رشته هنری پشت سر گذاشته است لازم است یک بنیاد مستقل تئاتر با حضور پیشکسوتان و فعالان این رشته هنری تاسیس شود تا در خدمت نهادها، ادارات و سازمانهای هنری باشد و بتواند خدمات مستقلی را ارائه کند.

کد خبر 987498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha