۱۰ آذر ۱۳۸۸، ۱۳:۲۵

دکتر هلباوی در گفتگو با مهر:

ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس به خاطر ترس از گسترش اسلام است

ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس به خاطر ترس از گسترش اسلام است

مدیر مرکز مطالعات تروریسم در لندن، ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد در سوئیس را به خاطر ترس سکولارها و ناسیونالیست ها در اروپا از گسترش اسلام تحلیل کرد.

دکتر "کمال هلباوی" استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات تروریسم در لندن در گفتگو با خبرگزاری مهر، اقدام سوئیس در ممنوع کردن ساخت مناره مساجد در این کشور را محکوم کرد.

وی از برگزاری تظاهرات و همچنین تنظیم شکایتی از سوی مسلمانان مقیم اروپا برای ارائه به دادگاه عالی اروپا خبر داد و این اقدام را ناشی از اسلام ستیزی ناسیونالیست ها و راستگراهای افراطی در اروپا دانست.

این مسلمان مقیم لندن، ترس از گسترش اسلام در اروپا و در کل دین را از دلایل اقدامات دین ستیزانه و اسلام ستیزانه در این منطقه عنوان کرد.

دکتر هلباوی از گسترش علاقه مردم اروپا به دین خبر داد و گفت: نگرانی از علاقه مندی مردم به دین در اروپا، سکولارها را در این منطقه به تکاپو برای از بین بردن نشانه های دینداری واداشته است.

دکتر هلباوی در نشستی درباره دین و فرهنگ در کلام امام خمینی در لندن

این استاد دانشگاه، ممنوعیت داشتن حجاب در مدارس فرانسه را یادآور شد و افزود: حفظ حجاب برای مسلمانان از واجبات دین است و اروپایی ها به آسانی آنرا ممنوع کردند و تلاش های مسلمانان هم در این باره بی نتیجه ماند.

نگرانی از علاقه مردم به دین در اروپا، سکولارها را در این منطقه به تکاپو برای از بین بردن نشانه های دینداری واداشته است.

مدیر مرکز مطالعات تروریسم در لندن، اقلیت ها را در اروپا تحت فشار اکثریت ارزیابی کرد.

این در حالی است که مقامها و نهادهای دینی و سیاسی اروپا و جهان اسلام ممنوع شدن ساخت مناره در سوئیس را به شدت محکوم کرده اند. این تصمیم که در پی همه پرسی در سوئیس اتخاذ شده، نگرانیهایی را نیز در بین علمای کشورهای اسلامی و گروههای فعال مسلمان در اروپا ایجاد کرده است.

بر این اساس "لوئیس ماریا دوپویگ" رئیس مجلس نمایندگان شورای اروپا با انتقاد از این تصمیم از آن به عنوان اقدامی به شدت نگران کننده نام برد. "ولفگانگ بزباخ" نماینده آلمانی پارلمان اروپا نیز در واکنش به این مسئله هشدار داد که باید چنین اقدامی جدی گرفته شود. به اعتقاد این سیاستمدار آلمانی چنین چیزی نشانگر وحشت برخی گروهها از گسترش اسلام در اروپا است. همچنین "کارل بیلدت" وزیر امور خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس را "علامتی منفی" از سوی این کشور دانست.

در همین رابطه "لوک بسون" وزیر امور مهاجرین فرانسه نیز ضمن انتقاد از رای مردم سوئیس به این طرح، خاطرنشان کرد که در جایی مثل اروپا نباید این گونه بر روی مظاهر اسلامی حساسیت نشان داده شود. این در حالی است که نتیجه همه پرسی دولت سوئیس برای ممنوع کردن ساخت مناره در این کشور از سوی رهبران دینی جهان نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. واتیکان در واکنش به این واقعه آن را نادیده گرفتن بحث آزادی ادیان در اروپا ارزیابی کرده و عامل گسترش شکاف بین ادیان دانسته است.

همچنین شمار زیادی از علمای کشورهای اسلامی و نیز جامعه مسلمانان اروپا و سوئیس ضمن انتقاد از تصمیم دولت این کشور، آن را اقدامی تعجب برانگیز در قلب اروپا دانسته اند. خاطر نشان می شود که دو حزب مردم (SVP) و اتحادیه دموکراتیک سوئیس (EDU) طی ماههای اخیر با ترغیب مردم این کشور به مخالفت با ساخت مساجد بیشتر و تبلیغات گسترده در این زمینه، سبب رای آوردن همه پرسی روز گذشته شدند.

کد خبر 993220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha