۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۶:۳۵

نیشن تحلیل کرد:

تنش در افق روابط پکن- واشنگتن / تلاش آمریکا برای کاهش نفوذ چین در آسیا

تنش در افق روابط پکن- واشنگتن / تلاش آمریکا برای کاهش نفوذ چین در آسیا

یک روزنامه پاکستانی در گزارشی با اشاره به برنامه چین برای همکاری هسته ای با این کشور نوشت: تصمیم چینی ها برای ساخت دو رآکتور هسته ای در پاکستان روابط پکن- واشنگتن را در مسیری تنش زا قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیشن درگزارشی نوشت: به رغم بی ثباتی سیاسی در پاکستان، چینی ها تصمیم به ساخت دو رآکتور هسته ای در این کشور گرفته اند که همین موضوع روابط پکن-واشنگتن را در مسیری تنش زا قرار داده است.

بر اساس این گزارش انتظار می رود که دولت چین تصمیم خود برای ساخت دو رآکتور هسته ای 650 مگاواتی در ولایت پنجاب را رسما در نشست گروه تامین کنندگان هسته ای (NSG) در نیوزیلند اعلام کند.

روزنامه نیشن در ادامه این مطلب می نویسد: دولت آمریکا تاکنون مخالفت خود را با ساخت دو رآکتور هسته ای در پاکستان پیش از برگزاری نشست گروه تامین کنندگان هسته ای که از امروز سه شنبه آغاز می شود، اعلام کرده است. همچنین ایالات متحده در این نشست برای تجدید نظر در قوانین مرتبط با جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای تلاش می کند.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، مقامات آمریکایی اعلام کردند: در صورت تصمیم گیری برای ساخت رآکتور هسته ای در پاکستان، دولت چین باید از گروه تامین کنندگان هسته ای کنار رود ، چنانچه چین در سال 2004 به گروه NSG پیوست. همچنین پاکستان پیمان ان پی تی را امضا نکرده است و می تواند از انرژی هسته ای در جهت ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.

این درحالی است که پکن و اسلام آباد با اشاره به طرح آمریکا برای انعقاد قراردادی در زمینه فروش سوخت هسته ای به هند در سال 2006 مخالفت خود را با اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با ساخت رآکتورهای هسته ای در پاکستان اعلام کرده اند.

همچنین درحالی که دولت هند تاکنون پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را امضا نکرده است، آمریکا آمادگی خود را برای فروش سوخت هسته ای به این کشور اعلام کرده بود. به گفته تحلیلگران، این قرارداد به عنوان نقطه عطفی در زمینه گسترش همکاریهای واشنگتن-دهلی نو به منظور ایجاد توازن در زمینه نفوذ چین در آسیا است.

همچنین گروه تامین کنندگان هسته ای نظارت بر توافقهای کشورها در زمینه تامین سوخت، تجهیزات و فناوری هسته ای به منظور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به عهده دارد.

واشنگتن پست در همین حال می نویسد: دولت چین مدعی است که توافق هسته ای با اسلام آباد پیش از پیوستن این کشور به گروه NSG در سال 2004 و با دستور کار تکمیل ساخت دو راکتور هسته ای که ساخت آنها از دو سال پیش از این تاریخ آغاز شده، صورت گرفته است.

کد خبر 1104879

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha