۱۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۴:۳۵

در جلسه علنی مجلس؛

توضیح وزیر اقتصاد درباره ودیعه اپراتور سوم نماینده سئوال کننده را قانع نکرد

توضیح وزیر اقتصاد درباره ودیعه اپراتور سوم نماینده سئوال کننده را قانع نکرد

نماینده ارومیه به عنوان نماینده سئوال کننده از وزیر توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص ضبط ودیعه اپراتور سوم شرکت مخابرات با تامین اتصالات را قانع کننده ندانست .

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر سئوال ملی نادر قاضی ‌پور نماینده ارومیه از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص ضبط ودیعه‌ اپراتور سوم شرکت مخابرات با تامین اتصال و اینکه چرا ذی حساب به موقع اقدام به ضبط نکرده است و شرکت اتصالات امارات متحده موفق شده اسناد وثیقه را خارج کند در دستور کارجلسه علنی روز یکشنبه مجلس قرار گرفت.

این سؤال پیش از این در کمیسیون اقتصادی مطرح شده بود که به دلیل قانع نشدن نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های وزیر در جلسه علنی امروز مطرح شد.

بر اساس گزارش کمیسیون قاضی‌ پور در کمیسیون اعلام کرده بود که در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه که شرکت اتصالات امارات متحده برنده آن بوده است و به تعهدات خود عمل نکرده، باید سپرده شرکت در مزاید مذکور ضبط شود.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در پاسخ به سئوال قاضی پور در کمیسیون اعلام کرده بود که ذی حساب زیر نظر رئیس دستگاه اجرایی کار می‌کند. آیا تاکنون مکاتبه ‌ای مبنی بر تخلف ذی حساب انجام گرفته است؟

وی همچنین در این کمیسیون اعلام کرده که آیا ذی حساب بدون دستور بالاترین مقام اجرایی می‌توان وثیقه را ضبط کند. اگر به او گفته شده و او تخلف کرده حرف شما صحیح است.

در بررسی این سئوال در کمیسیون تخصصی مقرر شده که موضوع از سوی قاضی پور به دیوان محاسبات کشور ارجاع و در صورت نظر این دیوان مبنی بر تخلف، کمیسیون سئول را به جلسه علنی ارسال کنند.

سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارای با حضور در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: ذی حساب مطابق قانون محاسبات عمومی دارای وظایفی است که در قبال آنها باید پاسخگو باشد.سؤال اصلی این است که آیا ضبط یا توقیف ضمانت نامه به عهده ذی حساب است یا خیر که پاسخ منفی است.

وزیر اقتصاد گفت: اینکه ضمانت بخواهد ضبط شود دلایلی دارد که با دستور دستگاه اجرایی باید صورت گیرد.

حسینی ادامه داد: این قرار داد در حوزه وزارت اقتصاد نیست ولی کنسرسیوم شرکت کننده از اتصالات امارات، شصتا و تامین اجتماعی برای انعقاد این قرار داد حضور داشتند. ضمانت مورد نظر آقای قاضی پور ضمانت نماینده مزاید است نه ضمانت نامه پرداخت.

وی افزود: در خصوص اصل سئوال ذی حساب بی تقصیر است و اصلا چنین وظیفه ‌ای را نداشته است. بر اساس رای دیوان محاسبات هیئت، تخلف خوانده ردیف اول (خسروی) را محرز دانسته ولی در خصوص خوانده دوم اعلام کرده که ذی حساب سازمان تنظیم مقررات و رادیویی با توجه به اینکه ضبط ضمانت نامه از وظایف ذی حساب نیست تخلف نامبرده محرز نیست.

حسینی یادآور شد: قبل از صدور رای ذکر شده بنده بر اساس ماده 53 درباره وظایف ذی حساب اعلام کردم که وظیفه ذی حساب تشخیص نیست و این وظیفه بر عهده دستگاه اجرایی است .وظیفه ذی حساب تامین وجه و تطبیق عملیات هزینه با قانون و مقررات است.

وی گفت: امروز ما وارد یک موضوع حقوقی و قضایی می‌شویم که رای اول آن مبنی بر قرائت صادر شده لذا بهتر است اجازه دهیم رای دوم نیز در این زمینه صادر شود. اگر بعد از صدور رای نهایی ذی حساب مقصر باشد بنده با آن برخورد می‌ کنیم درغیر این صورت اگر پاک بود دست آن را می ‌بوسم.

قاضی پور نماینده ارومیه در توضیح سئوال خود اظهارداشت: سئوال بنده مربوط به وزارتخانه ‌های ارتباطات، رفاه و اقتصادی است. مسئولان اقتصادی آگاهند که در تاخیر اجرای پروژه اپراتور سوم چند میلیارد تومان به دولت خسارات وارد شده است.

وی ادامه داد: ذی حساب وظایف خطیری برای صیانت از بیت المال دارد و قدرت آنها بر هیچ مدیری پناه نیست. وزیر ارتباطات در خصوص این سئوال اعلام کرده بود که مقصر اصلی ذی حساب است. این موضوع درآمد کشور را کاهش و خسارات وارده را جبران نکرده است.

نماینده ارومیه گفت: مجلس به مسائل مالی و بیت المال و حفظ اموال دولت و ملت حساس شده لذا با کشاندن وزیران به مجلس پیگیر حقوق دولت و ملت است. در دادگاه مذکور ذی حساب تبرئه شده ولی سئوال بنده به 9 ماه قبل از این موضوع برمی ‌گردد.

قاضی پور ادامه داد: عدم قرائت کامل رای مذکور از سوی وزیر نشان دهنده این است که ظلمی صورت گرفته است.

وی افزود: بنده نگفتم ذی حساب مسئول این قضیه بوده بلکه این مطلب را وزیر ارتباطات بیان کرده است.

قاضی پور گفت : بنده از حق خود می‌گذرم و همه چیز را به خدا می‌سپارم.

وی بخش آخر سخنان وزیر را تهدید خواند و در عین حال گفت به دلیل آنکه بسیاری ازهمکاران خواستند رعایت حال شما را داشته باشم نیازی به رای گیری از مجلس نمی بینم .

به گزارش مهر ، در صورتی که نماینده سئوال کننده از پاسخ وزیر قانع نشود ، پاسخ به رای مجلس گذاشته می شود .

کد خبر 1146088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha