۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۴:۵۸

متکی خبر داد:

برگزاری اجلاس وزیران خارجه آسیایی در حاشیه نشست سازمان ملل

برگزاری اجلاس وزیران خارجه آسیایی در حاشیه نشست سازمان ملل

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برگزاری اجلاس وزرای خارجه آسیایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مدیریت ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک خبری پس از دیدار با وزیر امور خارجه ارمنستان، امروز با اشاره به روابط تاریخی دو کشور ایران و ارمنستان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، گفت: کمیسیون های مشترکی میان دو کشور به طور منظم برگزار می شود و در آخرین کمیسیون مشترک یعنی نهمین نشست این کمیسیون مواردی به تصویب رسید که در این مذاکرات پیگیری شد.

وی رایزنی های میان وزرای خارجه ایران و ارمنستان را مستمر عنوان کرد و گفت: سفر آقای نعلبندیان اقدام دیگری در توسعه همکاری های فی ما بین و همچنین گفتگو و تفاهم در مورد مسائل منطقه ای، دوجانبه و بین المللی بود.

متکی با اعلام اینکه در این دیدار از اجرای مصوبات کمیسیون نهم اعلام رضایت شد، گفت: روابط اقتصادی دو کشور در زمینه های زیرساختی موجب توسعه همکاری های گسترده ای شده و تصمیمات مهمی در زمینه حمل و نقل و انرژی اتخاذ شد.

وزیر خارجه همچنین گفت: دو کشور دیدگاه های نزدیکی در موضوعات بین المللی با هم دارند و بر ضرورت اتخاذ تصمیمات جدید در عرصه روابط بین الملل مثل دموکراتیک شدن ساختار سازمان ملل تاکید می کنند.

وی همچنین از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ارمنستان به ایران خبر داد و گفت: دیدار روسای جمهور دو کشور تکمیل کننده توافقات دیدار امروز خواهد بود.

همچنین وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره گزارش مدیر کل آژانس در خصوص فعالیت های هسته ای ایران گفت: موضوع هسته ای ایران یکی از شفاف ترین موضوعات در آژانس است و ما در مقایسه با همه کشورهای عضو آژانس بیشترین همکاری را با این نهاد داشته ایم.

وی با بیان اینکه حداقل 29 گزارش طی سالهای گذشته از فعالیتهای هسته ای ایران منتشر شده است ، گفت: در تمامی این گزارش ها بر فقدان نشانه ای از انحراف در فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.

متکی افزود: پرونده ای به این شفافی در گیر و دار بازی های سیاسی چند کشور مدعی قرار گرفته و همواره ادعاهای تکراریشان را علیه ایران مطرح می کنند.

وزیر خارجه در ادامه گفت: ما فکر می کنیم این مسئله روشن است که هیچ بخشی از فعالیت های ما خارج از اطلاعات آژانس نیست و در تمامی مراحل فعالیت صلح آمیز هسته ای حضور آژانس را داریم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی آمریکا و انتخابات قریب الوقوع  این کشور گفت: اینگونه ترفندها قبلا هم از سوی آنها دیده شده بود ولی در پاسخ مردم نه بزرگی در انتخابات گذشته آمریکا به آنها دادند.

متکی همچنین در رابطه با بحث مذاکره برای تبادل سوخت اعلام کرد: هر زمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول این هماهنگی اعلام آمادگی کند ما به عنوان یک طرف این مذاکره حضور خواهیم یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سئوالی درباره شایعه استعفایش، گفت: ما بیشتر به شایعات در حوزه بین المللی پاسخ می دهیم و در این رابطه حرفی برای گفتن نیست.

وی همچنین درباره استعفای برخی از دیپلمات های ایرانی در خارج از کشور نیز گفت: دیپلمات ها ماموران اداری ایران در خارج از کشور هستند و ماموریت آنها برای مدت معینی است و پس از اتمام ماموریتشان باید به کشور برگردند.

متکی همچنین گفت: اگر یکی از ماموران مشکل خاصی دارد باید با مرکز رسیدگی به مشکلات اداری ما مطرح کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سئوال دیگری درباره سفر به نیویورک نیز گفت: به همراه رئیس جمهور در اجلاس سال جاری سازمان ملل به نیویورک سفر خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه رئیس جمهور در این اجلاس برنامه های جامعی را خواهد داشت که در راس آن نطق احمدی نژاد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است ، گفت : مناسبات حاکم بر نظام بین الملل  در آن سخنرانی آسیب شناسی خواهد شد.

متکی با اعلام این خبر که اجلاس هایی در حاشیه مجمع عمومی پیرامون موضوعات مختلف برگزار می شود گفت: اینگونه نشست ها فرصتی است که مواضع ایران به اطلاع جهانیان برسد.

وی تاکید کرد: ما فکر می کنیم اجلاس امسال سازمان ملل پرجنب و جوش تر از سالیان گذشته باشد و خود ایران نیز مدیریت برخی جلسات را به عهده خواهد گرفت.

وزیر خارجه از برگزاری اجلاس های منطقه ای سه جانبه و چند جانبه و همچنین برگزاری اجلاس وزرای خارجه آسیا با مدیریت ایران خبر داد و گفت: نشستی به این منظور در سطح وزرا در نیویورک برگزار خواهد شد که به عنوان تکمیل شده آن اواخر پاییز در تهران اجلاسی با حضور وزرای آسیایی خواهیم داشت.

متکی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با نقش ایران در بحران قره باغ گفت: با وزیر امور خارجه ارمنستان درباره بحران آذربایجان و ارمنستان گفتگو کردیم. ما از اینکه چنین مشکل تاریخی وجود دارد ناخرسندیم و معتقدیم که باید با حسن نیت و اراده جدی سیاسی و همچنین با رویکرد مسالمت آمیز این موضوع حل و فصل شود.

وی با اشاره به همسایگی ارمنستان و آذربایجان با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل روابط صمیمانه با این دو کشور بیشترین علاقه را برای حل و فصل این موضوع دارد.

وی افزود: بحران در هر منطقه از جهان بر همسایگان تاثیر می گذارد و وقتی مشکل گرجستان، عراق و افغانستان پیش آمد بر کل منطقه تاثیر گذاشت.

متکی گفت: ما در سه حوزه مهم امنیت، حمل و نقل و انرژی به شدت از بحران ها متاثر می شویم و همواره بر این موضع روشن و شفاف تاکید کرده ایم که ایران آمادگی لازم برای برداشتن گام های عملی برای رفع این بحران دارد.

کد خبر 1152010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha