۲۱ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۴۹

با مصوبه مجلس ؛

کنتورهای هوشمند مصرف انرژی تا 5سال آینده برای همه مشترکان نصب می شود

کنتورهای هوشمند مصرف انرژی تا 5سال آینده برای همه مشترکان نصب می شود

وزارتخانه های نیرو و نفت به منظور مدیریت مصرف برق، گاز و آب در کشور موظف شدند ظرف مدت 5 سال کنتورهای همه مشترکین موجود را با تجهیزات مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار جایگزین کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی وزارت نفت و نیرو را موظف کردند واحدهای صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و عمومی را که به تولید همزمان برق و حرارت و برودت در محل مصرف اقدام می کنند از اقدامات و تسهیلاتی که به صورت عمومی اعلام می شود بهره مند سازند.

بر اساس ماده دیگر این طرح کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مجری طرح های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز و واحدهای صنعتی که راسا اقدام به تولید برق می نمایند موظف شدند بر مطالعه احداث واحدهای جدید، نسبت به بررسی فنی و اقتصادی به کارگیری سامانه های بازیافت انرژی از جمله تولید همزمان برق، حرارت و برودت و استفاده از توربین های انبساط گاز موازی با شیرهای فشارشکن پشتیبان به عنوان ایستگاه تقلیل فشار گاز ورودی به نیروگاه برای تولید برق بدون سوخت اقدام کنند و در صورت مثبت بودن نتیجه مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی موظفند واحدهای یاد شده را از ابتدا به صورت سامانه های بازیافت انرژی احداث کنند.

بر اساس تبصره این ماده در صورت منفی بودن نتایج مستدل مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، در طراحی و ساخت واحدهای مزبور باید امکان افزودن تجهیزات بازیافت انرژی و تولید همزمان پیش بینی گردد تا در صورت یافتن توجیه فنی و اقتصادی لازم در هر زمان از مراحل بهره برداری، امکان تبدیل آن به سامانه بازیافت انرژی و تولید همزمان میسر باشد

بر اساس تبصره دیگری از این ماده واحدهای موجود نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز موظف شدند ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون نسبت به انجام مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی، افزودن سامانه بازیافت انرژی تولید همزمان به واحدهای خود اقدام کنند.

 وزارتخانه های ذیربط موظفند بر حسن اجرای این ماده نظارت کنند

نمایندگان مجلس در ماده دیگری وزارتخانه های نیرو و نفت را به منظور مدیریت مصرف برق، گاز و آب در کشور موظف کردند اقداماتی انجام دهند.

بر اساس این ماده مقرر شد این دو وزارتخانه دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، تامین، نصب و بهره برداری زیر ساخت و تجهیزات اندازه گیری و کنترل هوشمند، تعیین،ابلاغ  و اجرا کنند همچنین مقرر شد وزارتخانه های مذکور برای همه متقاضیان جدید اشتراک، صرفا کنتورهای هوشمند مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و امکانات فناوری اطلاعاتی روزآمد را نصب کنند.

همچنین دو وزارتخانه مکلف شدند حداکثر ظرف مدت 5 سال کنتورهای همه مشترکین موجود با اولویت مشترکین پرمصرف و همچنین شبکه های توزیع و انتقال را با کنتورها، زیرساخت و تجهیزات مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و فناوری اطلاعاتی روزآمد جایگزین کنند.

بر اساس تبصره این ماده سامانه های قرائت، کنترل فناوری اطلاعات برق، گاز و آب به صورت هماهنگ و یکپارچه طراحی، اجرا و بهره برداری خواهد شد.

کد خبر 1170007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha