۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۱۴:۴۵

مسجد تاریخی جامع خویدک مستندسازی شد

مسجد تاریخی جامع خویدک مستندسازی شد

یزد - خبرگزاری مهر: سرپرست میراث فرهنگی یزد از مستندسازی مسجد جامع خویدک متعلق به قرون اولیه اسلامی خبر داد.

بهرام رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: هم اکنون طرح مطالعه و مستندسازی این بنای خشت و گلی تاریخی به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه مسجد در شهرهای اسلامی بیان داشت: مسجد مهمترین هسته مرکزی برای فعالیتهای مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در شهرهای ایرانی دوره اسلامی است که از نظر جایگزینی در بافت شهری به دو رده تقسیم می ‌شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: شکل‌ گیری گروهی از این مساجد به تدریج در کالبد شهر صورت گرفته و در رابطه با عوامل مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی در زمان تغییر شکل یافته است.

وی عنوان کرد: گروهی از مساجد نیز با طرح گسسته از بافت کالبدی مجاور، یک‌ بار برای همیشه شکل فضای آنها تعیین و تثبیت شده است.

رضایی با اشاره به ویژگی‌ های مسجد جامع خویدک ادامه داد: مسجد جامع خویدک بر روی رگه ‌ای از جنس کنگلومرا ساخته شده و دارای دو ایوان در ضلع شمال و جنوب شبستان در ضلع باختر است.

وی عنوان کرد: خویدک در اصطلاح محلی به نام سرسبزی همچنین نام یک نوع خربزه معروف است که در قدیم در روستا کاشته می‌ شده است.

رضایی ادامه داد: خویدک، نام روستایی تاریخی و هم دوره با روستاهای فهرج، خورمیز و دیگر زیستگاه‌ های تاریخی یزد است.

رضایی با بیان اینکه معماری خشتی ایران یک فرهنگ و سنت پایدار است که بخش وسیعی از محدوده مرکزی ایران را در برگرفته است، افزود: عواملی بسیاری در تضعیف این فرهنگ بوم‌ آور نقش موثری دارد که با مطالعه و آسیب‌ شناسی اینگونه بناها می‌ توان اطلاعات اساسی را جمع‌ آوری و در راستای طبقه ‌بندی آسیبها و شناخت بهتر عوامل آسیب ‌رسان و در نهایت ارائه روشها و تکنیکهای حفاظتی مناسب برای مقابله با آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح مطالعات، مستندسازی، مرمت و احیای مسجد خویدک با نظارت واحد مطالعات و طراحی معاونت حفظ و احیا و در مدت زمان چهار ماه به پایان رسیده، گفت: این مطالعات شامل گردآوری مدارک و اسناد تصویری، ترسیمی و نوشتاری، بررسی و مطالعات محیطی و بستر بنا، تهیه نقشه‌ های فنی وضع موجود، مطالعه تعیین محدوده بنا، مطالعه ابعاد زیباشناختی بنا، شناسایی دوره ‌های معماری و الحاقات، انجام مطالعات تطبیقی آسیب ‌نگاری و آسیب ‌شناسی، مبانی نظری و ارائه راهکارهای حفاظتی بنا بوده است.

رضایی افزود: سربنا مسجد خویدک، قلعه روستا و آسیاب تاریخی، مثلث تاریخی خویدک را تشکیل می ‌دهند.

مسجد جامع خویدک به شماره 12058 در تیرماه سال 84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 1209988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha